Trappstegsbuss i stadstrafiken...

Startat av DEB, 08 september 2015, 17:49:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB



...Trodde jag var helt utdött, men när jag var i Västerås häromveckan dök 826 upp, en av två Volvo Säffle 2000 från 1997 hos Västerås Lokaltrafik, på linje 7 mellan Centralstationen och Hacksta. Även den andra dök upp på samma linje, 825, men med skyltsystemet ur funktion.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

1896

Det är väl bara att passa på att njuta så länge det varar....  ::)

5783

Helt galet. Visst busstypen är trevlig men trappsteg är inget jag vill se i stads/tätortstrafik. Inte ens lågentré. Och då är jag en pigg trettioplussare.

homer

Citat från: Daniel S skrivet 08 september 2015, 19:24:48 PM
Helt galet. Visst busstypen är trevlig men trappsteg är inget jag vill se i stads/tätortstrafik. Inte ens lågentré. Och då är jag en pigg trettioplussare.

ta två(!!!) steg upp och du har SAMTLIGA stolar framåtvända dessutom utan att behöva klättra upp på höga hjulhus där stolarna sitter och sedan få benen hängande i luften, Nej usch så hemsk ::) ::)

5783

Citat från: homer skrivet 08 september 2015, 20:33:14 PM
ta två(!!!) steg upp och du har SAMTLIGA stolar framåtvända dessutom utan att behöva klättra upp på höga hjulhus där stolarna sitter och sedan få benen hängande i luften, Nej usch så hemsk ::) ::)

Japp, tar mycket längre tid att lasta/lossa på barnvagnstäta linjer. Det är dessutom tre steg.  8)

Vilka bussar med låggolv hänger benen i luften? Har aldrig åkt en sådan och då har jag åkt många låggolvsbussar i minst 15 städer.

Bussmicke

Citat från: DEB skrivet 08 september 2015, 17:49:07 PM

...Trodde jag var helt utdött, men när jag var i Västerås häromveckan dök 826 upp, en av två Volvo Säffle 2000 från 1997 hos Västerås Lokaltrafik, på linje 7 mellan Centralstationen och Hacksta. Även den andra dök upp på samma linje, 825, men med skyltsystemet ur funktion.

Din lyckoorm, jag har inte lyckats se dessa på linje 7 trots att jag cyklar förbi här varje dag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 08 september 2015, 19:24:48 PM
Helt galet. Visst busstypen är trevlig men trappsteg är inget jag vill se i stads/tätortstrafik. Inte ens lågentré. Och då är jag en pigg trettioplussare.

Nej vännen. Diggabelt, inte galet. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 10 september 2015, 10:10:57 AM
Nej vännen. Diggabelt, inte galet. ;)

Diggabelt ja men fullständigt ineffektivt. Kanske fungerar i småstäder.

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 10 september 2015, 10:12:36 AM
Diggabelt ja men fullständigt ineffektivt. Kanske fungerar i småstäder.

Men... fungerade det inte alls med lågbyggda normalgolvare inne i varenda svensk stad inkl Stockholm från 1920-talet fram till 1990-talet? Var det en tid av 70 år med konstant ineffektivitet?

5783

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2015, 10:22:59 AM
Men... fungerade det inte alls med lågbyggda normalgolvare inne i varenda svensk stad inkl Stockholm från 1920-talet fram till 1990-talet? Var det en tid av 70 år med konstant ineffektivitet?

Japp det fungerade men det är inte lika effektivt med normalgolvsbussar i stadsmiljö/ytterstad/närförort. Det är min åsikt/erfarenhet. Det gick bra med 56K modem och häst och vagn en gång i tiden också.

Och det är givetvis samma sak när det gäller spårvagnar.

Sedan är det mycket mer folk i ex Stockholm nu än vad det var under åren 1920-2000. Det går inte att jämföra.

Ulf Berlin


Knut

komfort er bättre, så d kan man inte ha höggolvare i trafik
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

pnott

Oj då!

VL skulle väl köpa 15 kortbussar i tätortsutförande i år. Jag har inte sett till dem än, men jag antar att när de dyker upp så är det slut för 825 och 826.

DEB

Citat från: pnott skrivet 10 september 2015, 20:14:46 PM
Oj då!

VL skulle väl köpa 15 kortbussar i tätortsutförande i år. Jag har inte sett till dem än, men jag antar att när de dyker upp så är det slut för 825 och 826.

Det lär väl också räcka för att ersätta de B10BLE som finnas kvar, vilka är runt 10 stycken efter kontroll i CBR.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

pnott

Såg idag en Solaris Urbino 15LE med nummer 724, så nu är det nog slut för gamlingarna. Men jag hade visst fel när det gäller busstyp.