Tre till från Sundbybergslinjen

Startat av Greger Larsson, 06 september 2015, 21:19:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Tredje bilden blev lite för ljus, men motorvagnen är 305 i alla fall

Gunnar D

Tack, kan det vara sista dagen, 31 aug 1959, pga flaggning?
Har för mig att jag läst någonstans att 1959 gick linje 15 med två släp hela trafiktiden. Kan det stämma?

/Gunnar

WalleW

Hej igen, mina herrar!
Jag växte upp vid Sundbybergs-gränsen intill SS ´stora vagnhall på 50-talet. Så långt jag kan minnas hade linje 15 alltid två släp av typen "två rum och kök". Jag minns däremot inte den äldre varianten av vagntypen som syns på den övre och undre bilden. Mitt-bilden (som är tagen vid hpl Filmstaden, numera T-stn Näckrosen) visar tågen som jag minns dem ända fram till sista resan sommaren 1959.
Därför tror jag inte att den undre bilden (tagen vid korsningen Tulegatan - Fredsgatan intill Sundbybergs idrottsplats) visar den "sista dagen" med linje 15, släpvagnen är för gammal och man flaggade ju dessutom mycket oftare på den tiden...
Den övre bilden är sannolikt tagen vid Haga södra, körriktning mot Norra Bantorget.  / m v h  Walle

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 07 september 2015, 15:20:45 PM
Hej igen, mina herrar!
Jag växte upp vid Sundbybergs-gränsen intill SS ´stora vagnhall på 50-talet. Så långt jag kan minnas hade linje 15 alltid två släp av typen "två rum och kök". Jag minns däremot inte den äldre varianten av vagntypen som syns på den övre och undre bilden. Mitt-bilden (som är tagen vid hpl Filmstaden, numera T-stn Näckrosen) visar tågen som jag minns dem ända fram till sista resan sommaren 1959.
Därför tror jag inte att den undre bilden (tagen vid korsningen Tulegatan - Fredsgatan intill Sundbybergs idrottsplats) visar den "sista dagen" med linje 15, släpvagnen är för gammal och man flaggade ju dessutom mycket oftare på den tiden...
Den övre bilden är sannolikt tagen vid Haga södra, körriktning mot Norra Bantorget.  / m v h  Walle

Släpvagnen med smala, raka fönsterstolpar är B12 (Hägglunds) lev 1944 medan den med rundade stolpar är B11 lev 1936-37. Båda typerna gick till slutet.
Den översta bilden är troligen från Linvävartorpet.

/Gunnar

WalleW

Hej igen!
Minnet kan ju spela en spratt ibland, men jag skulle ganska säkert ha kommit ihåg om det frekvent rullade andra vagnar än B11:or med rundade fönsterbågar på linje 15 hemmavid. Kan väl tro att minnesperioden är mellan 1953 och 1959 och bilden kan ju vara från före min tid, men då skär det sig lite igen. När började man att måla trädörrarna på motorvagnarna? De var ju fernissade från början. 
Däremot minns jag tydligt att jag såg och åkte med B12:or på andra linjer som familjen nyttjade ibland, för jag tyckte att de såg gamla ut. Det kan ha varit Ängby-banan, Örby-banan och/eller Mälarhöjds-linjen. Någonstans var det i alla fall broöppning ibland, och det måste ha varit Liljeholms-bron.

Jag minns inte vilket år det var då ett tåg på linje 15 skenade nerför Fredsgatan i Sundbyberg och välte i den snäva vänsterkurvan in på Vegagatan vid dåvarande Centralskolan och en konduktör förolyckades (1954 ?). Vi småknattar stod i alla fall i portvalvet till Tulegatan 6 och såg alla utrycknings-fordon, en del konstiga med stora kranar, tuta förbi. De vuxna pratade om "katastrof-utryckning" och som liten tyckte man att det var olustigt och jätteläskigt. Påföljande morgon var det stora bilder på olyckan i Dagens Nyheter... 

Och naturligtvis är det Linvävartorpet, man ser ju spårövergången mot Norra Kyrkogården...   /  M v h  Walle

Harald Nordius

Jag är visserligen inte uppväxt i Stockholm, men min mormor och morfar bodde i hörnet Odengatan-Västmannagatan, så när vi besökte dem kunde man sitta i hörnrummets fönster och se på spårvagnstrafiken (och trådbussarna på linje 36 som svängde om hörnet). Som jag minns det hade linje 15 inte två släp hela dagen.

WalleW

Citat från: Harald Nordius skrivet 07 september 2015, 18:32:29 PM
Jag är visserligen inte uppväxt i Stockholm, men min mormor och morfar bodde i hörnet Odengatan-Västmannagatan, så när vi besökte dem kunde man sitta i hörnrummets fönster och se på spårvagnstrafiken (och trådbussarna på linje 36 som svängde om hörnet). Som jag minns det hade linje 15 inte två släp hela dagen.

Ja, minnesbilderna kan skilja sig åt...    /  M v h  Walle

Greger Larsson

De bilder jag la upp tidigare visade ju tåg på linje 15 med bara ett släp, men om de(bilderna) verkligen är från 1959 är som sagt oklart.
Får förresten tacka för hjälpen med vilka platser det handlar om.

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 07 september 2015, 18:30:20 PM
Däremot minns jag tydligt att jag såg och åkte med B12:or på andra linjer som familjen nyttjade ibland, för jag tyckte att de såg gamla ut. Det kan ha varit Ängby-banan, Örby-banan och/eller Mälarhöjds-linjen. Någonstans var det i alla fall broöppning ibland, och det måste ha varit Liljeholms-bron.

Jag minns inte vilket år det var då ett tåg på linje 15 skenade nerför Fredsgatan i Sundbyberg och välte i den snäva vänsterkurvan in på Vegagatan vid dåvarande Centralskolan och en konduktör förolyckades (1954 ?).

B12 fanns i två varianter: Dels 559-618 (60 st) lev 1940-44 av olika tillverkare utseende som B11 men med större plattform och dels 619-628 (10 st) lev 1944 av Hägglunds (H) i enklare utförande. B12 har funnits i alla aktuella förortshallar. Om vi begränsar oss till B12/H så är de tidigaste bilderna jag sett från linje 8 (G:a Enskede). I samband med överförande av Ängbyvagnar till Enskede 1949 kom B12/H till Bromma och även till Brännkyrka. Ca 1950-51 verkar B12/H ha koncentrerats till Brännkyrka för att sedan ca 1955 helt omplaceras till Råsunda där de blev kvar till linje 15 nedlades 1959. Detta är min bild av det hela men jag välkomnar en fullständig redogörelse över alla B12:s liv och leverne!  :)

Det var A12 330 som välte i slutet av jan 1955.

/Gunnar

WalleW

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 september 2015, 21:19:10 PM

Ca 55 år senare...

Ca 55 år senare...

/   M v h   Walle