Norrtälje fortfarande nöjdast med busstrafiken

Startat av Lars_L, 26 augusti 2015, 11:23:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Undersökningen av kundnöjdheten i SL-trafiken för våren 2015 visar på liknande mönster från föregående mätning. Mest nöjda är man fortfarande i Norrtälje - 89 procent är nöjda där,  men även i Tyresö lyckas Nobina bra - hela 87 procent är nöjda, en ökning med 7 procentenheter från förra mätperioden i höstas! Möjligen hann väl en del nya bussar levereras redan under våren (minns inte när de första togs i trafik) vilket kanske bidrog? En enstaka mätning kan givetvis också ge ett felaktigt värde.

Men Nobina har också bottennoteringen i Järfälla/Upplands Bro på 64 procent, en minskning med 3 procentenheter.

I övrigt kan det ju vara intressant att notera att Arrivas neddragning av turtätheten främst verkar ha drabbat området Bromma/Solna/Sundbyberg. Där har nöjdheten minskat med fyra procentenheter från höstens mätning till 67 procent. Norrort har däremot "bara" minskat med två till 68 procent. Å andra sidan var väl den största kritiken mot indragningarna av trafiken i block 1.

Medelbetyget för busstrafiken ligger på 76 procent.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Tyresö har väl sedan många år haft en god kvalité, Swebus/Nobina har ju kört kontraktet i 20 år och det är väl det kontrakt som är mest välskött av deras genom åren, det har ytterst sällan varit några större oroligheter och vagnparken har sedan utfasningen av många övertagna gamla häckar haft god standard.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2015, 18:28:36 PM
Tyresö har väl sedan många år haft en god kvalité, Swebus/Nobina har ju kört kontraktet i 20 år och det är väl det kontrakt som är mest välskött av deras genom åren, det har ytterst sällan varit några större oroligheter och vagnparken har sedan utfasningen av många övertagna gamla häckar haft god standard.

Absolut. Det intressanta var väl varför nöjdheten ökat så mycket från en redan hög nivå. både Norrtälje och Tyrseö ligger ju nu på nivåer  av kundnöjdhet som egentligen aldrig förekommit så länge man har mätt, förutom att Norrtälje legat högt under några mätningar. Vårens mätningar är ju ändå något som pågår under lång tid och vid olika tidpunkter. Brukar inte skilja så mycket mellan åren, annat än just om det inte fungerar. Vad som brukar kunna dra upp är ju nya vagnar och ökad turtäthet. Punktlighetsarbete är ju oftast något som det tar längre tid att se resultatet av (om det inte har varit katastrof innan).

Det intressanta är ju dock kanske främst att det kan skilja så mycket i kundnöjdhet mellan olika trafikområden, även inom samma koncern och för samma uppdragsgivare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 26 augusti 2015, 20:22:33 PM

Det intressanta är ju dock kanske främst att det kan skilja så mycket i kundnöjdhet mellan olika trafikområden, även inom samma koncern och för samma uppdragsgivare.

Det vill jag påstå beror till största delen på lokala ledningar och förmågan att samarbeta ledning-arbetstagarorganisation-planering-anställda förare/servicepersonal/verkstadspersonal.

Om något av detta inte lirar så påverkar det direkt kvalitén.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 26 augusti 2015, 11:23:57 AM
Men Nobina har också bottennoteringen i Järfälla/Upplands Bro på 64 procent, en minskning med 3 procentenheter.

Jag tycker att det låter märkligt. När vi körde pendeltågsersättningen i området i somras upplevde då jag Kallhäll och Upplands Bro med omnejd som ett trafikområde med väldigt hög andel trevliga ordinarieförare och vänliga resenärer, som alla dessutom hade stort tålamod med tågersättningen.

homer

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2015, 20:29:27 PM
Jag tycker att det låter märkligt. När vi körde pendeltågsersättningen i området i somras upplevde då jag Kallhäll och Upplands Bro med omnejd som ett trafikområde med väldigt hög andel trevliga ordinarieförare och vänliga resenärer, som alla dessutom hade stort tålamod med tågersättningen.

kanske var de just de som var problemet? pendeltåget alltså, gemene man vet väl knappt vad skillnaden är, busstrafik/pendeltåg och svarar för helheten när mätningen är på plats.... bara en tanke...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2015, 20:29:27 PM

Jo, men det är nog inte förarna som är problemet, även om man - att döma av det fackblad man hade för några år sedan i alla fall - inte verkade komma så bra överens med ledningen, men sådant kan ju förändras med tiden.

Fordonsunderhållet tycker jag väl också fungerar rätt bra i området. Den delen är nog ett större problem i Södertälje (med lite andra förutsättningar också).

Det stora problemet är väl snarare mellan Trafikförvaltningen och Nobina. Det vill säga ointresset från Trafikförvaltningen att förbättra trafiken i området och kanske då även från Nobinas sida, som inte har något egentligt incitament enligt avtalet att göra något utöver kraven där. Tyvärr kanske man inte heller riktigt ser var problemen finns (om man får tyda vissa rapporter från Trafikförvaltningen). 

Dålig punktlighet, vilket är känsligt i pendeltågsområden och för mycket kortvagnar på de tunga linjerna som innebär många stående bidrar väl.
Här är nog också en intressant psykologisk effekt i detta. Kör man med kortvagnar och det är ståplats fram till föraren, upplevs det som mycket sämre av passagerarna än om det är samma fenomen med en ledvagn (eller i alla fall ett antal stående i ledvagnen). Lite samma sak som i tunnelbanan - på något sätt visar korta tåg på en snålhet, liksom det upplevs så med att köra kortvagnar när det är mycket folk. Trots att kostnaden för att köpa in en ny ledvagn för att täcka ett ökat behov förstås är en stor investering som vare sig operatör eller huvudman är särskilt intresserad av, särskilt om det är kort tid kvar på kontraktet.

Egentligen skulle det också bli både boggi och ledbussar i större drös i Kallhäll redan 2011 faktiskt. Man till och med anpassade trafikutbudet till det. Men sedan verkar det som att Nobinas vinst av kontraktet i Norrtälje innebar att det var mer intressant att placera de överblivna bussarna från Botkyrka där, än i Kallhäll. I alla fall blev det inget av den planerade satsningen på större fordon till Kallhäll...

Ersa

Jo, den psykologiska effekten finns ju även på långa sittplatslinjer i Norrtäljeområdet. Kör man en nyare boggivagn med 50 stolar (eller fram till 2011 tvåaxlig normalgolvare med 51 stolar) klagas det då och då på "små bussar", vilket man inte hör om man kör en ledvagn med hela 53 st stolar...  ::)

Ute i Kallhäll känns ju kortvagnarna otroligt smidiga runt de snäva gathörnen i Bro och Kungsängen Jag skulle då inte föredra 55xx och 58xx med stel tredjeaxel där ute. Men jag kan givetvis förstå om trängsel ombord leder till missnöje.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2015, 23:40:37 PM
Jo, den psykologiska effekten finns ju även på långa sittplatslinjer i Norrtäljeområdet. Kör man en nyare boggivagn med 50 stolar (eller fram till 2011 tvåaxlig normalgolvare med 51 stolar) klagas det då och då på "små bussar", vilket man inte hör om man kör en ledvagn med hela 53 st stolar...  ::)

Ute i Kallhäll känns ju kortvagnarna otroligt smidiga runt de snäva gathörnen i Bro och Kungsängen Jag skulle då inte föredra 55xx och 58xx med stel tredjeaxel där ute. Men jag kan givetvis förstå om trängsel ombord leder till missnöje.

Nä ledbussar är klart bättre. (Om än dyrare, men också pågrund av mycket barnvagnar och hållplatser med stort trafikantutbyte). Kallhäll var ju ett av de första områdena i yttre länet som fick genomgående låggolvskrav, men ingen tänkte på att det kunde behövas fler ledvagnar då. (Eller boggi) Förvisso har väl en del löst sig efterhand (flyttades ju över en del Man från Södertälje, men otillräckligt för att klara högtrafiken och knappt trafiken på helger). Ska bli mycket intressant med anbuden nu i upphandlingen och se vad man hamnar. Nuförtiden kräver ju aldrig SL någon särskild storlek. Risken är väl att man kopierar så som det ser ut idag och hamnar i samma dilemma igen, trots missnöjet med trängseln... Särskilt som det byggs mycket inte minst i Barkarby, behöver man nog nästan genomgående ledbussar i området - i alla fall om man vill ha effektiva omlopp.