Linjebuss 2412, efterlysning!

Startat av Duvy, 25 augusti 2015, 20:28:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Duvy

Hej!

Jag letar efter bilder på Linjebuss/Connex 2412 i den ursprungliga färgsättningen.

Alternativt någon av dess systervagnar i ursprunglig målning.

Dessa bussar rullade väl mellan Mölnlycke och Bollebygd som nya, eller?

Någon här som kan bidra med bilder?

Duvy

Bussmicke

I GL:s trista silverfärg man hade på slutet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Bild kanske jag har men att hitta den...
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Inte världens eller ens min bästa bild kanske men här är den i alla fall:

Peppen

Då bidrar jag med denna från lokstallsplanen i Finspång som troligen är den sist tagna bilden innan bussen försvann för gott...

Duvy

Jättefina bilder!

Man tackar och bockar. :D

Var just Vega en ovanlig kaross på ett chassi från Scania?

Duvy

Peppen

Citat från: Duvy skrivet 26 augusti 2015, 21:02:12 PM
Jättefina bilder!

Man tackar och bockar. :D

Var just Vega en ovanlig kaross på ett chassi från Scania?

Enligt SBH fanns/finns det 37 st Vega på Scania L94-chassi som detta är, och totalt 46 st om man räknar ihop alla olika Scania-chassier.

S Svensson

Citat från: Duvy skrivet 25 augusti 2015, 20:28:05 PM

Dessa bussar rullade väl mellan Mölnlycke och Bollebygd som nya, eller?

Det var så att gamla linje 611 emellan Rävlanda och Göteborg 1992 i augusti gjordes om till Röd express. Någon tur var kvar som 611.
våren 1992 gick det en specialare. Det var en buss på linje gul  som ställdes in och ersattes med en tur på 611 med att gå in i Rävlanda och sedan köra gamla RV40 till Härryda kyrka och sedan köra som linje 615 till Flygplatsen. På denna tur erfordrades det ingen flygbussbiljett. Vid Härryda kyrka började Landvetterbuss köra till Rävlanda (med buss placerad vid Åvägen,Rävlanda.
Vid upphandling 1998 så delades röd express i Landvetter C och ersattes av röd express (nya) körd av GSAB och av Linjebuss som körde Landvetter C-Rävlanda. Något år så körde sedan linje 613 av Landvetterbuss. I Rävlanda erfordrades det sommartid 5 omlopp, Nya var 2525-2527 som var nya Carrus /troligen avsedda för ett annat företag/ och när vinter tidtabell började ankom 2410-2414. En av dessa totalhavererade genom brand.Sedan gick de även Rävlanda-Hällingsjö-Vägskillnaden (RV 156)-Landvetter C i några turer. Problem med placering av bussar i Rävlanda var tomkörning då ursprungliga tidtabellsläggning  utgick från Landvetter. Sedan placerades 2105 och  troligen  (?) Säröbussarna 52 (LB 1152) för att gå i en snabbtur (610) som infördes pga dåliga bytestider. Detta mitt i tidtabellsperioden. Någon busstur gick sedan i en tur på linje 210,som var en linje som gick Mölndal och runt hela stan till NE platsen. Exakt hur många bussar som fanns samtidigt i Rävlanda vet jag ej. Även 2271 lär ha funnits i Rävlanda ett tag (enda som hade GL biljettmaskin) 2271-2277 gick normalt Göteborg-Ulricehamn,4 st finns i Uddevalla UOAB316-319 /2271-2274) och kan ibland ses i Göteborg på linje 820 men tidigare kunde den också ses gå på linje 300 Örby-Göteborg (UOAB höll BiV med bussar) .
1999 ändrades så att linje 613 delades så att röd express körde till Tahult och Linjebuss till Mölnlycke samt att Landvetterbuss gick in och körde motsvarande km som 613 kört på linje 611.
Komplettera gärna. Staffan har kanske fler bilder.

allan 99

De gick också i Dalarna eller hur
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Staffan Sävenfjord

Citat från: allan 99 skrivet 27 augusti 2015, 14:00:10 PM

Det tror jag knappast annat än som högst tillfälliga lån i så fall. Däremot hade Dalabuss fyra bussar av samma fabrikat. Dessa gick sedan över till Swebus. Även Lars-Erik Larsson i Dala-Floda hade en. Eventuellt finns dessa kvar, de som började hos Dalabuss i så fall hos Siljan Buss.

Ebermark

Citat från: allan 99 skrivet 27 augusti 2015, 14:00:10 PM

Dessa individer var aldrig i Dalarna. Däremot systervagnarna 2407-2409 fanns i Dalarna mellan 2000 och 2006. De flyttades från Östergötland till Dalarna 2000 och sedan tillbaka till Östergötland 2006.

Duvy

Gick inte 2410-2414 även på snabblinjen 503 i Partille också?

Jag vill minnas att jag har sett någon bild med en av ovanstående på just den linjen.

Var detta reguljärt eller bara en tillfällighet?

Duvy

Bussmicke

Tack för att ni hittade bilder för jag hinner inte innan jag drar till Finland.
//Bussmicke.

S Svensson

Citat från: Duvy skrivet 27 augusti 2015, 18:14:20 PM
Gick inte 2410-2414 även på snabblinjen 503 i Partille också?

Jag vill minnas att jag har sett någon bild med en av ovanstående på just den linjen.

Var detta reguljärt eller bara en tillfällighet?

Duvy
Jag bedömer detta som en ren tillfällighet. Någon av 2525-2527 gick ibland i Mölndal.  Om en av 24xx bussarna skulle till verkstad i Partille så kan det varit möjligt att sända den via Brasebacken  till Partille från Landvetter. Men eftersom det fanns verkstad i Rävlanda så var behov av underhåll i Partille inte alltför nödvändig. Genom att man hade linjenummerbyte för sig med linje 210 så gick en del bussar andra vägar. Mest gällde detta dock bussar som kan klassas som tätortsbussar. Sådana som inte var så långa.