SL Specialbuss...

Startat av Bussmicke, 23 augusti 2015, 16:02:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

..är något man aldrig hör talas om, bara 15 år sedan de försvann eller nå´t.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Hade ingen aning om detta. Kul att man lärt sig något nytt. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HJP

Trevligt med lite udda bussar.
Hade dessa någon H-littera?

1896

Den som har specifierat Neoplanen ser ut att vara en mörkrädd person.  :D

TageK

Den Neoplanbussen tycker jag mig känna igen som den som tillhörde KR Berggrens Buss i Solna.
Brunlackerad på den tiden och utrustad med allt som fanns + någon/några extra generatorer.
Runes son körde och hade hand om bussen på den tiden.

Åkarns Kalle

Intressant, roligt att få se bilder på små MB ........ uppskattas verkligen
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fredrik Klint

Citat från: HJP skrivet 23 augusti 2015, 20:42:49 PM
Trevligt med lite udda bussar.
Hade dessa någon H-littera?

Nej men färdtjänsten verkar en period haft något internt litterasystem med F istället för H. Detta vet jag då jag har en vagnlista från 1983-11-16.
Av de som Bussmicke visar här så fanns bara 7530 vid den tidpunkten och den ska ha hetat "F14", M-B O309D från -77 med plats för 18 pass.

Ersa

Intressant att få reda på dotterbolaget SL Specialbuss AB, och att det var ett eget aktiebolag. Skötte detta bolag bara om beställningstrafik i egen regi, samt landstingets (ej upphandlade) färdtjänst?

F.Å

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2015, 23:22:24 PM
Intressant att få reda på dotterbolaget SL Specialbuss AB, och att det var ett eget aktiebolag. Skötte detta bolag bara om beställningstrafik i egen regi, samt landstingets (ej upphandlade) färdtjänst?

Om jag inte minns fel skötte de även några (eller alla?) servicelinjer under en period. Någon som kan verifiera eller korrigera?

Lars_L

Citat från: F.Å skrivet 24 augusti 2015, 12:37:52 PM
Om jag inte minns fel skötte de även några (eller alla?) servicelinjer under en period. Någon som kan verifiera eller korrigera?

Jo, i alla fall några, men troligen inte alla. För de första kördes ju av Wasatrafik som startades 1988-1989 någon gång. Svårt att tänka mig att de gick tillbaka till SL i egen regi. Det verkar väl ha varit några (eller alla) av dem som startades kring 1990 och senare som blev under SL specialbuss flagg. Kanske berodde det på avtalsområde vilken lösning som valdes?     
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

SL Specialbuss har jag sett köra 108 Hässelby, 271 Lidingö, 565 Sollentuna, 5xx Upplands Väsby som jag kan komma på nu och med reservation för linjenumren.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2015, 23:22:24 PM

Den 1/8 1972 övertog SL all åkande personal, cirka 130 man, från brandförsvaret, och praktiskt taget alla fordon brandförsvaret brukat för färdtjänsten. För transportarbetet leasade SL ett antal VW-bussar under cirka ett år. 1973 införskaffade SL nya Peugeotbussar - samt fjorton Mercedes. När undertecknad var anställd där (1984-93) var det ungefär 600 anställda - deltidarna inkluderade. Samt drygt 200 bussar. 1991 namnbyte från SL färdtjänst - till SL Specialbuss AB.

P.S: Trevliga bilder, Micke! Många minnen. :)

//Peter

Bussmicke

Citat från: Peter Rost skrivet 10 september 2015, 21:43:04 PM
Den 1/8 1972 övertog SL all åkande personal, cirka 130 man, från brandförsvaret, och praktiskt taget alla fordon brandförsvaret brukat för färdtjänsten. För transportarbetet leasade SL ett antal VW-bussar under cirka ett år. 1973 införskaffade SL nya Peugeotbussar - samt fjorton Mercedes. När undertecknad var anställd där (1984-93) var det ungefär 600 anställda - deltidarna inkluderade. Samt drygt 200 bussar. 1991 namnbyte från SL färdtjänst - till SL Specialbuss AB.

P.S: Trevliga bilder, Micke! Många minnen. :)

//Peter

Intressant, jag har mer bilder, vissa av varierande kvalitet.
//Bussmicke.