Antal kvinnliga bussförare i Sverige?

Startat av Hannes L, 23 augusti 2015, 15:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes L

Hejsan!

Jag undrar om det finns någon statistik över hur många kvinnliga bussförare det finns i landet? Tycker personligen det är en solklar bristvara, och tycker det är lika trevligt varje gång det dyker upp. Dels för att kvinnorna oftast (men inte alltid) kör lugnare och upplevs även ofta som mer sansade personer, vilket har en lugnande effekt på många resenärer.

Här i Lerum på Söne tror jag vi har 4 på fast tjänst och 3 timanställda, och kan tillägga att dem alla är ett riktigt bra gäng. Tycker dock det känns som om det är mindre än normalt, men det kanske någon annan kan svara på? Tror att de totalt har 33 st förare fast anställda, men är osäker. Ingemar kanske vet?

1896

Finns garanterat någon bransch organisation som för statistik över detta, själv har jag dock ingen koll.

Staffan Sävenfjord

Det finns lite intressant "onödigt vetande-uppgifter" om busstrafik här.

http://www.bussforare.nu/visste-du-att/

Vi kan där se att ungefär 15 procent av bussförarna är kvinnor. Det varierar naturligtvis dock från ort till ort.

Kommunal uppger att 17 procent av deras medlemmar på bussområdet är kvinnor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Utan att ha statistik (eller ens belägg) känns det som att andelen kvinnliga anställda ligger högre i större tätorter och storstadsområdena, jämfört med landsbygden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2015, 18:58:52 PM
Utan att ha statistik (eller ens belägg) känns det som att andelen kvinnliga anställda ligger högre i större tätorter och storstadsområdena, jämfört med landsbygden.

Så har det varit förut åtminstone. Det är ju ganska ovanligt med kvinnliga bussförare i turisttrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

I tätortsområdena varierar det säkert även från garage till garage beroende, då många förare även bor i området de jobbar i, på hur demografin ser ut. I vissa områden områden är de kvinnliga förarna ganska sällsynta.

En annan sak som skulle vara intressant att veta är hur många yngre kvinnor som valt yrket. Tycker att det är väldigt lite yngre kvinnor som verkar tillkomma. Tyvärr är det även ofta svårt att kombinera skiftarbete med familj, men jag vet inte hur det kan ha påverkat här.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Jag är en av de kvinnliga  :) Började köra 1999 och tycker det känns som att andelen kvinnor i yrket har minskat väldigt. Troligen pensionsavgångar och inga nya. Jättetråkigt tycker jag.

Ersa

Absolut är det tråkigt. En chef jag hade för många år sedan sa att denne föredrog en blandad förarkår gällande kön, ålder och ursprung. Men att det tyvärr är svårt att nå upp till sådana mål.
För mycket lut åt en riktning (som i bussbranschen mestadels äldre män, främst på landsbygd/beställning) är inte alltid helt optimalt.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2015, 23:16:44 PM
Absolut är det tråkigt. En chef jag hade för många år sedan sa att denne föredrog en blandad förarkår gällande kön, ålder och ursprung. Men att det tyvärr är svårt att nå upp till sådana mål.
För mycket lut åt en riktning (som i bussbranschen mestadels äldre män, främst på landsbygd/beställning) är inte alltid helt optimalt.
Hur många har ni t ex hos Fridströms?/Ulf

Hannes L

Citat från: Nico skrivet 23 augusti 2015, 19:05:06 PM
I tätortsområdena varierar det säkert även från garage till garage beroende, då många förare även bor i området de jobbar i, på hur demografin ser ut. I vissa områden områden är de kvinnliga förarna ganska sällsynta.

En annan sak som skulle vara intressant att veta är hur många yngre kvinnor som valt yrket. Tycker att det är väldigt lite yngre kvinnor som verkar tillkomma. Tyvärr är det även ofta svårt att kombinera skiftarbete med familj, men jag vet inte hur det kan ha påverkat här.
I Alingsås på Vårgårdabuss finns en tjej på 23 år som kör, har jag för mig att någon sa. Har åkt med henne nån gång, trevlig prick. Tror det är den enda jag åkt med som varit så pass ung. På Söne började en tjej i den åldern som precis fått sitt körkort för en herrans massa år sedan, men tyvärr slutade hon för några år sen. Flyttade till annan ort i länet efter vad jag hört.

swedebear

Citat från: Hannes L skrivet 23 augusti 2015, 15:54:28 PM
Hejsan!

Jag undrar om det finns någon statistik över hur många kvinnliga bussförare det finns i landet? Tycker personligen det är en solklar bristvara, och tycker det är lika trevligt varje gång det dyker upp. Dels för att kvinnorna oftast (men inte alltid) kör lugnare och upplevs även ofta som mer sansade personer, vilket har en lugnande effekt på många resenärer.

Här i Lerum på Söne tror jag vi har 4 på fast tjänst och 3 timanställda, och kan tillägga att dem alla är ett riktigt bra gäng. Tycker dock det känns som om det är mindre än normalt, men det kanske någon annan kan svara på? Tror att de totalt har 33 st förare fast anställda, men är osäker. Ingemar kanske vet?

Här i Övik finns det ett fåtal kvinnor som kör, tycker att den bästa föraren här i Övik är en av de kvinnorna, alltid väldigt trevlig och glad och kör bra
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jo

Citat från: buskörare skrivet 23 augusti 2015, 22:51:44 PM
Jag är en av de kvinnliga  :) Började köra 1999 och tycker det känns som att andelen kvinnor i yrket har minskat väldigt. Troligen pensionsavgångar och inga nya. Jättetråkigt tycker jag.

Det beror väl på att de nya som blir förare till största delen är personer med utomeuropeisk bakgrund och i många fall är det ju fortfarande betydligt vanligare med körkort hos den manliga delen av detta urval.