SS H21 vid Gullmarsplan för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 21 augusti 2015, 20:42:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Många vill åka med linje 64 E från Gullmarsplan på eftermiddagen 21 aug 1963.
Turen går antagligen till Älvsjö Stn och har väl kommit från annan linje slarvskyltad som den är.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Mr G

Fjuttigt att få åka Capitol på 64:an.  :( Jag hade väntat på nästa buss.  ;D
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 21 augusti 2015, 21:23:21 PM
Fjuttigt att få åka Capitol på 64:an.  :( Jag hade väntat på nästa buss.  ;D

Det är till att vara kräsen!
;D
Mr H

Ulf Berlin

Natttrafiken?
Var det samma som för dagens 144,d v s trafik till 2 på natten eller gick den dygnet runt då?/Ulf

Mr G

Nattrafiken var till klockan 3 på den tiden. Någon gång på 70-talet (?) ändrades detta till 2. Minns inte längre exakt när eller anledningen till detta.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 augusti 2015, 10:45:15 AM
Natttrafiken?
Var det samma som för dagens 144,d v s trafik till 2 på natten eller gick den dygnet runt då?/Ulf

Tittade i turlistan för 64:an lördagar fr.o.m. 7.9.63:

Sista avgång från Skanstull        kl 2.37
    "         "       "   Fridhemsplan kl 2.33

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr G skrivet 22 augusti 2015, 11:26:32 AM
Nattrafiken var till klockan 3 på den tiden. Någon gång på 70-talet (?) ändrades detta till 2. Minns inte längre exakt när eller anledningen till detta.
Det var väl oljekrisen, 1972 eller 1973. SL drog in de två sista T-banetågen, men när krisen var över, sattes de inte ut igen. Så minns jag det.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 22 augusti 2015, 13:32:38 PM
Tittade i turlistan för 64:an lördagar fr.o.m. 7.9.63:

Sista avgång från Skanstull        kl 2.37
    "         "       "   Fridhemsplan kl 2.33

/Gunnar

Apropå det ja, har för mig att du visade en nattbild en gång på en Metropol på linje 64 vid Hornstull
skyltad "64N".Vi diskuterade varför den var skyltad så. Långt senare slog det mig att jag har hört att
vissa förare skyltade så för att påminna resenärerna om att nattaxa tillämpades. Även SS hade tydligen
utrymme för viss pragmatism!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 22 augusti 2015, 21:23:07 PM
Apropå det ja, har för mig att du visade en nattbild en gång på en Metropol på linje 64 vid Hornstull
skyltad "64N".Vi diskuterade varför den var skyltad så. Långt senare slog det mig att jag har hört att
vissa förare skyltade så för att påminna resenärerna om att nattaxa tillämpades. Även SS hade tydligen
utrymme för viss pragmatism!

Mr H

Jo, jag minns det. Bilden var från nyårsnatten 1 jan 1964, kanske det också bidrog.

/Gunnar