Personalövertagande i Kalmar

Startat av 1896, 20 augusti 2015, 15:45:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Frågan diskuteras och anses vara "het":

www.bussmagasinet.se/2015/08/ny-strid-om-personalovertagande-under-uppsegling/


Staffan Sävenfjord

Citat från: mittlinje skrivet 20 augusti 2015, 17:11:24 PM
Och risken är att man får behålla en del av dessa "yrkesmän":

http://www.sydsvenskan.se/skane/chauffor-korde-buss-i-110--och-sag-pa-tv-samtidigt/

Fast en bussförare som denne skall naturligtvis omedelbart befrias från busskörning - om nu tidningens berättelse är korrekt. Det skall man inte behöva invänta nästa upphandling för.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mittlinje

Håller givetvis med dig, Staffan. Men ibland förekommer "konstiga" försvar från visst håll för att behålla några ur personalstyrkan som borde befrias samtidigt som man försöker öka yrkesstatusen, d v s dubbelmoral! Och i den "heta" frågan vill man öka dubbelmoralen.

1896

Det finns redan en tråd i detta ämne. Dock så har det väl alltid funnits utrymme i LAS för att entlediga rötägg, kravet på personalövertagande vid upphandlingar är något helt annat, där man vill hindra arbetsgivaren från att välja och vraka mellan tidigare entreprenörers anställda, det är en rent social trygghet, och är man en anställd bussförare så finns inget skäl att argumentera emot detta.

Staffan Sävenfjord

Det är nu klart att det kommer att skrivas in i anbudsunderlaget att den som tar över trafiken vid upphandlingen också skall ta över personalen.

http://www.bussmagasinet.se/2015/08/klart-med-krav-pa-personalovertagande-i-upphandling/

Skall bli intressant att se om detta när upphandlingen är klar kommer att leda till överklagande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 augusti 2015, 09:17:39 AM
Det är nu klart att det kommer att skrivas in i anbudsunderlaget att den som tar över trafiken vid upphandlingen också skall ta över personalen.

http://www.bussmagasinet.se/2015/08/klart-med-krav-pa-personalovertagande-i-upphandling/

Skall bli intressant att se om detta när upphandlingen är klar kommer att leda till överklagande.

Eftersom detta gäller själva förfrågningsunderlaget bör man nog för att lyckas redan innan upphandlingen är avslutad anmäla frågan för behandling.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2015, 16:26:47 PM
Eftersom detta gäller själva förfrågningsunderlaget bör man nog för att lyckas redan innan upphandlingen är avslutad anmäla frågan för behandling.

Så mycket bättre om detta är möjligt. Men även det lär förlänga tiden för upphandlingsproceduren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

I Dalarna tog man väl först med kravet och backade sedanigen efter inrådan från juristerna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars_L

Citat från: Walter skrivet 24 augusti 2015, 18:09:12 PM
I Dalarna tog man väl först med kravet och backade sedanigen efter inrådan från juristerna.

Därför är det väl troligt att vi snart får höra klagomål från eventuella anbudsläggare, ifall man vill bråka om detta (är ju långt ifrån alltid så sker). Är ju oftast intressantast om någon tänkt använda sig av smååkerier som underleverantörer (eller i ett gemensamt anbud). Men sedan gäller det ju då också att KLT kan hantera detta politiskt om man måste backa. (Det vill säga att få politikerna med på tåget).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Det här är ju en fråga som fått på tok för stort fokus.

Själv skulle jag ligga sömnlös om nätterna om jag var tvungen att ta över folk utan urskiljning, risken är väldigt stor att man får tillbaka sådana man haft ett elände att bli av med tidigare.

Med tanke på att många åkare idag är dåliga på att ta referenser så är det en stor risk.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2015, 20:57:09 PM
Det här är ju en fråga som fått på tok för stort fokus.

Själv skulle jag ligga sömnlös om nätterna om jag var tvungen att ta över folk utan urskiljning, risken är väldigt stor att man får tillbaka sådana man haft ett elände att bli av med tidigare.

Med tanke på att många åkare idag är dåliga på att ta referenser så är det en stor risk.

Och alla förare ska istället ligga sömnlösa för att dom inte vet om dom får fortsätta jobbet?

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2015, 20:57:09 PM
Det här är ju en fråga som fått på tok för stort fokus.

Själv skulle jag ligga sömnlös om nätterna om jag var tvungen att ta över folk utan urskiljning, risken är väldigt stor att man får tillbaka sådana man haft ett elände att bli av med tidigare.

Med tanke på att många åkare idag är dåliga på att ta referenser så är det en stor risk.

Så om arbetsgivaren har haft problem med en anställd tidigare, då ska hela personalstyrkan bestraffas kollektivt ?  ???

www.bussmagasinet.se/2015/09/klart-med-krav-pa-personalovertagande-och-biogas/

mittlinje

Citat från: Kung Vasa skrivet 09 september 2015, 12:50:47 PM
Så om arbetsgivaren har haft problem med en anställd tidigare, då ska hela personalstyrkan bestraffas kollektivt ?  ???

Är så det kollektiva facket vill ha det. Därför har jag undvikit Kommunal och Transport vid anställningar. De försvarar många som missköter sig med näbbar och klor, t ex de som alltid kommer för sent eller på annat sätt misskött sig. Ordinarie personal behöver sällan oroa sig och facket skulle lägga krutet på de som är sjuka i stället för icke önskvärda. Företagen vill ha den personal man kan lita på och detsamma gäller för mig ifall jag får välja kolleger, innebär inte att de skall behöva tycka samma som jag gör.

1896

Citat från: mittlinje skrivet 09 september 2015, 15:40:13 PM
Är så det kollektiva facket vill ha det. Därför har jag undvikit Kommunal och Transport vid anställningar. De försvarar många som missköter sig med näbbar och klor, t ex de som alltid kommer för sent eller på annat sätt misskött sig. Ordinarie personal behöver sällan oroa sig och facket skulle lägga krutet på de som är sjuka i stället för icke önskvärda. Företagen vill ha den personal man kan lita på och detsamma gäller för mig ifall jag får välja kolleger, innebär inte att de skall behöva tycka samma som jag gör.

Varför i hela fridens namn ska arbetsgivaren tillåtas att leka gud och få göra skillnad på folk ?  ???

Alla människor har olika problem att tampas med och ingen är felfri, alla ska ha rätt till ett arbete, förvisso är vi med i EU nu, där jag har fått lära mig att arbetslösheten måste ligga på 4-5% för någon ekonoms balansräkning, men om man själv har lätt för att sköta ett arbete, då kanske det är lätt att anse att det är de som har svårt för sig som ska vara inom denna procentsats.

Vore det korrekt så ska vi ha 0% arbetslöshet, och då måste alla accepteras på arbetsmarknaden. Sedan är det klart att olika människor passar olika bra för olika arbeten, men det är en annan sak.