SAS drag i långdistanskriget: öppnar ny långlinje

Startat av Fredde, 19 augusti 2015, 17:41:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Stockholm blev vinnaren när flygbolaget SAS utökar med fler direktlinjer inom långdistansflyget. I mars börjar bolaget flyga från Stockholm till Los Angeles, USA.

http://www.svd.se/sas-drag-i-langdistanskriget-oppnar-ny-langlinje/i/senaste

Äntligen ytterligare en långlinje från hufvudstaden, bara att hoppas på än fler framöver ... 8)

1896

Fredde

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 augusti 2015, 18:03:39 PM
Världen blir mindre och mindre.  :)

Absolut! Dagligen till LAX är dessutom bra mycket bättre än 3-4 dagar/vecka till Miami (MIA) som Köpenhamn och Oslo får...

Mikey

Det ökar på bra i Stockholm nu.

Miami (Fort Lauderdale), San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Hong Kong, Dubai (Emirates), Phuket och Puerto Rico. Bara de senaste 2 åren... I stället för att SAS skulle försöka slå ut Norwegian på Los Angeles-linjen hade jag hoppats på att de startade upp Tokyo i stället. Nåväl, det kanske blir nästa gång :D

Mr G

ORD 150526

Härligt. Blir till att planera in en resa till LA alltså. Tycker annars att Chicagoflighten är perfekt, men det här blir förstås ännu bättre om man vill besöka västkusten. Och det vill man ju förstås. Först  har jag ett par andra långflighter inbokade. Bl a ska jag prova på den nya flighten till Hongkong. Men innan dess blir det en Finnairresa österut.

Den nya flighten till LAX bör gå rätt långt norrut, i alla fall borde den komma en bit norr om polcirkeln vid passagen av Grönland.
吉先生

Fredde

Citat från: Mr G skrivet 23 augusti 2015, 21:30:14 PM
Härligt. Blir till att planera in en resa till LA alltså. Tycker annars att Chicagoflighten är perfekt, men det här blir förstås ännu bättre om man vill besöka västkusten. Och det vill man ju förstås. Först  har jag ett par andra långflighter inbokade. Bl a ska jag prova på den nya flighten till Hongkong. Men innan dess blir det en Finnairresa österut.

Den nya flighten till LAX bör gå rätt långt norrut, i alla fall borde den komma en bit norr om polcirkeln vid passagen av Grönland.

ARN-ORD får ju nya tider när kärran på HKG ska slingas ihop med ORD. Avgången kl. 10:20 blir istället 15:10 från ARN...

Norwegians turer som i detta nu är på väg till LAX flyger över Nuuk (nosar på polcirkeln) och ner mot Winnipeg, men sånt varierar såklart beroende på väder, vind och annan trafik.

Anders Noren

Citat från: Mr G skrivet 23 augusti 2015, 21:30:14 PM

Flyger de raka vägen så går turen över Trondheim, Jan Mayen, mellersta Grönland, mellersta Baffinön och sedan ner längs Hudson Bays västra sida. Polcirkeln passeras i så fall en bit utanför Norges västkust och sedan vid Hudson Bays nordände.

Krille

Jag vill ha en direktlinje till Indien. Nu med de nya förenklade Visa-reglerna lär det finnas betydligt bättre underlag än förut.

K

Fredde

Citat från: Krille skrivet 30 augusti 2015, 13:11:45 PM
Jag vill ha en direktlinje till Indien. Nu med de nya förenklade Visa-reglerna lär det finnas betydligt bättre underlag än förut.

K

Ryktesvägen har jag hört att Arlanda för samtal med Air India, men det tar nog sin tid om det stämmer (det tog 5 år att få Emirates till Arlanda). Svensken skulle nog föredra en linje till Bombay framför Delhi...

Mr G

Undrar om inte Air India har landningsförbud i EU pga bristande säkerhet, eller kan det ha tagits bort?
吉先生

Fredde

Citat från: Mr G skrivet 30 augusti 2015, 20:39:15 PM
Undrar om inte Air India har landningsförbud i EU pga bristande säkerhet, eller kan det ha tagits bort?

Det finns inte kvar. Idag flyger man bla. på Rom, Paris, London och Bryssel.

Krille

Citat från: Fredde skrivet 30 augusti 2015, 15:35:27 PM
Ryktesvägen har jag hört att Arlanda för samtal med Air India, men det tar nog sin tid om det stämmer (det tog 5 år att få Emirates till Arlanda). Svensken skulle nog föredra en linje till Bombay framför Delhi...

Ja, kanske det... Mumbai är ju klart trevligare än Delhi, och närmare Goa. Men många åker ju vidare mot Himalaya och då ligger ju Delhi bättre till. Hoppas det rör på sig i denna fråga hursomhelst.

Mikey

Det har länge pågått dialoger med Air India angående en linje Arlanda - Delhi. Dock är frågan om det blir något av, det verkar röra sig väldigt trögt. Jag hoppades på att det skulle presenteras något när Indiens president besökte Sverige för några månader sedan och flera andra indiska tjänstemän var med, men icke då. Problemet är att andra orter i Indien (Typ Bombay) inte kan locka tillräckligt många direktpassagerare för att göra det ekonomiskt försvarbart, utan Delhi som Air Indias hubb är enda alternativet då man till stor del kan leva på att folk byter flyg där och reser vidare inom Indien eller till grannländerna. Dock är det ju exakt samma marknad som Qatar och Emirates lever gott på, så det kanske helt enkelt inte finns plats för en till aktör...

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 30 augusti 2015, 23:18:06 PM
Det har länge pågått dialoger med Air India angående en linje Arlanda - Delhi. Dock är frågan om det blir något av, det verkar röra sig väldigt trögt. Jag hoppades på att det skulle presenteras något när Indiens president besökte Sverige för några månader sedan och flera andra indiska tjänstemän var med, men icke då. Problemet är att andra orter i Indien (Typ Bombay) inte kan locka tillräckligt många direktpassagerare för att göra det ekonomiskt försvarbart, utan Delhi som Air Indias hubb är enda alternativet då man till stor del kan leva på att folk byter flyg där och reser vidare inom Indien eller till grannländerna. Dock är det ju exakt samma marknad som Qatar och Emirates lever gott på, så det kanske helt enkelt inte finns plats för en till aktör...

Återstår att se hur det blir! Air India brukar flagga för nya linjer 4-5 dagar innan de startas upp...

Idag är Airbus ute och testar SAS nya A330-300 (LN-RKR) som snart ska levereras till trafiken Arlanda-Hong Kong-Arlanda-Chicago-Arlanda.