Bussen för liten

Startat av Christer K, 19 augusti 2015, 04:48:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Så går det när man inte har koll på läget hur många personer som verkligen ska åka buss. Nytt för i år är att skolbusstrafiken ska samåka med övriga resenärer till/från huvudorterna i södra Örebro län. Detta gör nu med mindre 2 axliga bussar i stället för boggiebussar.
http://na.se/nyheter/laxa/1.3114299-skolbarn-fast-i-finnerodja-bussen-for-liten

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bisquit

Så blir det när det är priset som styr upphandlingen. Själv går jag bara och väntar på att det skall bli mer strul. När en entreprenör som kört trafiken i väldigt många år och kan den utan och innan inte får den. För att dem är för dyra pga, att dem räkna på paketet enligt egna siffror och statistik. Ja då blir det ju tyvärr så. Men den som lever får se hur det går.  8)

Lars_L

Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2015, 21:19:04 PM
Så blir det när det är priset som styr upphandlingen. Själv går jag bara och väntar på att det skall bli mer strul. När en entreprenör som kört trafiken i väldigt många år och kan den utan och innan inte får den. För att dem är för dyra pga, att dem räkna på paketet enligt egna siffror och statistik. Ja då blir det ju tyvärr så. Men den som lever får se hur det går.  8)

Nja, det här har väl inte så mycket med upphandling att göra. Att priset styr i upphandlingar är väl dock bara bra egentligen. Kvalitet i anbud leder mest till floskler och mobila kundvärdsstationer till liten nytta för resenärerna. Krav kan man ställa ändå i anbuden och uppfyller man inte kraven kan man ha höga viten. Kvalitet styrs bäst den vägen.

Här handlar det ju om ett nytt linjenät, till en ort som tidigare inte haft reguljär busstrafik på en massa år. Att kunna beräkna hur många skolelever som ska åka en viss tur då, kräver mycket kunskap, särskilt på landsbygden. Men snarast är det väl i detta fall kommunikationen mellan kommun och skolor som brustit. Samtidigt vet jag inte på hur många platser som länstrafikbolagen begär in klasslistor för att se exakt hur många resenärer det kan röra sig om.

Generellt är det ju dock alltid svårt med nya linjenät. Det leder alltid till en del fall av oväntade effekter. Såväl i storstad som på landsbygd.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist