Huvudmeny

Elmoped på tåget

Startat av homer, 13 augusti 2015, 21:20:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21250741.ab

samma sak gäller ju på åtminstånde SL's fordon, men det som är intressant är ju sista stycket i artikeln:

CitatVid årsskiftet blev det möjligt för Diskrimineringsombudsmannen (DO) att utreda bristande tillgänglighet, en ny form av diskriminering som infördes i diskrimineringslagen.

– Vi utreder fall som rör kollektivtrafiken, men vi har ingen rättspraxis än. Det är klart hon kan anmäla om hon upplever sig diskriminerad, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på DO.

vad skulle hända om DO skulle fälla t ex ett bussbolag för att man inte vill ta på elmopeder med styre??? skulle vi få bygga om bussarna med ännu starkare ramper och ännu större platser för särskilt behövande?

Sundås

Citat från: homer skrivet 13 augusti 2015, 21:20:08 PM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21250741.ab

vad skulle hända om DO skulle fälla t ex ett bussbolag för att man inte vill ta på elmopeder med styre??? skulle vi få bygga om bussarna med ännu starkare ramper och ännu större platser för särskilt behövande?

Jag undrar om det verkligen är bussbolaget som skulle bli fällt? Det är ju länstrafikbolagen som dikterar tillgänglighetskraven, och vilken typ av hjälpmedel som skall kunna tas med i fordonen.

På till exempel KLT:s hemsida står det tydligt att elrullstol med styre inte kan tas med på bussarna: http://www.klt.se/Reseinfo/Fardsatt/Buss/Fordonsinfo/

Det gör ju att det är länstrafiken som bussbolagen får hänvisa till gällande tillgänglighetskrav.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Björn Forslund

Det är ju frågan om stora och tunga grejer. Är det inte meningen att färdtjänsten ska anlitas då? De har ju fordon med rejälare ramper typ bakgavellyft.

Wetjo

Samma sak i Dalarna. Inga trehjulingar i bussen av säkerhetsskäl...
När det gäller permobiler/Elrullisar är det skillnad.
Ramperna på stadbussar o lågboggie håller enl uppgift för 350 kg. Där går gränsen.
Lyftarna på högbyggen håller inte för permobiler, så det blir rullstolstaxi e dyl.

yngrot

Man tar sig för pannan ..  allt går ju inte att anpassa för allt och alla .. Många resenärer är en aning irriterade på rullstol som vi ibland har med på bussen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Citat från: Wetjo skrivet 14 augusti 2015, 09:26:52 AM
Samma sak i Dalarna. Inga trehjulingar i bussen av säkerhetsskäl...
När det gäller permobiler/Elrullisar är det skillnad.
Ramperna på stadbussar o lågboggie håller enl uppgift för 350 kg. Där går gränsen.
Lyftarna på högbyggen håller inte för permobiler, så det blir rullstolstaxi e dyl.

Kruxet är att detta är en gråzon, som definitivt skulle behöva bli bättre definierad, i landet överlag. I SL-området  anger SL i sina egna regler att 300 kg gäller, men vad jag vet så finns det även en del ramper som bara är godkända för 200 kg. Sedan verkar man inte heller, i de fall där vikt specificeras, ange om det är rullstolen/permobilen tom eller med någon i. Ytterligare en oklar fråga är vem som har ansvaret utifall att en ramp viker sig eller någon kör på/av snett och välter. Som extra grädde på moset så har ju en hel del vagnar inte dubbeldörrar vilket gör att det kan vara ganska trångt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

I Postvagnen finns en utmärkt redogörelse för detta med elmoped och hur de (inte) får tas med i fordon. Skribenten kör numera färdtjänst och han har ett förflutet på SJ Trafikkontor.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=946301