Vilka bilmodeller använder buss/tågbolagen?

Startat av Martin J, 24 november 2007, 19:14:50 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Martin J

Hejsan!
Jag skulle gärna vilja veta vilka märken/modeller som buss- & tågbolagen använder för ärenden ute på fältet. Alltså som trafikledningsbilar och servicefordon. Jag är inte ute efter specialfordon som typ bilar med kranar, traktorer, om de nu har det, eller liknande utan endast de två första kategorierna jag nämnde ovan. Vilka bilmärken använder Veolia transport i Stockholm, Göteborgs Spårvägar i Göteborg osv. Ni behöver inte skriva upp hela landet utan det räcker med de tre största städerna, Stockholm, Göteborg & Malmö. Men även andra större städer går bra. Stockholm är mest intressant då det är hemmaplan.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Nico

Troligen de man får bäst pris på. I begreppet pris kan det sedan ingå flera saker som t.ex. själva inköpspriset/leasingkostnaden, men även sådant serviceavtal etc. Sen är väl allt relativt även om t.ex. Veolia verkar ha en viss förkärlek för VW medan Busslink kanske mera vurmar för Volvo.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin J

Citat från: Nico skrivet 24 november 2007, 19:21:21 PM
Troligen de man får bäst pris på. I begreppet pris kan det sedan ingå flera saker som t.ex. själva inköpspriset/leasingkostnaden, men även sådant serviceavtal etc. Sen är väl allt relativt även om t.ex. Veolia verkar ha en viss förkärlek för VW medan Busslink kanske mera vurmar för Volvo.
Ok, inköpsinformation är jag inte så intresserad av utan jag vill gärna veta vilka bilmodeller buss- & tågbolagen använder i dagsläget. I alla fall de vanligaste.

Nico

Nu var det inte riktigt det syftet jag tänkte på utan att sådan information är det som avgör för företaget vad det är som köps in. Då många även lokalt troligen har en viss valfrihet så kan även preferenserna variera liksom vad man förväntar sig av bilarna. Det är troligen för att man vill ha en viss livslängd på dem som man t.ex. inte köper in det allra billigaste. Alltså så använder bolagen de bilar som de tjänar mest på att använda för respektive ändamål.

Om det sedan en Volvo V70, ett VW skåp eller what ever är ofta irrelevant, bara fordonen klarar kraven som ställs av den som ansvarar för fordonens anskaffning. Då det ändå till viss del rör sig om uddafordon i sammanhanget så blir det m.a.o. även lite svårt att säga vilka modeller som är de vanligaste. Att det överhuvudtaget inte verkar finnas någon enhetlighet i inköpen verkar ju även framgå i de svar som du fick på samma fråga hos SSS-forum.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 24 november 2007, 19:21:21 PM
Sen är väl allt relativt även om t.ex. Veolia verkar ha en viss förkärlek för VW

Veolia Transport Umeå verkar föredra "de tjeckiska folkvagnarna" dvs Skoda, men även lite VW. Intressant är att både Linjebuss/Connex E4 och Polarbuss som idag är samma firma båda köpte Skoda som tjänstefordon innan sammanslagningen.

Busslink i SL-land har gott om SL-röda Volvobilar som TL-bilar (740, 940 mm), men som personaltransporter använde man nya VW Bubblan med en stor sködpadda på.

Nico

Sen förändras nog även det mer och mer. Ser man t.ex. till Råsta så har vi inte en enda SL-röd bil förutom den gamla övertagna och numera avställda servicebilen som kom från Täby och som är en Ford vill jag minnas. Den nya servicebilen kommer jag inte ens på (trots att jag åkt med den flera gånger) vilket märke det är på. I övrigt har vi några äldre sköldpaddemärkta Volvo 945 (745:or tror jag numera är ett minne blott), t.ex. den f.d. RTL-bilen 103. Bland det nyare sköldpaddemärkta hittar vi istället två silverfärgade Fordar av olika variant. Min gissning kvarstår om att man köper in/leasar det man får tag i vid behov om det nu bara passar kriterierna. I alla fall snarare än att man beställer något specifikt om det inte finns direkta behov av just det.  ;)

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 25 november 2007, 12:16:27 PMIntressant är att både Linjebuss/Connex E4 och Polarbuss som idag är samma firma båda köpte Skoda som tjänstefordon innan sammanslagningen.

Troligen så är väl inte Škoda direkt överrepresenterat så man kan ju anta att det gick att få loss bilar av det märket till ett bra pris. Lika troligt är det väl även i så fall att respektive företags ansvariga avdelning för detta i så fall även var medvetna om att så var fallet. I slutänden alltså även något som gagnade parterna i bägge ändarna av affärerna.  :D

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

Swebus Halland använder sig Renault Kango
TL bilen i Halmstad har inventnr: 9406 ( Splitter ny, sripad med gul reflex och takbåge med Varningsljus) Mycket snygg tycker ja den är.
9313 Verkstadsbil
935? pesonalbil, kommer inte ihåg sista siffran i inventarenr. Tror den är kvar i Halmstad
9352 Fd. TL bilen; avänds som personalbil
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Taunusch

Veolia Transport i Eskilstuna har en Renault Kangoo (9888) som trafikledningsbil, två väldigt nya Skoda Fabia som avlösningsbilar och en gammal färdtjänstbuss byggd på Mercedes Benz Sprinter som verkstadsbil.

Trafikledningsbilen är vit och har nyligen blivit omstripad till ny Veolia-look, Skodorna är gråblå och Sprintern är vit-blå-stripad.

Busslink i Strängnäs har en svart Volvo V70 2,5D -00 (0196) som har gått nästan 55 000 mil. Jag vet inte om det är en gammal taxibil, kan ju kanske vara något från Tunabergs Taxi...

Brollan

Göteborgs Spårvägar´s trafikledningsbilar är 2 st Toyota RAV4, 1 st SAAB 95.
Servicebilar på bussidan är avlagda färdtjänstbussar, Renault och Ford, det finns även Renault Kangoo och VW Caddy.

Nico

Med andra ord, istället för att fortsätta att räkna upp vad som finns på respektive garage, kan man nog alltså slå fast att det egentligen inte finns något som kan sägas vara vanligast!  ;D  ;)

Alfred E. Neuman

Martin J

Citat från: Nico skrivet 25 november 2007, 17:34:47 PM
Med andra ord, istället för att fortsätta att räkna upp vad som finns på respektive garage, kan man nog alltså slå fast att det egentligen inte finns något som kan sägas vara vanligast!  ;D  ;)
Vi kan väl bortse från vad som är vanligast då. Jag var bara intresserad av att veta vilka bilmodeller trafikföretagen kör med som trafiklednings- & servicebilar.
Till övriga så är jag tacksam för all information som ges men ni behöver inte skriva inventarienummer och sådant utan det räcker med bilmodellerna. Men vill ni skriva det så gör det inget.

Bengt Jönsson

När "Swebus(s)en" jag åkte med för några veckor sedan bytte förare vid Resecentrum i Örebro så kom den ersättande föraren i en "Renult kan-gå" vilket den avgående förarens sedan körde iväg (till kontoret/garaget ? ) med.
:D

/B

Martin Maltkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 november 2007, 21:06:02 PM
När "Swebus(s)en" jag åkte med för några veckor sedan bytte förare vid Resecentrum i Örebro så kom den ersättande föraren i en "Renult kan-gå" vilket den avgående förarens sedan körde iväg (till kontoret/garaget ? ) med.
:D

/B
Veolia i Eskilstuna begagnar sig bl.a. av just en sådan, här kommer 9888 i två tappningar

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

Vill minnas att Connex/Veolia köpte in ett parti Renault Kangoo som spreds till ett par olika depåer i landet. På Råsta rullade fram till sista dagen t.ex. 9879-9881 som avlösningsfordon. Kan ju inte säga att det var mycket till bilar. I princip plåtlådor som mest lämpade sig för korta budtransporter inom städer och absolut inget man direkt ville ha med sig ut på en motorväg.

Alfred E. Neuman