Trävagn för Eskilstunabanan

Startat av Gunnar D, 10 augusti 2015, 14:09:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Omgiven av nyare vagnar står här SJ Bo14c 1214 (tror jag) för att gå på Eskilstunabanan 18 juni 1966.
De sista normalspåriga trävagnarna på SJ ska ha tagits ur trafik efter påsktrafiken 1968. De lär bl.a. ha trafikerat Bohusbanan då.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Det ser ut som en 60-talare till höger. Körde man blandat trä och stål ända till slutet? Rammsäkert och trä var ju ingen bra kombination vid olyckor...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 augusti 2015, 16:23:22 PM
Det ser ut som en 60-talare till höger. Körde man blandat trä och stål ända till slutet? Rammsäkert och trä var ju ingen bra kombination vid olyckor...

Ja, det var det man gjorde. Förbudet som kom efter påsktrafikens slut 1968 gällde att blanda trä- och stålvagnar med resande i samma tåg. Även efter detta datum och än i dag är det alltså tillåtet att köra resandetåg med bara trävagnar. Sådant har dock bara förekommit i museitågssammanhang på normalspårnätet. På Roslagsbanan fick regeln aldrig något genomslag, möjligen beroende på att den är smalspårig. Men den var SJ fram till 1971.

Även på Stockholm-Uppsala användes trävagnar blandat med stålvagnar under påsktrafiken 1968.

Det var en tågolycka i Skultorp i februari 1965 som påskyndade beslutet att ta bort trävagnarna från SJ:s tåg.

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 augusti 2015, 17:47:38 PM
Ja, det var det man gjorde. Förbudet som kom efter påsktrafikens slut 1968 gällde att blanda trä- och stålvagnar med resande i samma tåg. Även efter detta datum och än i dag är det alltså tillåtet att köra resandetåg med bara trävagnar. Sådant har dock bara förekommit i museitågssammanhang på normalspårnätet.

Visst var det så, borde ha uttryckt mig mer exakt. Under våren 1968 genomfördes förändringar på SJ-nätet som väl medförde ett totalt minskat behov av personvagnar. Pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet med X1 påbörjades samt många persontåg på huvudlinjerna drogs in. Trävagnarna behövdes väl helt enkelt inte längre.

/Gunnar