Snart ett minne blott hos Nobina Norrtälje? 5515/5544 - 29 juli 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 02 augusti 2015, 09:43:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Enligt uppgifter här på Bussnack ska Nobina Norrtäljes boggivagnar i 55xx-serien börja fasas ut inom kort. Ingen har dock nämnt något om Norrtäljes 12-metersvagnar i 55xx-serien.

Här kommer två bilder på boggivagnar. Först 5515 som ankommer Norrtälje busstn från Åkersberga.

Sedan 5544 vid Kapellskär ute på Rådmansö. Kapellskär verkar för övrigt vara en stor byggarbetsplats just nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

John

Ja jösses vad tiden går kommer ihåg när vi fick dessa nya i Nacka/Wärmdö vad är detta tyckte många gick under namnet Fjollboggi. Och nu har vi bara Fjollbussar i N/W  :)

John.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 augusti 2015, 19:38:14 PM
Trevligt.
Du far omkring i hela Roslagen och letar du ;)/Ulf

Tack!  :)
Jag passar på att fotografera och jaga lite när jag ändå har vägarna förbi olika ställen.

Citat från: John skrivet 02 augusti 2015, 22:47:53 PM
Ja jösses vad tiden går kommer ihåg när vi fick dessa nya i Nacka/Wärmdö vad är detta tyckte många gick under namnet Fjollboggi. Och nu har vi bara Fjollbussar i N/W  :)

John.

Ja, tiden går verkligen fort. Minns att dessa boggivagnar levererades samtidigt med ett antal Volvoledvagnar ("normalgolv") till Björknäs (N/V). Ledvagnarna hade inv.nr. upp till 5511 medan boggivagnarna började med 5512. Ledvagnarna slopades för många år sedan och blev alltså inte lika långlivade.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 augusti 2015, 09:05:26 AM
Tack!  :)
Jag passar på att fotografera och jaga lite när jag ändå har vägarna förbi olika ställen.

Ja, tiden går verkligen fort. Minns att dessa boggivagnar levererades samtidigt med ett antal Volvoledvagnar ("normalgolv") till Björknäs (N/V). Ledvagnarna hade inv.nr. upp till 5511 medan boggivagnarna började med 5512. Ledvagnarna slopades för många år sedan och blev alltså inte lika långlivade.

Normalgolv kontra lågentré

Normalgolvsbussarna fasades ut just p.ga kravet på lågt insteg.

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 augusti 2015, 09:46:30 AM
Normalgolv kontra lågentré

Normalgolvsbussarna fasades ut just p.ga kravet på lågt insteg.

fast 5495-5511 byggdes i samma fabrik vid samma tidpunkt som 5512-5548 så var de ljusår i kvalitetsskillnad, ändå var de de sämre bussarna som levde längst (iallafall i Sverige, för ledvagnarna kanske rullar vidare någon annanstans medan boggivagnarna hamnar på skroten?)

Ersa

Citat från: homer skrivet 03 augusti 2015, 10:10:12 AM
fast 5495-5511 byggdes i samma fabrik vid samma tidpunkt som 5512-5548 så var de ljusår i kvalitetsskillnad, ändå var de de sämre bussarna som levde längst (iallafall i Sverige, för ledvagnarna kanske rullar vidare någon annanstans medan boggivagnarna hamnar på skroten?)

Ja, 5512-5548 lär nog gå till historien som bland det sämsta som någonsin levererats från Volvo. Skillnaden i kvalitet mellan dem och de bekväma Vegorna som tillverkades fram till 2001 (vissa in på 2002) är verkligen enorm!

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2015, 11:58:28 AM
Ja, 5512-5548 lär nog gå till historien som bland det sämsta som någonsin levererats från Volvo. Skillnaden i kvalitet mellan dem och de bekväma Vegorna som tillverkades fram till 2001 (vissa in på 2002) är verkligen enorm!

Jag har inte hört så mycket missnöje med dessa bussar på annat håll, men om de har dålig kvalitet är frågan om de senare upplagorna av 8500-boggibussarna har bättre kvalitet, t ex de i Nobinas 68xx-serie och uppåt. Det tillverkades ju ett stort antal bussar av denna typ under många år.
Vänliga hälsningar,

Mikael