Svartkörande H32

Startat av Greger Larsson, 31 juli 2015, 23:47:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Södermalmstorg 1970-tal

roggek

Vad har hänt med linjenummerskylten? :o

Lars-Håkan_E

Ser ut som en övningsbuss från trafikskolan

Johan

När man ser en PV i bild vill man tro att bilden är från tidigt 70-tal. Men typsnittet på registreringsplåten ser modernare ut. Och eftersom jag är mer hemma på byggsidan än bussidan vill jag hävda att varmluftsspisen introducerades först 1981-1982.  ::) Och att just Husqvarna marknadsförde detta mer än vad andra gjorde.

Nico

4240 ser ganska medfaren ut den med och de sista H32:orna försvann väl ur trafik under 1980-talets (1984?) första år? Sen bör väl någon eller några ha funnits kvar som utbildningsvagnar... så utan att veta säkert så kan det nog röra sig om tidigt 1980-tal snarare än 1970-tal.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Tjejen som kör heter Beatrice kallad Bea och var en profil i Nybodahallen.
Tror hon började där runt år 1980. Hm en förare som tillhör Liljeholmen
med en buss som tillhör Nyboda låter väl inte direkt som Trafikskolan för
inte utbildade väl Nyboda själva? Men det här snurrade fram och tillbaka
under de här åren så osvuret känns bäst! Kanske 4240 är inlånad av
Trafikskolan? Jag skulle nog hellre vilja få det till ett abonnemang.

Mr H

Lars-Håkan_E

Ja jag tyckte det var något bekant över henne.

Trafikskolan nyttjade lediga bussar hos garagen för linjeutbildningar o liknande för redan körkortsklara förare, jag körde själv Bromma H32:a under linjeutbildning i innerstaden under samma tidsperiod, det ser ut som att det sitter en instruktör på första sätet på höger sida :-)

När utgick 4240 förresten? Jag hittar inte den bland mina noteringar från något av H32 garagen vilket väl kan betyda att den slopats före 1981-82 eller så har jag missat den

Greger Larsson

Ni har helt rätt när det gäller dateringen. Enligt Magnus noteringar togs bilden i oktober 1981.

Fredrik Klint

Nån gång under 1982 ska 4240 ha slopats.

virtual1

Citat från: Johan skrivet 02 augusti 2015, 23:47:17 PM
När man ser en PV i bild vill man tro att bilden är från tidigt 70-tal. Men typsnittet på registreringsplåten ser modernare ut. Och eftersom jag är mer hemma på byggsidan än bussidan vill jag hävda att varmluftsspisen introducerades först 1981-1982.  ::) Och att just Husqvarna marknadsförde detta mer än vad andra gjorde.

Men om spisen introducerades då så torde det väl vara väldans puckat att sätta reklam på en övningsbuss om bilden nu är tagen just 1981?

roggek

Citat från: virtual1 skrivet 05 augusti 2015, 15:27:30 PM
Men om spisen introducerades då så torde det väl vara väldans puckat att sätta reklam på en övningsbuss om bilden nu är tagen just 1981?

Behöver det inte vara, reklam som rullar förmedlar ett budskap oavsett fordonstyp.
Och en övningsbuss rullade väl på många gator och vägar...
Jag skulle nog kalla det en väldigt smart marknadsföring...

Lars-Håkan_E

Reklamen klistrades ju på alla bussar, sedan var det ju sällan samma bussar som användes för linjekännedom från dag till dag, man fick ta de bussar som kommit hem efter morgonrusningen.

Railmaster

Hur jag än tittar på biden så får jag inte ihop det med södermalmstorg! Någon mer som tvivlar? :)

Railmaster

Nu tvivlar jag inte längre! Har visst byggts om en del på platsen!!  :)