Onsdag i Bredsjö för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 29 juli 2015, 09:25:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En gång i veckan kunde man åka rälsbuss på NBJ från Bredsjö till Nora stad för 50 år sedan.
Här har vi kommit med tåget från Göteborg en onsdag i juli 1965 och klockan är 14.50. Fem minuter senare avgår rälsbussen och ankommer Nora stad kl 16.06.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Mycket trevlig bild från en trevlig privatbana. NBJ:s ljusblåa bussar bröt av mot de gängse statliga färgerna.

Mr G

Och 5 år senare såg det ut så här. Känns som att det hann hända en hel del under de 5 åren. Den där fina rälsbussen hade jag gärna ha velat åka.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 29 juli 2015, 22:38:10 PM
Den där fina rälsbussen hade jag gärna ha velat åka.

Det är väl den som finns bevarad hos NBVJ i Nora så det lär finnas möjlighet att fortfarande åka med den. I varje fall gick det alldeles utmärkt att göra det 1986.

http://www.nbvj.se/fordon/ralsbuss/nbj3.php

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 29 juli 2015, 22:38:10 PM
Den där fina rälsbussen hade jag gärna ha velat åka.
Det hade jag också, men då fortsatte vi bara till Borlänge. Dagen därpå blev det Mora och sedan vidare med Inlandsbanan. Idag känns det som en felprioritering och det var inte den enda felprioriteringen under denna rundresa i Sverige.
För övrigt är det alltid trevligt med bilder på Bk-lok!

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2015, 07:26:04 AM
Det är väl den som finns bevarad hos NBVJ i Nora så det lär finnas möjlighet att fortfarande åka med den. I varje fall gick det alldeles utmärkt att göra det 1986.
Framändesskärmar tycks ha tillkommit. Är det historiskt rätt?

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2015, 09:52:54 AM

Framändesskärmar tycks ha tillkommit. Är det historiskt rätt?

/Gunnar

Det verkar faktiskt så. Hittade den här bilden på Wikipedia (Wikipedias bilder är fria att använda om källan anges).

Även denna bild är belägg för saken
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KCAC03906

Mr G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2015, 07:26:04 AM

Det blir ju aldrig detsamma att åka museifordon som att ha åkt i riktig trafik, men visst borde jag ta mig till Nora och åka karusell, äta karamell och fröjdas hela dagen. Tack för tipset!
吉先生

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2015, 10:06:47 AM
Det verkar faktiskt så. Hittade den här bilden på Wikipedia (Wikipedias bilder är fria att använda om källan anges).

Ja, hittade en bild på NBJ Yo2 3 från 1952 i minnesskriften NBJ 125 år. Då hade den framändesskärmar så de blev väl bortplockade senare.

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2015, 12:07:57 PM
Ja, hittade en bild på NBJ Yo2 3 från 1952 i minnesskriften NBJ 125 år. Då hade den framändesskärmar så de blev väl bortplockade senare.

/Gunnar

Fast 1965 borde de ju ha suttit kvar. Framändesskärmarna slopades först under 1970-talets första hälft. Men det kanske inte var så noga på NBJ...

Resenären

NBJ hade ursprungligen fyra rälsbussar av två typer, där den bevarade är av den yngsta varianten - precis som på bilden från Bredsjö. Vill dock minnas att den består av korgen från den ena och underredet av den andra så att av nr 3 och 4 blev det en vagn kvar efter en olycka. Trafiken var ju inte omfattande och det var väl bara Nora-Ervalla som det gick persontåg alla vardagar in till slutet?

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2015, 14:25:35 PM
Fast 1965 borde de ju ha suttit kvar. Framändesskärmarna slopades först under 1970-talets första hälft. Men det kanske inte var så noga på NBJ...
Det stämmer. Framändeskärmarna slopades inför sommartidtabellen 1973. Därefter gällde tänd slutsignal, som bakände dygnet runt. Tidigare endast nattetid (mörk tid).
Den bild du visar längre upp, är Järnvägsmuseets Yo1s 626. Alla Hilding Carlssonbussar, hade framändeskärmar. Märkligt nog, hade inte Y6-generationen det. Varför?

Yo1s 626, vid Järnvägsmuseet i Gävle, 25 oktober 1983.

Här är Hildingen i Oslättsfors, samma dag.
.

Stefan P

Hej

Tack för trevliga bilder.

Är det Bredsjö som ligger utanför Hällefors, jag visste inte att NBJ hade trafik åt det hållet, är det någon som vet var de hade trafik åt det hålllet?

På bilden från Borfors stn. syns buss 308 var finns den nu. På bilden skall det finns en buss till vilken då, jag tror mig ha sett den här bilden förut och då fanns bussen med.

mvh Stefan P