Incident med Nobina 3144 vid Brandbergen Centrum

Startat av Kubert, 25 juli 2015, 12:39:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kubert

Hej! Tidigt idag morse skedde någonting skumt med Nobina 3144, jag var tyvärr inte där när incidenten inträffade och kan tyvärr inte säga vad som hände, men när jag kom till korsningen (infarten till centrum), så stod en ambulans, en brandbil, 2 polisbilar, 3 ledningsbilar och en lastbil (assist till brandbil) parkerad runtom bussen. Sedan kom en limegrön helikopter och landade på ängen framför minigolfbanan. Det måste ha skett någon form av rökutveckling i bussen, för någon eld såg iallafall inte jag. Bussen ställdes sedan av vid Brandbergen Centrum och den verkade i princip helt intakt. Det som jag tycker är så konstigt är varför man skickar en helikopter att assistera när det inte behövdes, det var ju ingen skogsbrand direkt. Jag måste verkligen kolla upp det här.

Bilder kommer senare.

5783

Kan ju vara sjukdomsfall på bussen. Det behöver inte vara en brand för att brandkåren kommer.

buskörare

Citat från: Daniel S skrivet 25 juli 2015, 21:54:26 PM
Kan ju vara sjukdomsfall på bussen. Det behöver inte vara en brand för att brandkåren kommer.

Fast inte brukar man skicka 2 brandbilar om det inte handlar om nån form av brand?

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 27 juli 2015, 13:51:25 PM
Fast inte brukar man skicka 2 brandbilar om det inte handlar om nån form av brand?

Jo, tex. om det är personpåkörning och bussen måste lyftas.

Matte

Ibland åker brandmän hela styrkan på mindre larm för att dom ska vara samlade vid eventuellt större larm istället för att dom är utspridda i olika delar av deras larm område.

Citat från: Kubert skrivet 25 juli 2015, 12:39:45 PM
Hej! Tidigt idag morse skedde någonting skumt med Nobina 3144, jag var tyvärr inte där när incidenten inträffade och kan tyvärr inte säga vad som hände, men när jag kom till korsningen (infarten till centrum), så stod en ambulans, en brandbil, 2 polisbilar, 3 ledningsbilar och en lastbil (assist till brandbil) parkerad runtom bussen. Sedan kom en limegrön helikopter och landade på ängen framför minigolfbanan. Det måste ha skett någon form av rökutveckling i bussen, för någon eld såg iallafall inte jag. Bussen ställdes sedan av vid Brandbergen Centrum och den verkade i princip helt intakt. Det som jag tycker är så konstigt är varför man skickar en helikopter att assistera när det inte behövdes, det var ju ingen skogsbrand direkt. Jag måste verkligen kolla upp det här.

Bilder kommer senare.

Ibland kan man gå in på www.sbff.se eller övriga brandförsvars sidor för att kolla vad det vart för larm i närheten.
Och jag har inte hört nått speciellt på mitt arbete idag.

Niclas Rosenius

Kan troligtvis handla om ett SALS-alarm, dvs hjärt- lungräddning då kan brandkåren rycka ut eftersom dom troligtvis har kortare utryckningsväg än vad ambulansen har.

//Niclas

Matte

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 juli 2015, 20:04:18 PM
   Kan troligtvis handla om ett SALS-alarm, dvs hjärt- lungräddning då kan brandkåren rycka ut eftersom dom troligtvis har kortare utryckningsväg än vad ambulansen har.

//Niclas

Ja det också. Tänkte inte på att jag kunde skrivit det också. Mera vanligt än man tror faktiskt. Just där i Brandbergen C så har hela räddningstjänsten lika lång utkörnings väg då dom parkerar på samma ställe. Men är alla ambulanser ute från Brandbergens räddnings station tas nån ambulans från Håga i Västerhaninge och brandmännen åker ut och är där som hjälp tills dom inte behövs längre.

Kollade lite via Södertörns brandförsvarsförbunds hemsida och det verkar som det hänt en olycka på platsen och någon blivit påkörd. Så det är nog inte så konstigt att full styrka va ute på det larmet.