Arvikabyggd buss i Tunga Rallyt Väst

Startat av bilomnibussen, 24 juli 2015, 09:15:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! I senaste Färdskrivaren finns en norsk buss på omslaget, en deltagare i Tunga Rallyt Väst i år. Karossen har ett typiskt norskt utseende men uppges tillverkad av Arvika Karosserifabrik 1952. Tidigare har jag uppgifter om att Arvika byggde bussar på norskt uppdrag innan Höglunds övertagande ca 1950-51. Fortsatte denna tillverkning eller är bussen äldre. Utseendemässigt ser den klart nyare ut än från 1952 tycker jag.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Hade jag sett den här bussen antingen på bild eller i verkligheten hade jag inte gissat att karossen var en Arvika-dito! Så typisk "Norge-stukad", som Jan G skriver!! Däremot tycker jag året 1952 ser 100-procentigt ut, möjligen är de moderna rutorna med sina svarta gummilister lite före sin tid. Men bussens fälgar stämmer också med början 50-tal! En lämplig jämförelse man kan göra är med den fint bevarade (fortfarande, hoppas jag) Skeninge-karosserade Kålleredsbussen, Volvo B513 från 1951 när det gäller tidsaspekten.  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Jag har också funderat över bilden. Bussen måste ju vara byggd efter norska ritningar. Kan det vara så att någon norsk karossör haft fullt upp och lagt ut jobb i Arvika?