Huvudmeny

Knivstabuss

Startat av Jocke Selling, 24 november 2007, 09:34:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Träffade på Knivstabuss JPW153 (fd swebus 3505) vid thunmanskolan igår.
Bussen har blivit helgul och "pimpats" med navkapslar.
Att lacka upp en 93:a när maxåldern hos UL på de generösaste avtalen är 15år = ???
Hur som helst torde det föranleda en och annan här att skena ut med fotoutrustningen, trakterna kring thunmanskolan ca 14:30 må-fr borde ge resultat.

Gula hos knivstabuss är nu: WGO610,ALJ777,ALJ768,LMR480(fd swe3746),JPW153(fd swe3505)
RPL550 är fortfarande vit.

Mvh/JoSe

Yujin Zhang

Jag visar två bilder på JPW153 tagen för drygt 1/2 månad sen:

(Observera att vagnen saknar biljettmaskinen, trots den går i linjetrafik. Jag har mailat detta till UL och fick svar att Knivsta Buss har fått dispens att köra JPW153 på linjer som 884 då det är ändå _aldrig_ någon annan som åker linjen än skolbarn.)

Bussmicke

Är 15 detsamma som 884?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 24 november 2007, 20:30:01 PM
På andra bilden, ja.

Tack, men det lär den vara på båda bilderna. 884 utgår från stn via skolan mot Långhunda.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2007, 20:28:56 PM
Är 15 detsamma som 884?

Inte alltid, bussen fortsätter ibland efter Bålstaberg som skolbuss 15 och på mornarna ibland så körs skolbuss 15 strax före ordinarie 884 som kommer någon minut efter vid Bålstaberg.

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2007, 20:47:29 PM
Tack, men det lär den vara på båda bilderna. 884 utgår från stn via skolan mot Långhunda.

Där har du fel, det är inte samma vagn som fortsätter till Bålstaberg (står t.o.m. bussbyte i Långhundra skola på tidtabellen) på 14:25 avgång från Knivsta.

Delen mellan Knivsta och Långhundra-Ovike körs av Swebus, med "rätt" skyltning för den avgången.

Hur linje 15 mellan Thumanskolan och Långhundra skola kör, vet jag inte. Men 884 angör samtliga hållplatser längs vägen, plus extra besök till Alsike skola.

Bussmicke

Hur ska man då tolka din andra bild som du sa skulle vara 884?
Tänkte om man ska åka med den nån gång för att ta bilder.
Detta blir ju bara rörigare och rörigare, Kör Knivstan verkliegn som 884?
När i så fall.
//Bussmicke.

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2007, 21:08:09 PM
Hur ska man då tolka din andra bild som du sa skulle vara 884?
Tänkte om man ska åka med den nån gång för att ta bilder.
Detta blir ju bara rörigare och rörigare, Kör Knivstan verkliegn som 884?
När i så fall.

När det gäller 14:25 avgång från Knivsta:
Swebus kör 14:25 från Knivsta station, via Thumanskolan och Alsike skola sen direkt till Långhundra skola för anslutning till 884 mot Bålstaberg (som är skyltad 15 Skolbuss), sen fortsätter vagnen vidare tilll Ovike.

Knivsta Buss JPW153 är tydligen stammis som Skolbuss 15 (=skolbuss) och lämnar Thumanskolan några minuter innan Swebus 884 kommer.

JPW153 inväntar 14:25 884 (från Knivsta) vid Långhundra skola och kör vidare till Bålstaberg (annonserad linjetrafik). Efter ankomsten till Bålstaberg tommar han tillbaka till Långhundra skola.

Jag skulle inte rekommendera att ens tänka ta JPW153 till Bålstaberg, då den föraren var mycket negativt mot mig när jag frågade om det var 884 till Bålstaberg och vart han skulle ta vägen sen. Jag fick svar att det här är ingen nöjesresa, utan seriös skoltrafik och ni som gillar bussar borde inte ens tänka komma hit (typ bara för skolungdomar). Han sa att han skulle köra långt, långt in i skogen och inte komma tillbaka något mer den dagen, men 15-20 minuter senare såg jag honom och vagnen vid Åby vsk mot Långhundra skolan!
Jag har skickat klagomål till både UL och Knivsta Buss angående den förarens attytid mot mig (avgången är ju trots allt annonserad, så därför borde jag få service som jag har betalt för, i detta fall, rätt attytid när man frågar och börja inte ljuga och hoppas det kan skrämma bort mig).

Jocke Selling

Citat från: Yujin Zhang skrivet 24 november 2007, 19:44:36 PM

Ja där ser man, och på dina bilder syns det tydligt att det är en sniklackering, dock snyggare än att täcka över granarna med gul tejp ;)

Mvh/JoSe

Niklas Bygdestam

Citat från: JoSe skrivet 25 november 2007, 16:23:19 PM

Ja där ser man, och på dina bilder syns det tydligt att det är en sniklackering, dock snyggare än att täcka över granarna med gul tejp ;)

Mvh/JoSe

Hur ser man att det är en sniklackering?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

robbes

ja samt var är navkapslarna som den skulle pimpats med

Jocke Selling

Man ser tydligt att nya lacken bara sträcker sig upp till ca 15 cm under sidorutorna, dvs upp till näst sista plankan. Något som ej syntes i hasten ifredags.
Vad navkapslarna beträffar, fanns de där nu i fredags, och har troligen monterats efter vår duktiga fotografs besök.

Mvh/JoSe