O-Ringen i Borås, kolonnerna 1-3

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 juli 2015, 19:22:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Denna vecka är det dags för orienteringstävlingen O-Ringen i Borås. Ungefär 25 000 personer beräknas besöka staden i samband med detta och de flesta är inkvarterade i husvagnar, husbilar, tågsovvagnar (!) eller tält i den så kallade O-Ringenstaden, som har byggts upp vid Nordskogens industriområde intill stadsdelen Sjöbo utmed riksväg 42. Tävlingsarenorna ligger dock en bit därifrån och dagens tävlingar hade start och mål vid Ramslätt mellan Kinnarumma och Fritsla. Det är ungefär 35 minuters bussresa mellan O-Ringstaden och arenan och många bussar gick det åt.

Så vitt jag kunde utröna så gick bussarna i 16 kolonner med 3 bussar i varje. En sådan kolonn avgick var femte minut. Det var blandad kompott bland de ingående bussarna, från helturist till nätt och jämnt regionalstandard. För trafiken svarade Sohlberg Buss, som lär ha kontrakt med O-Ringen att köra detta i fem år. De är nu inne på andra året, premiär var i Kristianstad förra sommaren. Sohlberg Buss fick den här gången alltså köra i hemstaden, men de använde inte så många egna bussar utan det mesta var inhyrt från t ex Skåne och Östergötland. De flesta kolonnerna leddes dock av en Sohlberg-buss.

Jag var nere ett par timmar vid Statoil vid Söderleden (riksväg 27/41) i Borås för att fånga upp alla bussarna på bild och lyckades vad jag förstår med alla utom två. De bilderna blev så misslyckade att jag avstår från att visa dem här. För övrigt är det förstås lite blandad kvalitet. Jag tänkte visa bilderna i fem delar allteftersom jag hinner få dem färdiga och i dag blir det bilder på de tre första kolonnerna.

Kolonn 1:

Kolonnen återvänder efter att ha lämnat de tävlande vid Ramslätt. Bilden tagen från gångbron som leder till Hedvigsborg.

Kolonn 2:

Buss 2:2 utgjordes av Tonys Busstrafik i Gagnef WRG335 Volvo 9700 B12M.

Kolonn 3:

Fortsättning följer...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

D_skalis

Det var en strategiskt placering du hade gjort vid stenen!
Enligt uppgift så skall dem köra med 10st fler bussar imorgon.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: D_skalis skrivet 19 juli 2015, 21:26:57 PM
Det var en strategiskt placering du hade gjort vid stenen!
Enligt uppgift så skall dem köra med 10st fler bussar imorgon.

Ja, i morgon går tävlingarna i Länghem och det tar längre tid att köra dit. På tisdag inga allmänna tävlingar och inga bussar. På onsdag och torsdag är tävlingsarenan vid Kransmossen och restiden beräknas till 20 minuter så då lär det bli färre bussar. På fredag är arenan vid Borås Arena och det är på gång- eller cykelavstånd från O-Ringenstaden så då blir det heller inga bussar.

Har tyvärr inte möjlighet att bevaka bussarna i morgon men jag överlåter platsen vid Statoil och stenen (som ligger intill den obemannade Preem-stationen) till den som vill ha den. Bussarna kommer nämligen att ta den vägen också i morgon. Första buss går 06.30 och sedan håller man på åtminstone till klockan 10, troligen ännu längre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

D_skalis

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2015, 22:15:59 PM
Ja, i morgon går tävlingarna i Länghem och det tar längre tid att köra dit. På tisdag inga allmänna tävlingar och inga bussar. På onsdag och torsdag är tävlingsarenan vid Kransmossen och restiden beräknas till 20 minuter så då lär det bli färre bussar. På fredag är arenan vid Borås Arena och det är på gång- eller cykelavstånd från O-Ringenstaden så då blir det heller inga bussar.

Har tyvärr inte möjlighet att bevaka bussarna i morgon men jag överlåter platsen vid Statoil och stenen (som ligger intill den obemannade Preem-stationen) till den som vill ha den. Bussarna kommer nämligen att ta den vägen också i morgon. Första buss går 06.30 och sedan håller man på åtminstone till klockan 10, troligen ännu längre.

Precis
Är själv funktionär för att se till så att radiosambandet fungerar som Frivilliga Radioorganisationen levererar.
/David
Frilansfotograf
www.david-sfoto.se

yngrot

För den som vill fota uppställda bussar så står dessa bakom Gina Tricot  fd SJ/Sewbusdepå i Borås  där är rätt trångt mellan alla bussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Lövdahl

Såg dig allt Staffan, åkte med en av Ellös Irisbussar, troligen 3:3
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

mittlinje

Då får vi hoppas de lyckats bättre detta året med att planera in raster enligt kör- och vilotiderna.....

Bernt Talbrant

Citat från: mittlinje skrivet 21 juli 2015, 21:23:03 PM
Då får vi hoppas de lyckats bättre detta året med att planera in raster enligt kör- och vilotiderna.....

Det verkar man ha gjort. När jag var uppe vid O-Ringenstaden på måndagen vid 11-12-tiden så stod det nästan hela tiden runt 25 bussar på rad vars förare hade rast. Det försvann några och tillkom några då och då.

D_skalis

Enligt uppgifter så hade man 100st bussar att tillgå på måndagen men trots det så blev det förseningar på starterna ute på arenan.
/David
Frilansfotograf
www.david-sfoto.se

Bernt Talbrant

Citat från: D_skalis skrivet 21 juli 2015, 22:57:10 PM
Enligt uppgifter så hade man 100st bussar att tillgå på måndagen men trots det så blev det förseningar på starterna ute på arenan.

Det tvivlar jag faktiskt på - jag såg busskolonner 1-18 samt två bussar skyltade "extra". Det innebär 56 bussar och det kanske fanns det någon mer "extra". Jag vill minnas ha läst om runt 60 bussar någonstans och det verkar ju rimligt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 juli 2015, 23:18:29 PM
Det tvivlar jag faktiskt på - jag såg busskolonner 1-18 samt två bussar skyltade "extra". Det innebär 56 bussar och det kanske fanns det någon mer "extra". Jag vill minnas ha läst om runt 60 bussar någonstans och det verkar ju rimligt.

Ja, Borås Tidning skrev att det var 60 bussar inplanerade för måndagen. Nu var det dock stora trafikstockningar så att bussarna (och än mindre bilarna) kom inte fram varför man väl satte in stora insatser för att få fler bussar till lite senare på dagen. Om man verkligen lyckades få ihop 40 bussar vet jag inte.

Vi har ju en utsänd på plats som trafikledare vid bussarna så vi kanske kan få korrekt svar längre fram. Antagligen har han annat att göra än att skriva i Bussnack ett par dagar till...

Trafikstockningar på väg 27 och 41 (som närmast stan har gemensam sträckning) har ställt till det rejält för trafiken till och från tävlingsarenorna. I söndags skrev Borås Tidning att det var 45 minuter långa köer på eftermiddagen in mot Borås.

mittlinje

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 juli 2015, 21:53:56 PM
Det verkar man ha gjort. När jag var uppe vid O-Ringenstaden på måndagen vid 11-12-tiden så stod det nästan hela tiden runt 25 bussar på rad vars förare hade rast. Det försvann några och tillkom några då och då.

Toppen

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juli 2015, 07:35:55 AM
Ja, Borås Tidning skrev att det var 60 bussar inplanerade för måndagen. Nu var det dock stora trafikstockningar så att bussarna (och än mindre bilarna) kom inte fram varför man väl satte in stora insatser för att få fler bussar till lite senare på dagen. Om man verkligen lyckades få ihop 40 bussar vet jag inte.

Vi har ju en utsänd på plats som trafikledare vid bussarna så vi kanske kan få korrekt svar längre fram. Antagligen har han annat att göra än att skriva i Bussnack ett par dagar till...

Trafikstockningar på väg 27 och 41 (som närmast stan har gemensam sträckning) har ställt till det rejält för trafiken till och från tävlingsarenorna. I söndags skrev Borås Tidning att det var 45 minuter långa köer på eftermiddagen in mot Borås.

Det var 48 + 2 bussar igång på söndagen, 56 + 2 på måndagen och nu onsdag och torsdag är det 36 + 2 bussar igång (2 extra bussar).

Söndagen flöt på bra bortsett från köerna på 6-7 kilometer in till Borås.

Det blev stora köer till bussarna på måndagen, det berodde dels på att det kom cirka 1000 fler resenärer än vad man sagt från början (många dagsdeltagare) samt att O-ringen själva förhandlat bort rastavlösarna och istället sagt att det räckte med mindre trafik under delar av dagen. Vi fick akut ha några kolonner att köra fler varv, likaså körde några av trafikledarna några turer, vilket gav förskjutning av schemat. Det beslutet lär väl O-ringen ångra lite nu, såhär i efterhand.. :)

Hemresorna flöt betydligt bättre när väl bussarna kom igång igen efter rasterna.

Undertecknad spenderade söndagen och måndagen vid arenorna, iklädd reflexväst. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

D_skalis

Citat från: Sundås skrivet 22 juli 2015, 12:53:35 PM
Det var 48 + 2 bussar igång på söndagen, 56 + 2 på måndagen och nu onsdag och torsdag är det 36 + 2 bussar igång (2 extra bussar).

Söndagen flöt på bra bortsett från köerna på 6-7 kilometer in till Borås.

Det blev stora köer till bussarna på måndagen, det berodde dels på att det kom cirka 1000 fler resenärer än vad man sagt från början (många dagsdeltagare) samt att O-ringen själva förhandlat bort rastavlösarna och istället sagt att det räckte med mindre trafik under delar av dagen. Vi fick akut ha några kolonner att köra fler varv, likaså körde några av trafikledarna några turer, vilket gav förskjutning av schemat. Det beslutet lär väl O-ringen ångra lite nu, såhär i efterhand.. :)

Hemresorna flöt betydligt bättre när väl bussarna kom igång igen efter rasterna.

Undertecknad spenderade söndagen och måndagen vid arenorna, iklädd reflexväst. ;)

Tack för ett korrekt svar på antal bussar, vet i fasiken varifrån min sambandskollega fick uppgift om 100st.

Det kanske var dig jag fick godkänt av när jag parkerade vid bussvändningen i Ramslätt på förmiddagen? En blå V70 med flertal antenner på taket.
/David
Frilansfotograf
www.david-sfoto.se