Huvudmeny

Tysklandssemester del 2

Startat av Mikey, 18 juli 2015, 15:31:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Lite fler bilder från resan:

Setra S213 UL i staden Wilster. 22 år gammal and still going strong i linjetrafik varje (skol)dag. :D

En äldre MB Citaro på samma ort

Mercedes O405 NÜ i Kiel. 19 år gammal. Vissa bussar har små skyltskåp...

... Medan andra likadana har större. Här är ett exemplar från Wilster.

En MAN A20 på samma ort

Vi har nu förflyttat oss till Kaltenkirchen, där denna Mercedes O407 körde runt i stan. Det mesta av bussen skall enl. uppgift vara byggd 1996, men någon gång har den fått bl.a. dörrar och en del karossdelar utbytta till en äldre variant. Från 1992 var det bl.a. glasdörrar som satt på dessa bussar. Den har även fått en del blå karossdelar, tidigare var den "Jämtlandslackad"... :)

Linje 7973 mot Kisdorf och Stuvenborn via Kattendorf och Hüttblek... Tänk om det fanns något smidigare sätt att skylta en buss på... ::)

Och så kör vi en del nya bussar också, Tyskland är ju ändå Europas modernaste (?) land...

Dahmetal #312 med två AC-aggregat...

... Och #311 med bara ett. Företaget har massor av bussar, men eftersom de bara köper in allt begagnat så finns det väl knappt någon buss i flottan som är den andra lik... Mercedes Citaro, Mercedes O405, MAN stadsbussar, MAN turistare, Bovor, VDL Futura, Sprinter, Solaris, Irisbus, Setra S319, Setra låggolv, Ford Transit och Mercedes Integro mm. You name it, och dom har ett exemplar av det. Stackars verkstad...

En av de vanligaste bussmodellerna i norra Tyskland, Citaro C2. Här VHH Hamburg 1318.

Och KVG Kiel 471.

Och så en (där nere) ovanlig bussmodell. Solaris. Denna tillhör som så mycket annat Dahmetal.

That's it. :D

Bussmicke

Trevligt. Hur får du redan på alla udda grejer som exv. Skolbussar? Läser du tyska forum eller får du veta på annat sätt?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Tack! Ja, jag är medlem på ett nordtyskt bussforum, så där får jag reda på mycket intressant, samt en hel del hjälp om vart man kan hitta dem. Sedan använder jag också en tysk motsvarighet till resrobot där man kan få fram alla avgångar på olika platser. De flesta skollinjer är linjelagda, så då är det lätt att se när alla skolbussar avgår från olika platser. Oftast går det stora klungor samtidigt. :)

5783

I Stockholmsområdet körs det också runt med skolbussar som är 22 år typ. Skillnaden är att de ser ut som vrak!

Mycket trevliga bilder från mitt favoritland nr 1.  8)

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 18 juli 2015, 22:36:31 PM
I Stockholmsområdet körs det också runt med skolbussar som är 22 år typ. Skillnaden är att de ser ut som vrak!

"Gilla"
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Daniel S skrivet 18 juli 2015, 22:36:31 PM

Mycket trevliga bilder från mitt favoritland nr 1.  8)

Tack! Ja, det är fantastiskt vilken skillnad det är i skicket på bussarna. Där nere finns det inga repor eller bucklor alls trots att bussarna i många fall är äldre än våra, i värsta fall bara lite solblekt lack.