Veteranbussträffen i Katrineholm 2015, söndag 9 augusti

Startat av K R, 14 juli 2015, 16:24:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Det börjar bli dags att tänka på den årliga Veteranbussträffen i Katrineholm, som i år arrangeras för sjunde gången.
Vad gäller programmet för träffen kan vi förhoppningsvis räkna med att Tommy Silo från SSS skriver in det i tråden.

SvOf och Spårvägsmuseet har även i år beslutat att genomföra en gemensam resa till årets Veteranbussträff,
som alltså infaller söndagen den 9 augusti.

Spårvägsmuseet har tänkt att köra till Katrineholm och visa upp sin Mälaröbuss,
som är en Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross från 1967 (f d SL H63 7813).
SvOf kommer enligt planerna att i år deltaga med SJ/Swebus 2845, som är en Volvo B10M med Säfflekaross från 1987.
Mälaröbussen kommer att avgå från Spårvägsmuseet på Tegelviksgatan 22 kl. 07.45.
Sedan går färden till Gullmarsplan där SvOf:s 2845 möter upp.

Bägge bussarna avgår sedan kl. 08.00 från Gullmarsplan (linje 164:s hpl mot Södersjukhuset).
För att hjälpa till att hålla SvOf:s bussar rullande kommer en avgift på 180:- att tagas ut av de medföljande resenärerna.

Räkna med en heldag i Bussens tecken, tidpunkten för återkomsten till Stockholm är därför svår att beräkna.
Arrangemanget i Katrineholm pågår fram till kl. 16.00 och då kan vi anta att det blir den beräknade avgångstiden
för vår återfärd mot Stockholm.

Om du vill åka med eller har eventuella frågor i ärendet, ring till Reinert Klint på 0709-532955.
Om du tänker kliva på Mälaröbussen vid Spårvägsmuseet kl 07.45 ringer du lämpligen till Stellan Gustafsson på 08-686 1762,
Stellan är vanligen på plats på museet dagligen från kl. 12.

Med reservation för eventuella ändringar.

Silo

Ja, som redan skrivet är i tråden ovan, är det dags för Katrineholmsträffen igen. I år går den av stapeln söndagen den 9:e augusti mellan 11 och 16. Vi träffas på parkeringsplatsen utmed Fabriksgatan mitt emot McDonalds.

På programmet:
Trafik med museibuss till traktor- och nostalgimuseet. Där finns förutom samlingarna i museet möjlighet att beskåda trådbussen F4 (Alfa Romeo), som står uppställd i en lokal intill museet.
Ulf Dahl visar sina hembyggda modellbussar
Försäljning
Filmvisning
Kortegekörning

Samt som vanligt trevlig samvaro och allmänt bussdiggande.

Välkomna!
/TS

K R

Hej!

Påminner härmed om söndagens veteranbussträff i Katrineholm enligt ovanstående information.

Vi som brukar åka ner till den årliga träffen kan skriva under på Tommy Silos formulering; "Samt som vanligt trevlig samvaro och
allmänt bussdiggande". En återkommande mötesplats för folk med intresse för bussar.

Svenska Spårvägssällskapet deltar som vanligt med några bussar, varav kan nämnas det senaste tillskottet i samlingarna:
f d SL H16A 6702, en Scania CN113CLB från 1989. Denna användes främst som abonneringsvagn, ursprungligen på Lidingö och
den senaste tiden i tjänst i Handengaraget.

Det brukar för övrigt även under dagen finnas tid till ett besök på Sultans konditori på Storgatan 27, ett konditori och bageri
med anor från 1896. Den som så vill kan där få fikasuget stillat kompletterat med delikata bakverk.

Väl mött på söndag i Katrineholm!

Bussmicke

Trevligt men synd att man envisas med att alltid ha det på en söndag år efter år..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy H

Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2015, 20:58:05 PM
Trevligt men synd att man envisas med att alltid ha det på en söndag år efter år..

Trots att det är ett trevligt evenemang så måste jag tyvärr hålla med Micke på den punkten... Har varit uppe i Katrineholm ett par gånger men då det ligger på en söndag är det svårt att ha möjlighet att åka dit. Dessutom så skulle träffen ju locka en mängd andra besökare utöver oss "nördar" om det hölls på t ex en fredag eller lördag.
Det borde väl vara av intresse att värva nya intresserade? Som upplägget är nu känns det mest som ett möte för redan frälsta...
Men ändå en stor eloge för er som fixar och anordna träffen!
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Björn Forslund

Vad är det för fel på en söndag? Går alla i kyrkan då?
Fredag blir ju svårt eftersom många jobbar, och en kort kvällsträff är knappast någon ide om man ska ligga och köra kanske 20 mil.
Själv ska jag ha kräftskiva på lördag, så en söndag verkar ju perfekt eftersom jag inte är särskilt religiös av mig.

bisquit

Söndagar är ingen bra dag. Då är en ju i kyrkan fram till lunch. Å lördagar kan vara knepiga också. För då jobbar en troligast. Kort sagt ingen dag i veckan är optimal. Men ändå kan det vara värt att ibland styra om sitt schema.

Björn Forslund

Citat från: bisquit skrivet 07 augusti 2015, 00:51:19 AM
Söndagar är ingen bra dag. Då är en ju i kyrkan fram till lunch. Å lördagar kan vara knepiga också. För då jobbar en troligast. Kort sagt ingen dag i veckan är optimal. Men ändå kan det vara värt att ibland styra om sitt schema.

Tror ändå att söndag är den dag som passar de flesta bäst, och det är relativt lugnt i trafiken då också. Men givetvis är det omöjligt att pricka in en dag som passar alla som lördagsfestare, kristna kyrkobesökare, troende judar, praktiserande muslimer, helgjobbare, sjusovare osv....

Walter

Ja denna typ av händelser, bussrelaterat eller ej, sker väl i princip alltid på söndagar. Då har ju flest människor möjlighet att komma och andelen som går i kyrkan på söndagar minskar väl stadigt i detta land.  Och om det ska hålls en vardag, ska de som fixar detta och lägger mycket av sin fritid dessutom ta ledigt från sina arbeten?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Railmaster

Har 6702 använts i trafik till 2015 när SSS tog över den? det är ju 26 år! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Railmaster skrivet 07 augusti 2015, 18:04:04 PM

Den har väl inte gått i trafik för SL på närmare 10 år

K R

Citat från: Railmaster skrivet 07 augusti 2015, 18:04:04 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 augusti 2015, 20:52:15 PM
Den har väl inte gått i trafik för SL på närmare 10 år

Hej!

6702 stod dock uppställd i Handengaraget fram till det att SSS härförleden tog över ägandeskapet.
I vilken omfattning den de facto användes till abonneringar är mig obekant. Som trafikvagn lär den ju ha varit något överårig...
Den fanns i a f förtecknad i en fordonslista över Keolis' vagnpark daterad 2012-09-17 med "Beställning" som övrig tilläggsinfo.

mvh K R

Bussmicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2015, 22:51:06 PM
Vad är det för fel på en söndag?

Jag jobbar söndagar. När evenemang just börjar måste jag ta tåget tillbaka hem för att hinna till jobbet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy H

Citat från: Walter skrivet 07 augusti 2015, 14:38:21 PM
Ja denna typ av händelser, bussrelaterat eller ej, sker väl i princip alltid på söndagar. Då har ju flest människor möjlighet att komma och andelen som går i kyrkan på söndagar minskar väl stadigt i detta land.  Och om det ska hålls en vardag, ska de som fixar detta och lägger mycket av sin fritid dessutom ta ledigt från sina arbeten?

Lite tråkig inställning då drygt 80% av Sveriges arbetskraft även arbetar på helger, måndag-fredagsjobb existerar ju knappt längre i dagens samhälle. Vet inte riktigt var kyrkobesök kommer in i bilden, det har väl varken Micke eller jag nämnt?
Hur som helst så vill jag varken kritisera eller på annat sätt smutskasta alla som arrangerar träffen, däremot ville jag bara dela med mig av min åsikt och förslag på förbättringar. Hoppas att morgondagens träff blir lyckad, men pga arbete så kan inte jag närvara.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy P skrivet 08 augusti 2015, 10:21:14 AM
Lite tråkig inställning då drygt 80% av Sveriges arbetskraft även arbetar på helger, måndag-fredagsjobb existerar ju knappt längre i dagens samhälle. Vet inte riktigt var kyrkobesök kommer in i bilden, det har väl varken Micke eller jag nämnt?

Jag vet inte om du kan styrka den uppgiften men hursomhelst är söndag den dag i veckan då de flesta är lediga. Även om man jobbar på söndagar är det ovanligt att man jobbar varje söndag eller i stort sett varje söndag. Däremot jobbar den som har vanlig 5-dagarsvecka alla måndagar, tisdagar etc.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)