Äntligen foton av riktiga elbussar med riktig skyltning (Gbg)!

Startat av Jonas Gustafsson, 13 juli 2015, 00:04:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Lade för någon vecka sedan upp min kusins foto av Keolis 2032, en av de tre "äkta" elbussarna 2031-2033 som trafikerar projektlinjen 55 mellan Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park i Göteborg, dock med den tråkiga "Ej i trafik"-skyltningen.
Nu har jag äntligen lyckats få äkta elbussar på bild själv, och lyckligtvis för variationens skull blev det de två andra.  :)

2033 ankommer Lindholmen, en hållplats som flera andra linjer trafikerar.

Linje 55 gör sedan en egen liten sväng in på Lindholmen Science Park. Bussen laddas upp (inomhus!) på ändhållplatsen Teknikgatan...

...men då den avgått mot Johanneberg rullar den knappt 100 m till första hållplatsen som är Lindholmsplatsen - också en hållplats som bara trafikeras av linje 55.

Därefter ansluter den till övriga linjenätet alldeles vid hpl Lindholmen, men angör ej denna hållplats på vägen mot Johanneberg.

Eftersom laddstationen på Teknikgatan bara har plats för en buss är tidtabellen anpassad så att nästa buss inte ankommer innan föregående buss avgår. För den händelse föregående buss skulle stå kvar i laddstationen finns en avstigningshållplats alldeles innan denna. Denna gång hann jag precis springa från Lindholmsplatsen efter att ha knäppt 2033 en sista gång, för att fånga nästa buss - 2031 - på bild vid Teknikgatans avstigningshållplats.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

New_options

homer

Kanske jag har missat från någon annan tråd... men är detta någon uppdaterad front för 7900? V formationen på LEDljusen är ju identisk med de som sitter på Lastbilarna

S Svensson

Citat från: homer skrivet 13 juli 2015, 20:30:51 PM
Kanske jag har missat från någon annan tråd... men är detta någon uppdaterad front för 7900? V formationen på LEDljusen är ju identisk med de som sitter på Lastbilarna
Eftersom det är prototyper kanske man har lånat en del av lastbilarna.