RM 192 i Trelleborg

Startat av Hasse L, 11 juli 2015, 19:24:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Med detta nytillskott kan man i sommar även åka Routemaster från Stortorget längs kusten till Höllviken.

RML 2748 fortsätter turerna till Smygehuk.

Bussmicke

Trevligt, rullar dessa varje sommar i Trelleborg?
RM 192 fotograferade jag i Karlshamn 1999.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Jag blev uppmärksammad på 2748 först förra sommaren, men med ytterligare en buss i trafik i år kan man väl gissa att det ses som en lyckad satsning.....

Mr H

192 är alltså inte en förlängd RM till skillnad från den andra som är förlängd.
När förlängde man RM och när slopade man de som inte blev förlängda?

Mr H

Ted Selander

Citat från: Mr H skrivet 12 juli 2015, 10:34:56 AM
192 är alltså inte en förlängd RM till skillnad från den andra som är förlängd.
När förlängde man RM och när slopade man de som inte blev förlängda?

Mr H

En RML är en förlängd RM (L=Lengthened), men det var konstruktionen som gjordes i en längre version. Bussarna har alltså inte förlängts.
En fullständigt uttömmande sida om Routemasters är denna: http://routemaster.org.uk/pages/history.

En litet udda sport var att åka i själva L-et en trappa upp, vid det litet kortare fönster som utgjorde längdskillnaden.

Trevliga bilder, med två bussar blev det nästan en liten londonsk busstationskänsla.

Mr H

Citat från: Ted S skrivet 12 juli 2015, 10:52:15 AM
En RML är en förlängd RM (L=Lengthened), men det var konstruktionen som gjordes i en längre version. Bussarna har alltså inte förlängts.
En fullständigt uttömmande sida om Routemasters är denna: http://routemaster.org.uk/pages/history.

En litet udda sport var att åka i själva L-et en trappa upp, vid det litet kortare fönster som utgjorde längdskillnaden.

Trevliga bilder, med två bussar blev det nästan en liten londonsk busstationskänsla.

Tack, det förklarar saken! Att förlänga bussar låter ju bökigt och kostsamt (trots det så gjorde ju MOAB det med sina ASJ-bussar från 50-talet vilket inte BSS och BSBV gjorde!). Intressant länk du skickade!

Mr H

Greger Larsson

Hittade denna bild när RML2748 gick sista dagen för Stagecoach i juni 2004:
Länk till flickr

I juni 2005 blev den registrerad på Sommarskjutsen ekonomisk förening i Nyhamnsläge.
RM192 har bl a tillhört Helsingborgstrafikens Museiförening en period. Numera är båda bussarna registrerade på en privatperson i Vellinge.

K R

Hej!

Kul med dessa två Routemasters i Trelleborg!

RML 2748 är ju en sen vagn i leveransen, då högsta numret var 2760.
Jag såg för övrigt inte helt omedelbart den svenska reg-plåten innan jag hittade den bakom bakfönstret på övervåningen som även tjänar som nödutgång.

RM 192 är å andra sidan en tämligen tidig vagn, med en detalj som utmärkte de äldsta RM-bussarna:
Frontrutorna i övervåningen är inte öppningsbara. De fick sedermera nedvevningsbara överdelar, av den typ som ses på vissa av de sidofönster som RM 192 visar upp på bilden i profil ovan.
Snyggt även med extralampan halvt infälld i främre vänstra skärmkanten, vars dragning lämnar ett "hack" där skärmen går ihop med plåten som omger kylargrillen. Den kanten gick på senare RML ner till nederkanten av nämnda kylargrillsplåt. Skärmkanterna på högra sidan var givetvis symmetriskt utförda. Senare revisioner kunde medföra att "RML-skärmar" kunde hamna på RM-bussar, ibland kanske bara på ena sidan...

mvh K R

Mattias Petersson

Är det originalklädsel i dom åkte en några veckor sen..
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

Hoppas båda rullar nästa sommar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 12 juli 2015, 19:25:46 PM
Är det originalklädsel i dom åkte en några veckor sen..
RM 192 har originalklädsel - ja, inte från början av 60-talet - men utbytt ett antal gånger vid revisionerna till likadan klädsel. Denna buss lämnade troligen linjetrafiken redan någon gång under 80-talet?

Åkte inte med RML 2748 i år, men den har väl kvar det modernare tyg som den fick 1993. Nästan alla (c:a 500 st) RML genomgick, 25-30 år gamla, storrevision i början av 90-talet för att kunna fortsätta att trafikera de centrala, tunga linjerna. Sekunderade av drygt 100 RM.