Övergiven

Startat av baklastaren, 08 juli 2015, 15:11:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: BD skrivet 12 juli 2015, 05:32:17 AM
Av "färgen" att döma skulle det kunna vara en buss som tidigare tillhört Anna Norberg.

Mest troligt är det Y414 som tillhörde E A Westmans Trafik(linjen S-vall-Sollefteå). De hade väl också gröna bussar?
Bussen var en B63/Hägglund från -50 så BengaB40 ovan ligger helt rätt! Den överfördes till reservregistret 1966-09-30 och blev troligen stående på platsen över vintern.

Lars-Håkan_E

Det är nog väldigt säkert att det är just Y 414.

Gissningsvis har traktens ligister roat sig med att panga rutor och kasta ut sittdynor.

Intressant med Sundsvalls sjukhus och Kolimporten (sedermera Beijers) på bilderna.

Motorvägen Sundsvall (Röda Torget)-Skönsberg-(Sundsbruk) borde ju ha varit invigd när bilderna togs men jag tycker inte att man ser vägen bortom Nynäsmacken.

BD



Bilden är tagen mindre än 100 m öster om punkten där bussen stod. Kolimporten Laurentz, senare Beijers byggmarknad. Hade kameran vridits 90 grader mot vänster hade platsen där bussen skulle hamna kommit med. Bilden tagen ca 1957.

roggek

Citat från: baklastaren skrivet 08 juli 2015, 15:11:33 PM




Bild från Digitaltmuseum.se

Motiv: Ett gammalt bussvrak har stått parkerat utanför SCA:s huvudkontor en hel vinter.
Avbildad, ort: Sverige (SE), Medelpad, Västernorrland, Sundsvall, Norrmalm   
Fotografering: 1967-03-06     
Fotograf:Norrlandsbild/Ragge Ellefsson         
Identifikationsnr: SuM-foto 022893
Institution: Sundsvalls museum


Sidan på Digitaltmuseum;
https://digitaltmuseum.se/021015522121/?place=Norrmalm&advanced_search=1&rows=72&page=6&pos=429&count=1406

Och så här ser Google kartvyn ut idag:
https://goo.gl/maps/Mz5Dc

Niklas Bygdestam

När det gäller livslängd på bussar så undrar jag ändå om man inte lät ett antal bussar gå några år på övertid inför högertrafiksomläggningen 1967? Bussarna skulle kanske egentligen bort 1963 eller 1964 men man lät dessa gå kvar till 1967 för att de skulle ersättas med nya?

Var inte sedan anledningen att 1967 års bussar levde så länge att man hade köpt så många bussar inför högertrafiksomläggningen? Så det var kanske först ca 20-25 år efter som man egentligen hade kommit tillbaks i fas igen med bussars levnadstid igen då 1967 års bussar till slut var borta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 juli 2015, 00:51:44 AM
När det gäller livslängd på bussar så undrar jag ändå om man inte lät ett antal bussar gå några år på övertid inför högertrafiksomläggningen 1967? Bussarna skulle kanske egentligen bort 1963 eller 1964 men man lät dessa gå kvar till 1967 för att de skulle ersättas med nya?

Var inte sedan anledningen att 1967 års bussar levde så länge att man hade köpt så många bussar inför högertrafiksomläggningen? Så det var kanske först ca 20-25 år efter som man egentligen hade kommit tillbaks i fas igen med bussars levnadstid igen då 1967 års bussar till slut var borta?

Jag håller med dig på båda punkterna. I tätortstrafiken i Uppsala t ex gick Boxer-bussar från slutet av 1940-talet och början av 1950-talet kvar fram till dagen H. Dessa hade dubbeltrampning och saknade servo. Dessa hade med all sannolikhet slopats ett par år tidigare om det inte varit för högertrafiken.

Den mest diggabla perioden i svensk busstrafik måste ha varit åren 1965-1970, då det rullade många nya bussar men också många gamla. Bland annat köptes ju en del begagnat in från t ex Danmark. Det var då mitt bussintresse började och det var långt innan jag köpt en användbar kamera. Så tyvärr: jag har ingen dokumentation från den tiden.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 juli 2015, 11:53:52 AM
Mest troligt är det Y414 som tillhörde E A Westmans Trafik(linjen S-vall-Sollefteå). De hade väl också gröna bussar?
Bussen var en B63/Hägglund från -50 så BengaB40 ovan ligger helt rätt! Den överfördes till reservregistret 1966-09-30 och blev troligen stående på platsen över vintern.

Instämmer. Av allt att döma är det Y414.
Bussen är av 1950 års modell, men är tagen i trafik för första gången 7/3 1952.
Den tillhörde Trafik Aktiebolaget E.A. Westman i Sollefteå fram till 30/9 1966, då den skrevs över på Westmans Trafik AB, Sundsvall och överfördes till reservregistret (ställdes av) samma datum.

Blev förvånad när jag läste det på registerkortet.
Westmans körde som nämnts trafiken Sollefteå-Sundsvall, men jag har inte sett att Westman haft bolag registrerat i Sundsvall.
Uppenbarligen användes inte den här bussen efter att den överförts i alla fall.

Åkarns Kalle

Intressant bild & tråd
gärna fler bilder från Sundsvall
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

yngrot

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 12:04:12 PM
Aah. Den sista CF:en till BSS! Iallafall den med högsta nummer av sista leveransen 50-75.
Den där enorma raden med automater i rostfritt var räddningen i nöden på den tiden allt var stängt på söndagarna och mackarna endast tillhandahöll bilrelaterade varor.



Nuförtiden finna det knappt mer än bensin till bilen på macken..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina