Huvudmeny

fd. Keolis 6357

Startat av Fredrik Mattsson, 08 juli 2015, 13:10:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Inregistrerade i Estland 2015-07-07, samma som fotodag  :P

Temptrans AS, Maardu
151 BNZ, fd Keolis 6358
152 BNZ, fd Keolis 6357
153 BNZ, fd Keolis 6385

Ändrat och korrigerat

Ulf Berlin

Oj Oj :)
152 BNZ är dock f d 6357 som bilden visar.../Ulf

Ersa

Det här är första bilden jag minns att jag sett på en Säffle-B9S med andra regskyltar än svenska. Är de bara tillfälligt i tjänst där, eller blir det permanent arbete och därmed seriös omlackering? Att köra runt med förra landets färger, bucklig motorlucka, och SL-logga i fronten passar ju inte alls längre i det moderna Estland...
Intressant dokumentation! :)

Fredrik Mattsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 juli 2015, 14:31:38 PM
Oj Oj :)
152 BNZ är dock f d 6357 som bilden visar.../Ulf

Ändrat och korrigerat :P

//Fredrik

Joakim Wahlberg

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2015, 15:27:56 PM
Det här är första bilden jag minns att jag sett på en Säffle-B9S med andra regskyltar än svenska. Är de bara tillfälligt i tjänst där, eller blir det permanent arbete och därmed seriös omlackering? Att köra runt med förra landets färger, bucklig motorlucka, och SL-logga i fronten passar ju inte alls längre i det moderna Estland...
Intressant dokumentation! :)
Rullar det inte några B9S från Göteborgsområdet i Estland, eller är det nåt jag minns fel?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 08 juli 2015, 18:00:02 PM
Rullar det inte några B9S från Göteborgsområdet i Estland, eller är det nåt jag minns fel?

Kanske det, men om dessa visats på bild i detta forum har jag missat dem.

Bussfanatikern

Det har visats en bild på en tidigare GS B9S i Tallin någon gång i våras.

Ulf Berlin

Ersa

Man tackar.  :)
Rubrikerna på trådarna var ju tyvärr lite "anonyma" för att hinta om Estland, så att säga.

Bussmicke

Eller så har man en bra beskrivning i tråden/inlägget så borde sökmotorn hitta det
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Jag blir inte riktigt klok på TLT, är det en konkurrent till TAK eller huvudmannen, eller kanske något helt annat?

Tänkte ta en tripp med familjen dit senare i sommar, men vet inte hur mycket tid det blir till att fotografera bussar, så det skulle vara intressant att veta.
//Fredrik

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juli 2015, 20:13:40 PM
Jag blir inte riktigt klok på TLT, är det en konkurrent till TAK eller huvudmannen, eller kanske något helt annat?

Tänkte ta en tripp med familjen dit senare i sommar, men vet inte hur mycket tid det blir till att fotografera bussar, så det skulle vara intressant att veta.
//Fredrik

TLT är visst en sammanslagning av Tallinn Bus Company och Tallinn Tram and Trolleybus Company. Det borde väl innebära att TAK numera heter TLT?

Ulf Berlin

Citat från: Fredde skrivet 09 juli 2015, 21:14:34 PM
TLT är visst en sammanslagning av Tallinn Bus Company och Tallinn Tram and Trolleybus Company. Det borde väl innebära att TAK numera heter TLT?
Ja dom har slagits samman och det nya namnet är"Tallinna Transport",TLT.
Här kommer ett par bilder tagna 11 juni i år:

F d GS vagn(?)vid uppställningen i hamnen.
Dom är märkta Tallinna Transport på fronten,men det står TLT på sidan och att det står TAK på reg skylten hänger väl bara med...
I deras nya färgschema har spårvagnarna fått orange färg och här syns en ny CAF vagn vid Tondi station på den nyöppnade linjesträckningen dit:

En liten OT-bild på en företeelse som inte direkt förekommer här hemma:

Här är f ö en bra länk till Tallinns linjenät:
http://soiduplaan.tallinn.ee/#bus/map/en
Varför spårvagnslinjerna inte finns med vet jag inte,men linjen upp mot Ulemiste är inställd p g av byggandet av ny linjedel/vändslinga vid/till Ulemiste station och ersättningstrafik kör med buss./Ulf

Frippe Fribas

Spännande, känns som att jag skulle behöva lite mer tid än jag lär få.
Tatra spårvagnar fanns väl i Norrköping ett tag?
Jag får väl se vad som kommer i vägen för kameran under dagen jag är där, det blir inte prio på bussfotografering misstänker jag.

Bussfanatikern

Bussen som står i hamnen har inte tillhört GS tidigare, det syns på sätena som är från Nocko. GS bussar hade Vogel-säten och den klädsel som sätena i den här bussen har liknar snarare den som Swebus hade.
Dessutom är den inredd med grå träimiterad väggpanel vilket ingen av GS bussar hade.
Jag gissar på tidigare Swebus.