Huvudmeny

I shift?

Startat av Jan, 08 juli 2015, 10:37:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Är det den klassiska spaken på stolen som finns i de nya 8900 typ Nobina 7995?
I branschen i 40 år

homer

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2015, 10:37:58 AM
Är det den klassiska spaken på stolen som finns i de nya 8900 typ Nobina 7995?

Många saker kan man kalla klassiska, men en i-shift spak?

Ersa

I Norrtälje TO är det bara 8500orna i 006x-serien som har spaken vid stolen (dock en ofullständig spak, utan växlingsknapp).
På alla 8900 är det knappar som på en vanlig automatlådebuss som det står typ "RND321". Ev står det A istället för D på just dessa. 

Jan

Citat från: homer skrivet 08 juli 2015, 11:12:24 AM
Många saker kan man kalla klassiska, men en i-shift spak?
Jag trodde detta forum var ett forum för bussintresserade och allt som har med bussar att göra. Tycker att man nu börjar märka ord och ifrågasätta olika saker. Igår var en annan medlem utsatt, jag tycker inte om detta.
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2015, 13:08:02 PM
Jag trodde detta forum var ett forum för bussintresserade och allt som har med bussar att göra. Tycker att man nu börjar märka ord och ifrågasätta olika saker. Igår var en annan medlem utsatt, jag tycker inte om detta.

Jag förstod hur du menade. Spaken vid sidan av stolen har väl hängt med i över 10-11 år nu (när kom den första I-shiften egentligen?), men sedan Volvo 8900 introducerades för c:a fem år sedan verkar man helt ha övergått till knappsats modell automatlåda. Om man som kund ens kan speca en spak (med växelknapp) på en 8900 man köper ny idag har jag ingen aning om.

Däremot lär ju spaken fortsatt vara kvar på Volvos högre bussar av modell 9500, 9700 och 9900.

AdmirT

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2015, 13:08:02 PM
Jag trodde detta forum var ett forum för bussintresserade och allt som har med bussar att göra. Tycker att man nu börjar märka ord och ifrågasätta olika saker. Igår var en annan medlem utsatt, jag tycker inte om detta.

Fullt medhåll!!!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Knut

Det er vel I-shift både med boks på setet og med knapper på panelet. Knapper på panelen for bybuss og spak i boksen for 9700 osv. DSå iallefall ny 9900 i Herning med boksen på førersetet

Bussfanatikern

Knapparna "RND321" finns på vanlig automatlåda medan det är "RNDM" på I-shift. "M" är det manuella växlingsläget.

CW66

För lite extra nördighet så är beteckningarna enligt följande:

Första verisionen som kom hette AT2412C
Andra versionen för Euro5 hette AT2412D
Tredje och nuvarande versionen utvecklad för Euro6 heter AT2412E

Man har även utvecklat en I-shift Dual Clutch (beteckning SPO2812) med dubbelkoppling för mjukare gång och för de tyngsta fordonen. Versionen finns ännu sålänge endast i lastbilarna.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2015, 13:20:30 PM
Jag förstod hur du menade. Spaken vid sidan av stolen har väl hängt med i över 10-11 år nu (när kom den första I-shiften egentligen?), men sedan Volvo 8900 introducerades för c:a fem år sedan verkar man helt ha övergått till knappsats modell automatlåda. Om man som kund ens kan speca en spak (med växelknapp) på en 8900 man köper ny idag har jag ingen aning om.

Däremot lär ju spaken fortsatt vara kvar på Volvos högre bussar av modell 9500, 9700 och 9900.





Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att I-shift dök upp 2004 ..  men som sagt kan minnas fel
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson

Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2015, 08:21:35 AM


Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att I-shift dök upp 2004 ..  men som sagt kan minnas fel

En av de första som fick I-shift var Linjebuss 2268 som inregistrerades 2002-09-05, men rena serieleveranser kom nog senare.