Bussar som blir över i Malmö/Lund

Startat av Henrik, 08 juli 2015, 07:56:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik

Vilka gasbussar har Malmö Lund som är gula idag. Någon som har en lista att presentera? Många kommer att försvinna nästa år när man lämnar till Transdev som ska köra trafiken mellan dessa städer med RME.
Malmö kommer att ha kvar ett antal som idag kör trafiken på paketet Lund öster.

Jan

Citat från: Henrik skrivet 08 juli 2015, 07:56:08 AM
Vilka gasbussar har Malmö Lund som är gula idag. Någon som har en lista att presentera? Många kommer att försvinna nästa år när man lämnar till Transdev som ska köra trafiken mellan dessa städer med RME.
Malmö kommer att ha kvar ett antal som idag kör trafiken på paketet Lund öster.
AdmirT har full koll bussar i Malmö. Det är MAN, Solaris och Scania där.
I branschen 37 år

Walter

#2
Citat från: Jan skrivet 08 juli 2015, 08:13:58 AM
AdmirT har full koll bussar i Malmö. Det är MAN, Solaris och Scania där.

de bussar som borde tillhöra avtalet som nu löper ut är samtliga MAN och de äldsta Solrisarna. Dock rullar ju alla bussar på alla linjer då kraven är den samma för all trafik man har i Regionen, bortsett från ålder. Alla Scania och de nyare Solaris har anskaffats till avtalet Lund öst som man har ett antal år till. Malmö/Lund har en väldigt ung flotta. MAN A 26 är äldst från 2006, sedan fick man ju under avtalet många av dessa bytta mot nyare Solaris då en del MAN fick åka till Östergötland.

Dock ersattes de kvarvarnde Dieselbussarna nyligen med nya Solaris. Jag är oskäker på vilket avtal dessa bussar tillhör.
Nedan är en lista på de bussar som borde bli övertaliga men det är min egen gissning. Ska vara ca 50 bussar avtalet omfattar.

MAN A26
0168-0172 (årsm 2009)
6693-6700 (årsm 2006)
6794-6799 (årsm 2008) =19st

Solaris
0173 (årsm 2010)
7270-7298 (årsm 2011) =30st

Kvarvarade bussar i Malmö/Lund förutom de som listas ovan är

0109 Solaris 2012 (i trafik från 2014)
7465-7498 Scania Omnilink II 2012
7683-7685 Solaris 2012
7750-7770 Solaris 2013
7943-7950 Solaris 2015

Byte kan ju ske med Skåne N/V också. Där finns MAN 6664,6701-6723,6727-6732 och någon av 7425-7433 som jag tror tillhör det nuvarande avtalet och ska väl ersättas i det nya avtalet. Men jag är osäker på ålder och andra fordonskrav i det nya avtalet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

7425-7433 tillhör inte höganäsavtalet.
I branschen 37 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2015, 09:06:15 AM
7425-7433 tillhör inte höganäsavtalet.

Vilka ersatte 6724-26? Eller de ersattes kanske inte?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 08 juli 2015, 11:28:31 AM
Vilka ersatte 6724-26? Eller de ersattes kanske inte?
0103-0104 och 7050.
I branschen 37 år

AdmirT

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2015, 09:06:15 AM
7425-7433 tillhör inte höganäsavtalet.

Dessa tillhör väl det så kallade Klippanavtalet?

Det kommer bli bussar över när Nobina förlorar förlorar trafiken till Transdev i Malmö/Lund. Som Walter nämnt så är det Solarisbussarna 7270-7298 och 0173 samt MAN 0168-0172, 6693-6700, 6794-6799 som borde försvinna till detta avtal, om man inte fifflar ut något som man alltid brukar göra. Idag blandas bussarna smidigt på alla avtal som körs av Nobina Lund/Malmö då man tar vad man har och eftersom alla nuvarande avtal har gaskrav så brukar det blandas för fullt.

7683-7685 anskaffades även dom för Malmö/Lund-avtalet. Dessa bussar är relativt unga så min gissning är att de får leva kvar med tanke på att linje 172 inte får köras med Scaniabussae pga höjden. Dessa tre bussar ersatte tre vegor under 2012 om jag minns rätt.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 08 juli 2015, 13:10:51 PM
Dessa tillhör väl det så kallade Klippanavtalet?

Det kommer bli bussar över när Nobina förlorar förlorar trafiken till Transdev i Malmö/Lund. Som Walter nämnt så är det Solarisbussarna 7270-7298 och 0173 samt MAN 0168-0172, 6693-6700, 6794-6799 som borde försvinna till detta avtal, om man inte fifflar ut något som man alltid brukar göra. Idag blandas bussarna smidigt på alla avtal som körs av Nobina Lund/Malmö då man tar vad man har och eftersom alla nuvarande avtal har gaskrav så brukar det blandas för fullt.

Fifflar ut?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 08 juli 2015, 13:12:23 PM
Fifflar ut?

Jag syftade på att Nobina kan använda de övertaliga bussarna i Skåne till att ersätta äldre bussar i övriga län, så som man brukar göra ibland för man är bra på att lackera om bussar. Dock så blir även det svårt då Skånebussarna rullar på gas..
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Jan

Citat från: AdmirT skrivet 08 juli 2015, 13:10:51 PM
Dessa tillhör väl det så kallade Klippanavtalet?

Det kommer bli bussar över när Nobina förlorar förlorar trafiken till Transdev i Malmö/Lund. Som Walter nämnt så är det Solarisbussarna 7270-7298 och 0173 samt MAN 0168-0172, 6693-6700, 6794-6799 som borde försvinna till detta avtal, om man inte fifflar ut något som man alltid brukar göra. Idag blandas bussarna smidigt på alla avtal som körs av Nobina Lund/Malmö då man tar vad man har och eftersom alla nuvarande avtal har gaskrav så brukar det blandas för fullt.

7683-7685 anskaffades även dom för Malmö/Lund-avtalet. Dessa bussar är relativt unga så min gissning är att de får leva kvar med tanke på att linje 172 inte får köras med Scaniabussae pga höjden. Dessa tre bussar ersatte tre vegor under 2012 om jag minns rätt.
MAN bussar från 2006 dvs 6693-6732 faller för ålderskraven kommande avtal.
I branschen 37 år

Mattias Petersson

Hoppas vi får ha kvar Nobina 6701-6732 gillar dessa bussar bra AC i dom bättre än dom nya vi har nu tänker på Solarisarna 79 serien..
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 08 juli 2015, 13:10:51 PM
Dessa tillhör väl det så kallade Klippanavtalet?

Det kommer bli bussar över när Nobina förlorar förlorar trafiken till Transdev i Malmö/Lund. Som Walter nämnt så är det Solarisbussarna 7270-7298 och 0173 samt MAN 0168-0172, 6693-6700, 6794-6799 som borde försvinna till detta avtal, om man inte fifflar ut något som man alltid brukar göra. Idag blandas bussarna smidigt på alla avtal som körs av Nobina Lund/Malmö då man tar vad man har och eftersom alla nuvarande avtal har gaskrav så brukar det blandas för fullt.

7683-7685 anskaffades även dom för Malmö/Lund-avtalet. Dessa bussar är relativt unga så min gissning är att de får leva kvar med tanke på att linje 172 inte får köras med Scaniabussae pga höjden. Dessa tre bussar ersatte tre vegor under 2012 om jag minns rätt.

Vilket avtal tillhör 7943-7950? De ersatte ju ett antal 55xx-vagnar som jag inte har koll på vilket avtal de heller var knutna till.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 08 juli 2015, 14:36:05 PM
Hoppas vi får ha kvar Nobina 6701-6732 gillar dessa bussar bra AC i dom bättre än dom nya vi har nu tänker på Solarisarna 79 serien..

Dessa bussar faller för åldersstrecket tyvärr.. Tillsammans med 6693-6700 som Jan nämnt tidigare, men det hindrar ändå inte dessa bussar att rulla vidare i ett annat län som trafikeras av Nobina. Samma sak är det med 6664. Däremot är jag riktigt nyfiken vad som skall hända med 7270-7298... Tänk om dessa flyttas upp till NV Skåne? Höganäsavtalet kommer ju kräva gas och 6701-6732 +6664 faller för åldern som sagt. Nåväl, spekulationer är inte min grej utan när jag får reda på det så kommer jag naturligtvis skriva det här.

Citat från: Walter skrivet 08 juli 2015, 14:52:51 PM
Vilket avtal tillhör 7943-7950? De ersatte ju ett antal 55xx-vagnar som jag inte har koll på vilket avtal de heller var knutna till.

Lund Östra enligt en uppgift.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

jvodotse

Vad är anledningen till att man slopat kravet på biogas på malmö lund? eller har de inte varit det tidigare? Trodde skånetrafiken ville ha så mkt gas som möjligt... att man har svårt att hitta dubbeldäckare på gas är väl dock mer förståligt...

Kimsan

Citat från: jvodotse skrivet 08 juli 2015, 18:37:36 PM
Vad är anledningen till att man slopat kravet på biogas på malmö lund? eller har de inte varit det tidigare? Trodde skånetrafiken ville ha så mkt gas som möjligt... att man har svårt att hitta dubbeldäckare på gas är väl dock mer förståligt...

Jag undrar samma sak, varför diesel helt plötsligt?!