Huvudmeny

INIT Buss-PC

Startat av MartinMartin, 07 juli 2015, 20:53:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Nån som vet varför PC:n stannar vid -60 ?

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 07 juli 2015, 20:53:16 PM
Nån som vet varför PC:n stannar vid -60 ?

SL anser väl att det inte behövs mer.

Ersa

Då systemet togs fram hade man väl knappast planerat att köra avgångar som blivit mer än 60 minuter försenade.
Maximal tillåten försening från starthållplatsen sägs idag vara 3 minuter i vissa nyare avtal, och därefter räknas turen som inställd, samt att vite utdöms. I andra avtal har det sagts att en tur blir inställd om halva tiden för nästa avgång överskrids. Dvs att det krävs 120-minuterstrafik för att "komma undan" med en 60-minutersförsening.

MartinMartin

Tror vi räknas som inställda vid 19 minuters försening i City men jag fattar ändå inte varför man lägger in en spärr på 60 minuter,
den borde väl kunna räkna hur långt som helst?

Hade en fyra efter min paus som stått uppställd i över en timme, så om den ändå räknas som inställd varför ska man köra den?

Jag körde Fridhemsplan - Gullmarsplan - Radiohuset och sen var omloppet slut.

Rent ekonomiskt vore det väl bättre att säga åt mig direkt att köra in i hallen och gå hem istället för att köra inställda turer och betala övertid?

Ersa

Man kan väl gissa på att beställaren av systemet (SL) tyckte att 60 minuter var mycket mer än tillräckligt, för att de inte kunde föreställa sig några förseningar på över en timme.
På samma vis står ju mätaren på max +60 om man loggar in på ett omlopp ställer in sig på en avgång som avgår mellan 60 minuter och flera timmar framåt i tiden.

Hur de tre olika operatörerna argumenterar när de beordrar ut en avgång med 60-120 minuters försening (som därmed redan strukits som "inställd" av SL) har jag ingen aning om. En debatt om just detta dök ju upp under Arrivas första år i Norrort.

pegee

Systemet som Västtrafik använder heter iTid och där har man tagit till ordentligt.
Bussar som går i delade pass visar minustiden som återstår till nästa halva när
den första halvan avslutas. Det innebär att skärmen visar någonstans runt
-350 minuter när man kör till depå efter morgonpasset. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

MrX

BussPC stannar på -60 men datorerna på trafikledningarna går vidare, största försening jag sett var -93 på en Blidöbuss. Så det där är nog bara en programmeringsmiss.

I nyare avtal är en tur inställd vid försening på mer än 19 minuter från starthållplats. Och punktlighetsviten finns också om turen är sen vid starthållplats, osäker på siffrorna dock. Äldre avtal är turer inställda när halva minutintervallet till nästa tur passerats dvs om en linje avgår var 30 minut kan en tur köras med 15 minuter försening. Detta har ett över tak på 24-25 minuter dvs går linjen var 60e minut får en tur avgå med max 25 minuter försening annars räknas den som inställd. Men jag tror de flesta bolagen struntar i sådana regler och kör med förseningar ändå, hellre köra än ställa in, resenärerna ska inte behöva drabbas.