Huvudmeny

Citywide LF i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 juli 2015, 20:57:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

För ett par dagar sedan pratade jag med en kollega om Citywidebussar. Vi kom då in på den rena låggolvsvarianten Citywide LF, dvs den som motsvarar OmniCity. Jag hade för mig att någon eller några enstaka Citywide LF skulle finnas i Sverige. Men min kollega påstod att det inte skulle finnas en enda. Han påstod istället att samtliga Citywide i Sverige är Citywide LE (motsvarar OmniLink) och om det rullat någon Citywide LF i Sverige så skulle det vara provfordon. men att Citywide LF istället bara säljs till andra länder.

Jag är medveten om att det kan finnas äldre inlägg som har svar på detta, men jag orkar inte leta, så jag hoppas om frågan är gammal att ni har överseende ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikey

I Halmstad rullar väl ett par CityWide LF 12-metersvagnar hos Arriva... Jag kommer dock inte på några fler på rak arm.

Matte

Citat från: Mikey skrivet 06 juli 2015, 21:13:50 PM
Jag kommer dock inte på några fler på rak arm.

Men om du böjer lite på armen så kanske det funkar lite bättre än på rak arm.  ::)

Staffan Sävenfjord

Frank Persson

I Halmstad har vi 6 st Citywide LF 12 meters hos Arriva.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Frank Persson skrivet 06 juli 2015, 21:46:01 PM
I Halmstad har vi 6 st Citywide LF 12 meters hos Arriva.

Och de två övriga "aktiva" tillhör Trelleborgs hamn respektive Transdev (0080, testbuss i Eskilstuna).

Niklas Bygdestam

WBD 475 tillhör tydligen Trelleborgs hamn. Vad används den till där? Är detta permanent? Eller bara tillfälligt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 21:56:29 PM
WBD 475 tillhör tydligen Trelleborgs hamn. Vad används den till där? Är detta permanent? Eller bara tillfälligt?

Bussen är köpt av det kommunala hamnbolaget ja, används mellan terminal och fartyg vid vissa kajplatser, fungerar på samma sätt som bussarna på "plattan" på typ Arlanda.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juli 2015, 22:07:22 PM
Bussen är köpt av det kommunala hamnbolaget ja, används mellan terminal och fartyg vid vissa kajplatser, fungerar på samma sätt som bussarna på "plattan" på typ Arlanda.

Är det så långa avstånd mellan terminal och kaj att det krävs buss för detta?

Hade de någon buss innan denna? Eller är detta deras första buss?

Bernt Talbrant

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2015, 22:38:22 PM

Är det så långa avstånd mellan terminal och kaj att det krävs buss för detta?

Hade de någon buss innan denna? Eller är detta deras första buss?

Man har haft några begagnade bussar för ändamålet tidigare, bl a en liten DAB. Anledningen till busstransporterna är väl, utöver ett visst avstånd, framförallt att man inte vill ha folk gående i hamnområdet.

Hannes L

Är inte Alingsås nya stadsbussar (Vårgårdabuss 1091-10102) låggolv? Kan dock ha fel.

Bernt Talbrant

Citat från: Hannes L skrivet 07 juli 2015, 15:55:28 PM
Är inte Alingsås nya stadsbussar (Vårgårdabuss 1091-10102) låggolv? Kan dock ha fel.

De är väl av lågentré-modell?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 07 juli 2015, 16:36:29 PM
De är väl av lågentré-modell?

Ja, det är Citywide LE, alltså lågentré. LF har lågt golv i hela bussen.