Fråga om en buss med Larvikskaross

Startat av Niklas Bygdestam, 06 juli 2015, 20:42:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

På Facebook dök det för ett par dagar sedan upp en bild på en intressant buss. Se länk:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1512423_10152849315965933_1998197044842874464_n.jpg?oh=02b5c4072c37134c22dd6ab376d3eb16&oe=5626E3F7

Det syns tydligt att det är en buss med Larvikskaross. Enligt Bilregistret är den från 1965 och har haft 12 ägare. För att vara ombyggd till husbuss verkar den faktiskt vara ovanligt snygg.

Men är det någon som vet mer om den här bussen? Vad har den för bakgrund? Med tanke på att regskylten ser så pass gammal ut verkar den ha varit svenskregistrerad i hela sitt liv.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Ex BD697  En MB LP710 -65 32305210016715

Greger kan tala om första ägaren antar jag :-)

Bussmicke

Var på Facebook?  Det är ju min bild...

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juli 2015, 09:21:30 AM
Var på Facebook?  Det är ju min bild...

Micke, titta på backspegeln som inte är täckt av en tröja. Jag tycker att vinkeln mot hörnet på tältet bakom är något annorlunda på de båda bilderna, och att solen dessutom faller något olika på tältduken just nedanför. Jag är därför inte säker på att det är samma bild, även om det ju är helt osannolikt att två personer har tagit så otroligt lika bilder!

almeli

Det er samme bildet, men justert på brightness samt antakelig i lavere oppløsing.

roggek

Citat från: pnott skrivet 17 juli 2015, 20:24:24 PM
Micke, titta på backspegeln som inte är täckt av en tröja. Jag tycker att vinkeln mot hörnet på tältet bakom är något annorlunda på de båda bilderna, och att solen dessutom faller något olika på tältduken just nedanför. Jag är därför inte säker på att det är samma bild, även om det ju är helt osannolikt att två personer har tagit så otroligt lika bilder!

Det är Mickes bild, inget snack. Kan herr Bygdestam ge Bussmicke den Facebookprofilen som bilden återfanns på, så han kan utreda lånet av bilden...

Nisse Bökelund

Hej. Helt klart samma bild. Kolla skuggorna på trädstammarna och sopbehållaren till höger i bild.
Är de två fotografer så bör dom ha stått bredvid varandra eller mötts på vägen. Nisse.

Niklas Bygdestam

Tyvärr minns jag inte var på Facebook jag hittade bilden. Men jag trodde att bilden fanns någonstans där den hörde hemma, eventuellt kan jag ju ha hittat den just på Bussmickes sidor där
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2015, 03:21:44 AM
Tyvärr minns jag inte var på Facebook jag hittade bilden. Men jag trodde att bilden fanns någonstans där den hörde hemma, eventuellt kan jag ju ha hittat den just på Bussmickes sidor där

I så fall borde ju det svarta textbandet ha funnits med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)