GS linje 2 vid Orgelgatan 1965

Startat av Gunnar D, 30 juni 2015, 21:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

M25 557 vid ändhpl Orgelgatan där själva vändslingan är under Frölunda Torg som byggs i bakgrunden.
Detta var den enda bild jag tog under några dagars besök i Göteborg juli 1965. Ingen bild på Säröbanan, Västgötabanan, gamla bussar etc.
Nästan kriminellt kan man tycka idag!

Mvh Gunnar

Harald Nordius

Här ser man hur GS på den tiden fyllde makadam upp till rälshuvudet. Sedan slútade man med det, men nu har man börjat göra det igen, men bara på utsidan. Det minskar ljudspridningen, men har nackdelen att man inte kan inspektera befästningarna.

Man ser också de två oljeränderna från läckande växellådor som länge "prydde" stadens spårvägsspår. När jag var på GS Spårvagn fick jag överta ett par tekniker från buss, när det skulle trimmas där p.g.a. stundande upphandlingar. En av dem var kunnig på växellådor, så honom skickade jag till hjulverkstaden för att se på hur de arbetade. Han hade en del kommentarer om renlighet m.m. när han kom tillbaka. Efter att han hade givit dem instruktioner slutade oljeläckaget.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 30 juni 2015, 22:24:29 PM
En av dem var kunnig på växellådor, så honom skickade jag till hjulverkstaden för att se på hur de arbetade. Han hade en del kommentarer om renlighet m.m. när han kom tillbaka. Efter att han hade givit dem instruktioner slutade oljeläckaget.

Rantorget?

/Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 02 juli 2015, 10:12:33 AM
Rantorget?

/Gunnar
Nej, hjulverkstan låg vid Friggagatan på den tiden, i samma kvarter som det gamla bussgaraget, där Färdtjänsten då hade sina fordon.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 06 juli 2015, 08:25:28 AM
Nej, hjulverkstan låg vid Friggagatan på den tiden, i samma kvarter som det gamla bussgaraget, där Färdtjänsten då hade sina fordon.

OK, minns det nu. Låg den kvar där även efter att Rantorget invigts?

En avdelningschef på GS som anställdes på 70-talet gick på introduktionsrundvandring. När han kom till verkstaden Stampen tyckte han att det var så ålderdomligt att det verkade som om man nyligen hade frångått systemet med remdrift från en i taket belägen drivaxel.

/Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juli 2015, 16:24:43 PM
OK, minns det nu. Låg den kvar där även efter att Rantorget invigts?
Ja, den låg kvar där till någon gång i början av 90-talet.

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juli 2015, 16:24:43 PMEn avdelningschef på GS som anställdes på 70-talet gick på introduktionsrundvandring. När han kom till verkstaden Stampen tyckte han att det var så ålderdomligt att det verkade som om man nyligen hade frångått systemet med remdrift från en i taket belägen drivaxel.

/Gunnar
Mitt bestående intryck från motsvarande rundvandring var att om alla bytte avdelning så skulle GS fungera jättebra. Alla visste nämligen precis vad som var fel på andra avdelningar än den egna.