Huvudmeny

Nobina 7672

Startat av Frippe Fribas, 30 juni 2015, 20:44:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Även denna fångad med mobilen vid Karlstads busstation:


Något för SL att ta efter på Norrtäljelinjerna om Ersa lyckas övertala Trafikförvaltningen om att det kan vara bra med lite komfort även i Roslagen?  ;)
Jag minns från min tid i Norrtälje att dåvarande Busslink och sedermera Keolis Norrbottningar användes friskt för resgrupper till Barnens Ö under försommaren, så bevisligen går bussmodellen att framföra även i Roslagen...

Ugglan

Undrar om dessa komfortabla bussar får vara kvar efter december då de nya avtalen börjar gälla, skulle inte VTAB endast ha lågentrébussar?

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2015, 20:44:31 PM
Något för SL att ta efter på Norrtäljelinjerna om Ersa lyckas övertala Trafikförvaltningen om att det kan vara bra med lite komfort även i Roslagen?  ;)
Jag minns från min tid i Norrtälje att dåvarande Busslink och sedermera Keolis Norrbottningar användes friskt för resgrupper till Barnens Ö under försommaren, så bevisligen går bussmodellen att framföra även i Roslagen...

Nja, lågentré på alla linjer med täta stopp är nog här för att stanna. Däremot borde ju bussar av storleken ovan kunna passa bra på främst linje 676, då återställd till färre hållplatsstopp i de norra förorterna. På motorvägs/expresslinjer som har någon mil mellan stoppen känns 100% lågentré som lite väl onödigt. Speciellt då trappstegen vid framdörren är lägre än podestrarna inne i en lågentrébuss...

På långa linjer med en hel del bagage som t.ex 639 (samt vissa tider även 636 & 637) skulle längre lågentrébussar, som kan dra vanliga lätta släpvagnar för allt bagage kunna vara ett bra alternativ, jämfört med idag då man förväntas köra enorma mängder tung oförankrad last inne i Säfflebussarna. I första hand skulle jag se till att allt på 639 skulle ha en treuddig stjärna eller ett K i fronten, och givetvis skulle det vara krav på dragkrok på allt som körs på linjen, även om bagagesläpen bara behöver användas under högsäsong.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 04 juli 2015, 22:27:33 PM
Nja, lågentré på alla linjer med täta stopp är nog här för att stanna. Däremot borde ju bussar av storleken ovan kunna passa bra på främst linje 676, då återställd till färre hållplatsstopp i de norra förorterna. På motorvägs/expresslinjer som har någon mil mellan stoppen känns 100% lågentré som lite väl onödigt. Speciellt då trappstegen vid framdörren är lägre än podestrarna inne i en lågentrébuss...

På långa linjer med en hel del bagage som t.ex 639 (samt vissa tider även 636 & 637) skulle längre lågentrébussar, som kan dra vanliga lätta släpvagnar för allt bagage kunna vara ett bra alternativ, jämfört med idag då man förväntas köra enorma mängder tung oförankrad last inne i Säfflebussarna. I första hand skulle jag se till att allt på 639 skulle ha en treuddig stjärna eller ett K i fronten, och givetvis skulle det vara krav på dragkrok på allt som körs på linjen, även om bagagesläpen bara behöver användas under högsäsong.

Problemet är väl alla som skulle få uppgradera sina körkort till DE, släpkort börjar ju bli bristvara på ett ännu värre sätt än behörighet för manuell buss.

Ett bussläp bör ha samma eller nästan samma bredd som bussen och helst ha 2 axlar för att bli smidigt och lättkört, svårt då att ha en liten 750 kg vagn.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 22:43:13 PM
Problemet är väl alla som skulle få uppgradera sina körkort till DE, släpkort börjar ju bli bristvara på ett ännu värre sätt än behörighet för manuell buss.

Ett bussläp bör ha samma eller nästan samma bredd som bussen och helst ha 2 axlar för att bli smidigt och lättkört, svårt då att ha en liten 750 kg vagn.

Jag tror nog att i stort sett halva förarkåren på min depå redan har DE. Förare med BECEDE samt behörighet för att få använda manuell växellåda är än idag ingen ovanlighet här ute. Som tur är! :)

Någonstans måste man ju ha alla dessa tunga väskor, så det finns väl bara två alternativ för bibehållen kapacitet: Antingen en återgång till normalgolv med bagageutrymme under golvet, eller fortsatt lågentré med bagagesläp vid behov.
Det enda alternativet som inte kostar ett öre skulle vara att SL går in och förbjuder alla resenärer att ta med sig väskor större än flygets handbagage, men vem skulle i så fall övervaka detta?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 04 juli 2015, 22:55:01 PM
Jag tror nog att i stort sett halva förarkåren på min depå redan har DE. Förare med BECEDE samt behörighet för att få använda manuell växellåda är än idag ingen ovanlighet här ute. Som tur är! :)

Någonstans måste man ju ha alla dessa tunga väskor, så det finns väl bara två alternativ för bibehållen kapacitet: Antingen en återgång till normalgolv med bagageutrymme under golvet, eller fortsatt lågentré med bagagesläp vid behov.
Det enda alternativet som inte kostar ett öre skulle vara att SL går in och förbjuder alla resenärer att ta med sig väskor större än flygets handbagage, men vem skulle i så fall övervaka detta?

Det finns väl redan en sådan regel, förut fanns ju t.om max storleken uppritad på förargrinden.
.
Vad gäller körkort har väl en stor andel av dem som utbildats genom operatörer och "AMS" de senaste 15 åren enbart D-villkor automat

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 23:15:07 PM
Det finns väl redan en sådan regel, förut fanns ju t.om max storleken uppritad på förargrinden.
.
Vad gäller körkort har väl en stor andel av dem som utbildats genom operatörer och "AMS" de senaste 15 åren enbart D-villkor automat

I så fall är denna regel bortglömd till en sådan utsträckning att den inte har kunnat efterlevas det senaste decenniet, och idag fungerar det inte. Givetvis anmärks problemen till huvudmannen, men responsen därifrån är ju... tja... inte så händelserik. Tyvärr.

AMS- och operatörsutbildade SL-förare är än idag i minoritet både här i Rimbo och uppe i Hallstavik (där många bussförare har kört timmerbil förr). De senaste två yngsta tillskotten vår SL-förarkår har bägge BECEDE-kort och "kopplingspedalsbehörighet". Dessutom har några av förarna med "automatspärr" blivit av med spärren genom att köra upp för manuell låda under de senaste åren. Det är lyckligtvis fortsatt stor skillnad på behörigheterna och rekryteringen mellan t.ex Norrtälje jämfört med angränsande Vallentuna/Österåkers kommuner.