Nya linje 238 på Lidingö - 28 juni 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 28 juni 2015, 14:41:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Det är inte bara Stockholms innerstad som delvis fick nytt busslinjenät fr o m midsommar i år. Även Lidingö fick en del förändringar i busstrafiken. Linje 238 är en ny linje mellan Näset och Högsätra (med vissa turer till Larsbergs brygga).

Jag hade förväntat mig att linjen skulle trafikeras av 12-metersvagnar denna söndag, men jag såg endast boggivagnar på linjen, Keolis 7502 & 7524. Behovet av bussar med högre passagerarkapacitet borde inte vara så stort då linjen endast trafikerar Lidingö och inte Ropsten och stan.

Enligt tidtabellen ska söndagsturerna på linje 238 mellan kl. 9 och 18:30 trafikera Larsbergs brygga, men de turer jag såg vände vid Högsätra och verkade alltså ha Högsätra som ändhållplats.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 juni 2015, 14:41:48 PM
Jag hade förväntat mig att linjen skulle trafikeras av 12-metersvagnar denna söndag, men jag såg endast boggivagnar på linjen, Keolis 7502 & 7524. Behovet av bussar med högre passagerarkapacitet borde inte vara så stort då linjen endast trafikerar Lidingö och inte Ropsten och stan.

En gissning är att bussen antingen går på ett omlopp som kräver boggi på andra linjer eller så kan det vara så enkelt att kortvagnarna inte räcker till alla omlopp som skulle kunna köras med sådana.
Det är ju ganska opraktiskt att ha ett antal kortvagnar som bara kan användas på helgerna, då är det ju mer ekonomiskt att merutnyttja boggibussar som behövs för vardagstrafiken på helgerna.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 juni 2015, 20:29:33 PM
En gissning är att bussen antingen går på ett omlopp som kräver boggi på andra linjer eller så kan det vara så enkelt att kortvagnarna inte räcker till alla omlopp som skulle kunna köras med sådana.
Det är ju ganska opraktiskt att ha ett antal kortvagnar som bara kan användas på helgerna, då är det ju mer ekonomiskt att merutnyttja boggibussar som behövs för vardagstrafiken på helgerna.
//Fredrik

Hej,

Ja, det stämmer nog. Bussarna på linje 238 övergår nog till linje 203 mot Ropsten vid Näset och på samma omlopp trafikeras fler Lidingölinjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Traesk

Kan nån förklara för mig varför man valde just numret 238?

Ulf Berlin

Citat från: Traesk skrivet 01 juli 2015, 10:21:42 AM
Kan nån förklara för mig varför man valde just numret 238?
Som tidigare framkommit i en tidningsartikel vill "SL"tydligen samla Lidingös linjer i 23x-serien såsom redan existerande 233,så detta är väl bara början.../Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 juli 2015, 15:40:48 PM
Som tidigare framkommit i en tidningsartikel vill "SL"tydligen samla Lidingös linjer i 23x-serien såsom redan existerande 233,så detta är väl bara början.../Ulf

Ja, SL börjar uppenbarligen planera om vad gäller linjenummer. Hittills verkar det som att linjerna i 230-serien är de Lidingölinjer som endast trafikerar Lidingö lokalt och som inte trafikerar Stockholms stad/Ropsten.
Vänliga hälsningar,

Mikael