När bussar var bussar osv...

Startat av Bussmicke, 25 juni 2015, 01:56:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Synnerligen diggabla bilder på två modeller jag gillade utseendemässigt.
//Fredrik

Bussmicke

Trevligt att höra. M;in gamla Diascanner har vaknat till liv vilket borgar för bättre inskanningar. SL Buss  från 1992-93 mm. är att vänta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ugglan

SLT-bilder är alltid trevligt!  :D

Mikey

Härligt, i synnerhet med CL113! Jag fångade Rosa Bussarnas exemplar idag, riktigt snygg modell!

Greger Larsson

Trevliga bilder och bussar.
Icke desto mindre två fiaskobetonade modeller från Scania. Vad gäller CL113 så blev det i princip aldrig någon serietillverkning, SLT köpte väl tre stycken, i övrigt var det några prov- och demovagnar som byggdes.
Ajokki Express sålde förstås ganska bra, fast inte av varianten på bilden som var en kombinerad stads/förortsbuss på 12 meter och tre dörrar(a la SL, då förstås..). Bussen var väl f ö också "mula" för L113-chassit och cirkulerade som prov/demo innan den såldes till SLT.

Niklas Bygdestam

CL 113 var verkligen ovanliga. Finns det överhuvudtaget någon kvar i Sverige idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikey

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 juli 2015, 01:03:01 AM
CL 113 var verkligen ovanliga. Finns det överhuvudtaget någon kvar i Sverige idag?

Ja, en. :)

Arlanda 28/6, men den står nog kvar där än...

1896

DNC285 är fortfarande inreggad, dock på någon räddningstjänst i Ystad sedan 2011, så den kanske är uppeldad.