Det finns bilder...

Startat av Mr H, 21 juni 2015, 13:17:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

...som man gärna vill visa trots att man skäms för att man inte vet när den är tagen!
Det här är en sådan bild. Skälet till att jag inte vet är att jag bytt ram och inte kan sätta
in den i något riktigt orsakssamband. Men man vill ju samtidigt inte låta bli att visa en
bild av det skälet om man tycker att den är speciell.

I alla fall så är det SL H24 5450 och en SB XCo-motorvagn vid Slussen och jag TROR att
bilden är tagen hösten 1972. Vad skulle man välja att åka med? Svårt val!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 21 juni 2015, 13:17:02 PM
...som man gärna vill visa trots att man skäms för att man inte vet när den är tagen!
Det här är en sådan bild. Skälet till att jag inte vet är att jag bytt ram och inte kan sätta
in den i något riktigt orsakssamband. Men man vill ju samtidigt inte låta bli att visa en
bild av det skälet om man tycker att den är speciell.

I alla fall så är det SL H24 5450 och en SB XCo-motorvagn vid Slussen och jag TROR att
bilden är tagen hösten 1972. Vad skulle man välja att åka med? Svårt val!

Mr H

Självklart ska man visa bilder även om man inte vet när de är tagna! Jag har mängder med bilder från ca 1980 och framåt där jag inte vet vilket år de är tagna. Ibland inte heller var de är tagna!

Denna intressanta bild är med stor sannolikhet tagen hösten 1972 vad jag kan bedöma. Våren 1973 är väl också möjlig.
Jag hade valt tåget, H24 körde jag ju i Huddinge vid fototidpunkten så det fick väl räcka!

Mvh Gunnar

HJP

Tack för den bilden!
Håller helt med Gunnar D, även om han plåtade mer bussar, än vad jag gjorde  ;)

Sven W

Hej

Vad jag kan se så har bussen gamla reg-skyltar. De här bussarna hade väl  tvåradiga skyltar bak?  Omregistreringen började ju i C län hösten -72 och följdes av en lång rad län innan stockholmarna fick sina nya nummer. Det bör ha varit någon gång under våren -73. Reg-bokstav  A var den trettonde bokstaven (om jag räknar rätt) i kedjan.  Bilden borde alltså vara tidigast från våren-sommaren -73.

Hälsningar
Sven

Sven W

Ordet "tidigast" i mitt inlägg nyss ska förstås vara "senast".

/Sven

roggek

Husqvarnareklamen på bussen säger "1971" (lite krumeluriskt, om man zoomar in lite), så vi kan nog genast backa 2 år...

Även den nyanlagda asfalten skvallrar om att Slussenterminalen inte är så värst gammal och dit flyttade väl Nacka och Värmdöbussarna 1971?

Så jag skulle vilja ha tidsrymden till 1971...

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 22 juni 2015, 00:58:55 AM
Husqvarnareklamen på bussen säger "1971" (lite krumeluriskt, om man zoomar in lite), så vi kan nog genast backa 2 år...

Även den nyanlagda asfalten skvallrar om att Slussenterminalen inte är så värst gammal och dit flyttade väl Nacka och Värmdöbussarna 1971?

Ja, det verkar stå "1971", vad nu det kan betyda. Terminalen öppnades i augusti- 71 vill jag minnas och här har tidigare visats en bild på 5450 med nya regskyltar från juni- 73 e.u. Det finns en nylagd asfaltyta men också växtlighet på den plattsatta ytan.

/Gunnar

Mr H

Citat från: roggek skrivet 22 juni 2015, 00:58:55 AM

Imponerande observant där roggek!  :D

Bilden nedan på 5490 är troligtvis tagen vid samma tillfälle i andra änden av terminalen
ungefär vid godsterminalen. Jag trodde först inte att det skulle kunna vara så långt före
reg.skyltsreformen som 1971 i och med att bussarna är märkta med vagnsnr.
Men när jag tänker efter så undrar jag om det inte var så att förortsgrupperna av
standardiseringsskäl märkte vagnarna med vagnsnr långt tidigare (Lidingö och Södertälje
hade ju tom egna vagnsnr på H24:orna i början). Vagn 5490 på bilden är ju märkt med
inventarienummer och den slopades i juni 1973 utan att ha fått de nya registreringsskyltarna.

Mr H

Mr H

Här har f.ö H24 5490 passerat det "yttersta vägskälet" och står i juni 1973 avställd i Björknäsdepån för skrotning.
De snurrade backspeglarna är det någon slags speciallare för Björknäs som visar att bussen inte är trafikduglig?
Jag har sett det förr på avställda bussar i just Björknäs. Den pragmatiska Björknäsdepån!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 22 juni 2015, 10:29:09 AM
Jag trodde först inte att det skulle kunna vara så långt före
reg.skyltsreformen som 1971 i och med att bussarna är märkta med vagnsnr.
Men när jag tänker efter så undrar jag om det inte var så att förortsgrupperna av
standardiseringsskäl märkte vagnarna med vagnsnr långt tidigare (Lidingö och Södertälje
hade ju tom egna vagnsnr på H24:orna i början). Vagn 5490 på bilden är ju märkt med
inventarienummer och den slopades i juni 1973 utan att ha fått de nya registreringsskyltarna.

Mr H

Det var nog rätt stor spridning på när förortsgrupperna märkte Capitolerna med fyrställiga vagnsnr. Sist var väl Huddinge som märkte dem först när de måste, dvs under våren 1973.

Vad tror Mr H om när bilderna från Slussenterminalen kan vara tagna? Har några andra ledtrådar dykt upp?

/Gunnar