Fler nya och omlagda linjer i Stockholms innerstad

Startat av Hasse L, 19 juni 2015, 22:42:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Tack till Mikael T som hann först med bilder från denna blöta midsommarafton. Här kommer några av mina:

Linje 54 Reimersholme - Storängsbotten.

53:an har hittat till Kungsholmen med ändstation på Mariebergsgatan kallad Kulturskolans hus, men man skyltar Fridhemsplan. Likaså gott, kanske!

59:an ersätter linje 56 längs Fleminggatan - Kungsholmsstrand och vidare till Hornsberg samt är förlängd till Kristineberg - Fredhäll.

Nya linje 57 Karolinska - Sofia.

53:ans fd ändhållplats har blivit hållplats för nya linje 50 mot St Lappkärrsberget. En öppning i refugen har gjorts för att skapa passage till Valhallavägen.
Undrar om de blå ledbussarna var ett premiärdagsinslag? Visad turnummersekvens antyder ju att normalbussar skulle användas.

Expressens löpsedel pryds av gamla 5091 på just nedlagda linje 42. Kul idé.

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 juni 2015, 22:42:25 PM
Tack till Mikael T som hann först med bilder från denna blöta midsommarafton. Här kommer några av mina.

Tack själv för ditt fina bildsvep. Jag trodde inte fler skulle vara ute i regnet denna dag. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Walter skrivet 20 juni 2015, 00:01:13 AM
Tack för bilderna. De blå bussar som används på linje 50 var har de kört innan? Gissar på några av L1-4 men har behovet minskat där?
Det var lördagstrafik på midsommarafton, så det fanns gott om blå bussar (från ettan och fyran). De rullar även idag, lördag. Men på måndag blir det nog knappt, trots sommartidtabell. Tveksamt om linjen verkligen behöver ledbussar sommartid.....?
/H

Andreas91

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 juni 2015, 15:27:40 PM
Det var lördagstrafik på midsommarafton, så det fanns gott om blå bussar (från ettan och fyran). De rullar även idag, lördag. Men på måndag blir det nog knappt, trots sommartidtabell. Tveksamt om linjen verkligen behöver ledbussar sommartid.....?
/H

Först och främst:
Tack för ett trevligt bildsvep!

Och nu till det andra:
Under sommartid är det nog inte fullt nödvändigt med ledbussar på 50:an, men det är å andra sidan ett oskrivet krav att linjen går med ledbussar resterande del av året. Utan ledbussar på 50:an kommer såväl linje 14 som Roslagsbanan bli sprängfyllda av studenter och lektorer. Det oskrivna kravet innebär också en hög turtäthet, och då framförallt på sträckan Odenplan - Stora Lappkärrsberget. Problemet med tidigare linje 70, var att tidtabellen var upplagd så att tidsintervallen mellan turerna ökade när många studenter skulle ut till Universitetet. Det problemet hoppas jag Keolis kan försöka lösa med linje 50.
En annan sak gällande 50:an: Varför köra via Roslagsgatan mellan Odengatan och Roslagstull? Är inte det onödigt trångt där? Funderar själv på om det inte vore smidigare att leda om 50:an via Birger Jarlsgatan istället. Större gata, mer utrymme, och kanske rent av en något snabbare väg.

Var själv ute och dokumenterade lite i innerstaden ett par dagar innan det nya linjenätet infördes. Målet var framförallt att dokumentera linje 43 och 59 - de två rödbusslinjer som faktiskt haft viktiga funktioner under mina år som innerstadsbo. Ingen av linjerna är kvar (även lokalbusslinje 42 försvann) och det vi fick som någon slags kompensation blev 57:an; en linje som kör mer eller mindre parallellt med stombuss 2, samt parallellt med t-banans gröna linje mellan Hötorget och Odenplan... Vi i "Midtown" tackar o bockar inför överheterna SL och Keolis. Jag är glad för att jag snart lämnar innerstan för förorten, och det nya linjenätet i sin nuvarande form lockar definitivt inte tillbaka en till innerstan.

*Obs! Om någon skulle vara petig och ställa frågan var belastningen på linje 14 och Roslagsbanan skulle öka, så är det väl framförallt på sträckan Universitetet - T-Centralen (t-banan) resp. Universitetet - Östra station (Roslagsbanan).

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 juni 2015, 09:12:10 AM
Tack själv för ditt fina bildsvep. Jag trodde inte fler skulle vara ute i regnet denna dag. :-)
Alternativet hade varit att sitta instängd ute i stugan undan regnet, så det fick bli bussarna!

Tittade en stund även idag bl.a. längs linje 67. 4047 på bilden hade lämnat Karlaplan alldeles fullsatt (20-minuterstrafik rådde och inga extrabussar syntes till). Undrar just var på linjen barnvagnsplatserna tog slut. Solna centrum?

Buss-busen

Expressens löpsedel pryds av gamla 5091 på just nedlagda linje 42. Kul idé.
[/quote]

Viktiga nyheter på löpen som vanligt. Nyhetstorka?