Swebus 0839, 0850 och 0892

Startat av Bussmicke, 18 juni 2015, 13:18:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Har uppdaterat hemsidan men lite inskannade diabilder. Sökdatum 150618

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

Tack för trevliga bilder.

Bussen i från GS vad är för upphöjningar som finns på taket?

Bussen LEY 725 har en Markaryd kaross, hur länge fanns de?
Byggde de även små bussar 15 - 20 personer?

Med vänlig hälsning Stefan P

S Svensson

Citat från: Stefan P skrivet 24 juni 2015, 17:20:07 PM
Hej

Tack för trevliga bilder.

Bussen i från GS vad är för upphöjningar som finns på taket?

Bussen LEY 725 har en Markaryd kaross, hur länge fanns de?
Byggde de även små bussar 15 - 20 personer?

Med vänlig hälsning Stefan P

Upphöjningarna på taket som Du kallar dem var tankar för gas från  den danska ledningen. Om jag kommer i håg det hela rätt så hade GS 701,702 med avvikande färg,låga säten på B10M chassie sedan fanns det 703 och uppåt med gastankar av stål. Sedan kom en serie med gastankar på taket med tankarna var keramisk. Sedan kom ytterligare 1+9 B10BLe med gastank som inte låg på taket. Sn

Vag gäller Markaryd så var det väl så att det startades karosstillverkning genom att karosstillverkning flyttades från Laholm. Det var fd anställda i Laholm som startade upp det hela i Markaryd. Det tillverkades en busstyp som jag inte tror finns i dag. Nämligen godsbussen avsedd som flyttbuss eller en buss avsedd för konfektion. Det senare är kläder som transporterades inom Sverige. Dessutom tillverkades i Markaryd av Skandiakarosser mindre bussar. Exempelvis tre styck avsedda för GS linje 22 (Sörred-Kippholmen) med nr 341-343 och byggda på Volvo chassie F82. Jag vill minnas att ytterligare sådana byggdes. Sedan såldes tillverkningen och Bengt Helgesson och Wasas ägare ,två syskon Mats i efternamn, köpte in sig. Då byggdes både stora och mindre bussar men betydligt mindre antal godsbussar. Jag kom att tänka på att nu för tiden ses nästan aldrig godsbussar. Folk flyttar genom att hyra en liten skåpförsedd smålastbil istället,konfektion (kläder) körs inte numera och hästar körs i släpkärror men  kanske också i specialbussar. Sn

1896

Det absolut intressantaste från denna uppdatering är ju GDG/Wasatrafik 1672 / Swebus 0885, den trafikerade vid fototillfället våran skolbuss som kom ned från Leksand, denna ersatte 1667 / 0884. Från början hade omloppet skolturer dagtid i Borlänge, men då Dalatrafik plötsligt gav våra skolturer till sitt dotterbolag, fick omloppet uppehåll i Borlänge, föraren fick åka hem till Insjön över dagen, medans bussen stod kvar i Borlänge. Ankommst Blge på morgonen var kl 07.55 och avgång till Lsd på eftermiddagen var kl 15.20, så själva uppehållet vart 7 timmar, om man räknar bort passåkningstiden.

1896

Kan tillägga att 1672 hade den egenheten att kopplingen tog väldigt högt, så den var inte så rolig att köra.  :P