Huvudmeny

Klaratunneln x2

Startat av Lars-Håkan_E, 16 juni 2015, 20:35:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

http://www.svd.se/buss-fast-i-klaratunneln
(Ska vara en B9S från Stockholms Spårvägar)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6189502
(En linjevagn på villovägar)

Två olyckor på tre dagar.

Ska det vara så väldigt svårt att inte klara att hålla koll på fordonets höjd? Klaratunneln är ju f.ö väldigt låg så det rör ju sig inte om glömska med bussar på 3,50 eller 3,80 där fri höjd är något lägre, som vid Slussen eller nedfarten till Söder Mälarstrand

Fredde

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 20:35:07 PM
http://www.svd.se/buss-fast-i-klaratunneln
(Ska vara en B9S från Stockholms Spårvägar)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6189502
(En linjevagn på villovägar)

Två olyckor på tre dagar.

Ska det vara så väldigt svårt att inte klara att hålla koll på fordonets höjd? Klaratunneln är ju f.ö väldigt låg så det rör ju sig inte om glömska med bussar på 3,50 eller 3,80 där fri höjd är något lägre, som vid Slussen eller nedfarten till Söder Mälarstrand

6330 resp. 7610 enligt obekräftade uppgifter.

Lars-Håkan_E

Har man försäkring så ger höjdskador minst dubbla självrisken så detta är ju något som inte ska behöva hända, allrahelst inte med lokaltrafikbussar.
Att en ovan och ouppmärksam chaufför i en obekant stad missar en skylt på 3,50 med en 3,80 buss kan jag inse men Klaratunneln måste ju vara ytterst välkänd för varje SL chaufför.

När jag körde på Söderhallen hade jag flera tjänster med in/utryckning från/till Djurgårn m omnejd och jag körde alltid tunneln med CR 111:a men aldrig nånsin med CR 112:a.

Sedan var det givetvis FÖRBJUDET att använda tunneln överhuvudtaget så jag och några enstaka kollegor var nog de enda som körde där regelbundet.

Att chansa med en buss när det gäller höjden kan vara livsfarligt.

J0han

Fikman

Citat från: J0han skrivet 18 juni 2015, 08:07:27 AM
Idag blir det Klaratunneln x3
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20987554.ab

Ser ut att vara en av Travellers bussar denna gång
Trist när det händer

Fredde

Citat från: Fikman skrivet 18 juni 2015, 08:58:16 AM
Ser ut att vara en av Travellers bussar denna gång
Trist när det händer

Jo denna bilden bekräftar detta:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6193222

John P

Borde väl gå att införa något form av höjdvarningssytem , när fordonet är för högt så blinkar lampor och varnar en bra bit innan hindret. Tre olyckor på två dagar är mycket, hade det varit passagerare ombord så hade konsekvenserna blivit fruktansvärda. 
Bussförare på Nobina Trollhättan.

J0han

Citat från: John P skrivet 18 juni 2015, 09:51:17 AM
Borde väl gå att införa något form av höjdvarningssytem , när fordonet är för högt så blinkar lampor och varnar en bra bit innan hindret. Tre olyckor på två dagar är mycket, hade det varit passagerare ombord så hade konsekvenserna blivit fruktansvärda.

Det finns massor av höjdvarningssystem först linkar höjdmarkerngsskyltarna och sen slår rödljuset om till rött för att sen bli en grön högerpil, så föraren har väl gasat på för att hinna med innan rödljuset skår om till rött dock slår de om fort så antagligen har han kört mot rött innan han deog in i tunneln..

roggek

Vet inte en bussförare vad SI-enheten meter betyder?
Kanske dags att införa lastbils och bussförbud i Klaratunneln!

"Gäller även bussar"

men det skall väl hända en dödsolycka innan något sådant sker... :o

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juni 2015, 22:07:55 PM
Har man försäkring så ger höjdskador minst dubbla självrisken så detta är ju något som inte ska behöva hända, allrahelst inte med lokaltrafikbussar.
Att en ovan och ouppmärksam chaufför i en obekant stad missar en skylt på 3,50 med en 3,80 buss kan jag inse men Klaratunneln måste ju vara ytterst välkänd för varje SL chaufför.

När jag körde på Söderhallen hade jag flera tjänster med in/utryckning från/till Djurgårn m omnejd och jag körde alltid tunneln med CR 111:a men aldrig nånsin med CR 112:a.

Sedan var det givetvis FÖRBJUDET att använda tunneln överhuvudtaget så jag och några enstaka kollegor var nog de enda som körde där regelbundet.

Att chansa med en buss när det gäller höjden kan vara livsfarligt.

FÖRBJUDET att använda tunneln men ni körde där regelbundet?

Björn Ax

Citat från: roggek skrivet 18 juni 2015, 18:05:58 PM
Vet inte en bussförare vad SI-enheten meter betyder?
Kanske dags att införa lastbils och bussförbud i Klaratunneln!

"Gäller även bussar"

men det skall väl hända en dödsolycka innan något sådant sker... :o

Hur tror du folk skulle bry sig om den skylten när dom inte ser höjdskyltarna?`

Bara för att det skulle vara förbjudet så skulle folk åka där ändå. En skylt stoppar inte ett fordon som vi har märkt många gånger.

Sen finns det faktiskt småbussar som klarar tunneln så att förbjuda det helt känns lite bakvänt. Bättre att göra något bättre system för att förare ska bli uppmärksammade på höjden. För skyltar verkar ju inte fungera.

Söderort FTW

Kan man inte bara göra det enkelt, en bit från tunneln bygger man en portal, på portalen hänger man en platsribba som har samma höjd från marken som den fria höjden i tunneln. Fordon som är för höga kommer att slå i ribban vilket antagligen kommer märkas. Portalen kan dessutom få målas i t.ex gul/rött så att den drar till sig uppmärksamhet.

Säkert billigare men också mycket tydligare än konstiga system med rödljus etc

Fredde

Citat från: Söderort FTW skrivet 18 juni 2015, 23:55:11 PM
Kan man inte bara göra det enkelt, en bit från tunneln bygger man en portal, på portalen hänger man en platsribba som har samma höjd från marken som den fria höjden i tunneln. Fordon som är för höga kommer att slå i ribban vilket antagligen kommer märkas. Portalen kan dessutom få målas i t.ex gul/rött så att den drar till sig uppmärksamhet.

Säkert billigare men också mycket tydligare än konstiga system med rödljus etc

Det finns en gigantisk portal (med stora varningsskyltar) monterad en bit från tunneln när man kommer från Centralbron, men enligt uppgift kördes denna ner idag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 juni 2015, 21:04:03 PM
FÖRBJUDET att använda tunneln men ni körde där regelbundet?

Det fanns (och kanske fortfarande finns) påbjudna körvägar för ut o ingående bussar i turlistan (OBS ej tidtabellen), ofta kunde man spara tid genom att använda alternativa vägar speciellt vid köer och då kunde nämnda tunnel användas inofficiellt med passande buss, CR 111:a fungerade bra (säkerligen Bussing o Leyland envåningsbuss också)CR 112 gick inte om man ska gå efter höjdangivelsen och jag var aldrig med om någon som försökte och körde fast heller.

Det är ju först under de sista 5 åren som antalet höjdskador i Stockholm ökat markant, när jag körde regelbundet fram till mitten av -80 talet och mellan 1994 och 2002 var antalet riktiga olyckor få, visst var det en del incidenter främst på Centralbron mot S Mälarstrand men sällan riktiga olyckor.

Det viktigaste är ju att hitta den röda tråden till varför höjdskador med lastbilar o bussar exploderat i antal.

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2015, 10:58:32 AM

Det viktigaste är ju att hitta den röda tråden till varför höjdskador med lastbilar o bussar exploderat i antal.

Nu kanske jag har helt fel men med dagens brist på chaufförer i vissa områden så lär ju arbetsförmedlingen spruta ut arbetslösa till dessa arbeten. Även dom som inte har något intresse av att köra tunga fordon.

För alla kan ju ta ett körkort för tunga fordon. Det är ju inga problem. Problemet är att dom som inte har något intresse av det är nog mer utsatta att göra dessa misstag tyvärr.

Man vill ha ett jobb som ger pengar och sen är det bra med det.