Ingen höjning av SL-kortet

Startat av eldani, 16 juni 2015, 20:33:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Alliansens förslag om att höja priset på SL:s månadskort med hundra kronor röstades ner av både de rödgröna och av Sverigedemokraterna.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3027885-ingen-hojning-av-sl-kortet

vad händer nu.

Lars-Håkan_E

Sannolikt trafiknedskärningar, det finns ju inte mkt annat att hämta pengar på.

Lars_L

Citat från: eldani skrivet 16 juni 2015, 20:33:40 PM
Alliansens förslag om att höja priset på SL:s månadskort med hundra kronor röstades ner av både de rödgröna och av Sverigedemokraterna.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3027885-ingen-hojning-av-sl-kortet

vad händer nu.

Alliansen lägger ett nytt förslag på "rambudget" under morgondagen. Förslaget innebär besparingar för Trafikförvaltningen på 299 miljoner för 2016. Men sedan vet vi i dagsläget inte om denna korrigering heller går igenom. Men troligtvis lyckas inte de andra partierna enas kring något gemensamt förslag, vilket gör att detta nog vinner.

Eftersom en del besparingar redan är planerade för i år, medan man undantag busstrafiken till stora delar (man drog tillbaka besparingskraven), så innebär det väl främst att man tar bort direktlinjer och glesar ut trafiken. Här lär ju E20 klara sig bra - eftersom SL inte gör någon besparing på att dra in trafik där. Så det är ju de "gamla" avtalen som drabbas. Det vill säga Ekerö/Märsta, Kallhäll/Södertälje och Sydväst/N/V, samt den trafik man inte får betalt per passagerare i Norrtälje. Innerstaden kan väl justeras något då det bara är 50 procent VBP där, men samtidigt är ju ansvaret för turtäthet till största lagt på Keolis att ansvara för. 

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

homer

Citat från: Lars_L skrivet 16 juni 2015, 20:42:54 PM
Alliansen lägger ett nytt förslag på "rambudget" under morgondagen. Förslaget innebär besparingar för Trafikförvaltningen på 299 miljoner för 2016. Men sedan vet vi i dagsläget inte om denna korrigering heller går igenom. Men troligtvis lyckas inte de andra partierna enas kring något gemensamt förslag, vilket gör att detta nog vinner.

Eftersom en del besparingar redan är planerade för i år, medan man undantag busstrafiken till stora delar (man drog tillbaka besparingskraven), så innebär det väl främst att man tar bort direktlinjer och glesar ut trafiken. Här lär ju E20 klara sig bra - eftersom SL inte gör någon besparing på att dra in trafik där. Så det är ju de "gamla" avtalen som drabbas. Det vill säga Ekerö/Märsta, Kallhäll/Södertälje och Sydväst/N/V, samt den trafik man inte får betalt per passagerare i Norrtälje. Innerstaden kan väl justeras något då det bara är 50 procent VBP där, men samtidigt är ju ansvaret för turtäthet till största lagt på Keolis att ansvara för.

Varför tror du man bara sparar i busstrafiken?

Vaxholmsbolaget borde de ju finnas ganska mycket pengar att spara på.. mycket av trafiken är ju ren turisttrafik som inte kommer skattebetalarna till gang. t ex djurgårdsfärjan eller alla båtar som dagligen går mellan Stockholm och Vaxholm... bara min tanke...

Lars_L

Citat från: homer skrivet 16 juni 2015, 22:51:47 PM
Varför tror du man bara sparar i busstrafiken?

Vaxholmsbolaget borde de ju finnas ganska mycket pengar att spara på.. mycket av trafiken är ju ren turisttrafik som inte kommer skattebetalarna till gang. t ex djurgårdsfärjan eller alla båtar som dagligen går mellan Stockholm och Vaxholm... bara min tanke...

Nä, inte bara. Men man drog ju in besparingarna till hösten på busstrafiken (enligt mediauppgifter). I spårtrafiken är ju kostnaden för en avgång en sådan liten del av totalkostnaderna och blir också mycket mer rabalder i pressen (är ju det redan i och med neddragning till timmestrafik på helger för Nynäsbanan). Men tjänstemännen kommer säkert förseslå att dra in nattrafiken på t-banan. Tror dock inte man vågar ta det politiskt.

Problemet är att hela Waxholmstrafiken kostar några hundra miljoner. Det blir alltså lite pengar i sammanhanget men rätt stora effekter. Men visst, man gör säkert något kosmetiskt där för att visa att man gör  besparingar inom alla områden. de går jubdock främst på sommaren från Strömkajen och är ju rätt fulla "fina" dagar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Jonas1968

Citat från: homer skrivet 16 juni 2015, 22:51:47 PM
Varför tror du man bara sparar i busstrafiken?

Vaxholmsbolaget borde de ju finnas ganska mycket pengar att spara på.. mycket av trafiken är ju ren turisttrafik som inte kommer skattebetalarna till gang. t ex djurgårdsfärjan eller alla båtar som dagligen går mellan Stockholm och Vaxholm... bara min tanke...
Fast är Djurgårdsfärjorna verkligen olönsamma? Är trafiken inte olönsam så lär man ju inte spara något på att lägga ner den, snarare tvärtom.

homer

Om de går med plus enbart via biljettintäkter är de väl självklart att de ska få vara kvar utan nerdragningar, men gissningsvis krävs de nog skattepengar för att driva 2 båtar fram och tilbaka året runt.... och då är ju frågan, ska man skattesubventionera turister eller ska man lägga pengarna där de verkligen behövs... på den typ av kollektivtrafik som gör mest nytta för pengarna för de människor som faktiskt betalar den...

Lars_L

Citat från: homer skrivet 17 juni 2015, 22:17:43 PM
Om de går med plus enbart via biljettintäkter är de väl självklart att de ska få vara kvar utan nerdragningar, men gissningsvis krävs de nog skattepengar för att driva 2 båtar fram och tilbaka året runt.... och då är ju frågan, ska man skattesubventionera turister eller ska man lägga pengarna där de verkligen behövs... på den typ av kollektivtrafik som gör mest nytta för pengarna för de människor som faktiskt betalar den...

Fast man kan vända på det också. Det SL subventionerar är ju periodkorten. Resor på framförallt enkelbiljett och reskassa torde gå relativt väl upp med kostnaden. Alla turister som betalar kontaktbiljett - eller åker på reskassa medför alltså mer resurser till kollektivtrafiken.

Svårt att tro att hamntrafiken (alltså djurgårdsfärjan) kostar mer än ca 25 miljoner per år, vilket skulle ge en genomsnittlig kostnad på ca 11,30 kronor per passagerare. Det lär man nog få in.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist