Sandarna Transporter kör med förbjudna bussar [Länkar]

Startat av Bernt Talbrant, 16 juni 2015, 16:56:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

SVT Nyheter Väst skriver:
Samtidigt som Västtrafik lanserar en ny elbusslinje kör man med gamla och smutsiga dieselbussar som i vissa fall bryter mot lagen.

Den 15 juni invigdes Västtrafiks nya elbusslinje i Göteborg. Men samtidig som Västtrafik lanserar en utsläppsfri linje kör man med över tio år gamla smutsiga dieselbussar, bussar som är så gamla att de inte får kör i Göteborgs stads miljözon.

Det handlar om Flexlinjen, en lugn nära linje för de till åren komna. Även många av bussarna är gamla.


Hela artikeln samt ett filmat inslag kan ses här.

Även GP skriver om detta - artikeln återfinns här.

Staffan Sävenfjord

Någon som kan förklara vad detta har för koppling till den nya "ellinjen"? Den körs ju dessutom av Keolis.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2015, 17:03:38 PM
Någon som kan förklara vad detta har för koppling till den nya "ellinjen"? Den körs ju dessutom av Keolis.
Västtrafiktaxan gäller på båda. Alltså är de en del av Västtrafik från resenärens synpunkt. Vem som har i uppdrag att köra spelar nog inte så stor roll.

Jo

Nu ska ju rätt fordon användas, om inte annat har Västtrafik betalat för det och det skulle ju vara fel mot konkurrenterna om man tillåter Sandarna köra med äldre bussar än vad som står i avtalet. Miljömässigt kanske det dock inte är någon jättekatastrof om någon enstaka reservbuss av personbilsmodell(även om den är bussreggad) råkar användas. Gissar att det rullar många Renault Master/Trafic i Göteborg som är personbilsregistrerade.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 16 juni 2015, 18:36:37 PM
Nu ska ju rätt fordon användas, om inte annat har Västtrafik betalat för det och det skulle ju vara fel mot konkurrenterna om man tillåter Sandarna köra med äldre bussar än vad som står i avtalet. Miljömässigt kanske det dock inte är någon jättekatastrof om någon enstaka reservbuss av personbilsmodell(även om den är bussreggad) råkar användas. Gissar att det rullar många Renault Master/Trafic i Göteborg som är personbilsregistrerade.

Nu verkar man ju ha gett dispens (enligt Matti) p.ga av rådande situation med en försenad kontraktsskrivning som inneburit att avtalade bussar inte hunnit levererats, problemet är ju att även om VT ger dispens så innebär inte det att miljözonskraven sätts ur spel.

Här verkar operatören ha hamnat i kläm eftersom man inte kunnat beställa de nya bussarna i tid.

Här blir det som jag ser det ett moment 22, antingen uppfyller man kraven från VT men bryter då mot miljözonens krav eller så ställer man in trafiken.