Snabbare bussar i Stockholms innerstad

Startat av eldani, 14 juni 2015, 23:37:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

De blå stombusslinjerna i Stockholms innerstad ska komma fram snabbare på bekostnad av blltrafiken. Med början i höst kommer Stockholms stad att satsa på ökad framkomlighet för bussarna på bilarnas bekostnad. "Det blir mindre utrymme för bilarna men det får bilisterna leva med. Det är fler som åker buss", säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén till Sveriges Radio P4 Stockholm.

http://www.bussmagasinet.se/2015/06/snabbare-bussar-i-stockholms-innerstad/

Det är jättebra att dom gör så att bussen kommer fram lätare.

Bussmicke

Har Stockholm hört talas om äkta signalprioritering som verkligen fungerar?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Citat från: Bussmicke skrivet 16 juni 2015, 19:00:16 PM

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Tror jag inte!  Är väl bara tex St Eriksplan och något ställe till som det verkligen känns som om man har prioriet, men där kan man ha otur och tappa prioriteten helt om man missar grönt!

Sen är det skandal att inte röda bussarna har signalprioritet(när den nu fungerar förstås)! Så om du väljer att åka röd buss är du typ nerprioriterad kollektivresenär där bilarna har företräde och prio i korsningar. Självklart ska väl även röda bussar ha prio mot bilarna i korsningarna?

//R

Lars_L

Citat från: Robert Brink skrivet 18 juni 2015, 06:45:07 AM
Tror jag inte!  Är väl bara tex St Eriksplan och något ställe till som det verkligen känns som om man har prioriet, men där kan man ha otur och tappa prioriteten helt om man missar grönt!

Sen är det skandal att inte röda bussarna har signalprioritet(när den nu fungerar förstås)! Så om du väljer att åka röd buss är du typ nerprioriterad kollektivresenär där bilarna har företräde och prio i korsningar. Självklart ska väl även röda bussar ha prio mot bilarna i korsningarna?

//R

Tanken har ju aldrig varit att ha absolut signalprioritet. Istället bygger ju systemet på att ge stombussarna företräde om de ligger sena. Att man valt den lösningen är ju för att trafiken inte skulle klara av den förra modellen. Det är ju också orsaken till varför man inte kan ge även röda bussar signalprioritet. Tyvärr innebär ju köer för bilisterna att bussarna i slutändan också drabbas (så länge man inte har genomgående egna kollektivkörfält i innerstaden).

Det är ju också orsaken till varför man måste ha spårväg i vissa fall på högfrekventerade linjer för att åstadkomma bra signalprioritet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 16 juni 2015, 19:00:16 PM

Har någon signalprioritering i Stockholm någonsin fungerat? Jag har då aldrig upplevt en sådan funktion en enda gång under mina år i SL-trafiken.

I jämförelse har (pinsamt nog) signalprioriteringen i 4-5 st korsningar i lilla Umeå alltid fungerat klockrent! Eventuellt var det någon dag om året som den kunde krångla.

AL

I Göteborg är det väl precis tvärtom, här skall helt enkelt bilisterna vänta på kollektivtrafiken och inte tvärtom... Vissa signalprio's aktiveras automatiskt medan andra aktiveras av förarna själva som då stoppar all trafik för att sedan kunna passera obehindrat...  ;D