En britt med ratten rätt...

Startat av Dаniel, 11 juni 2015, 21:59:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dаniel

Den 28 maj syntes en ovanlig gäst på Stockholms gator. Phoenix Bussing från Storbritannien. :D

Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.

Niklas Bygdestam

Citat från: Dаniel skrivet 11 juni 2015, 21:59:00 PM
Den 28 maj syntes en ovanlig gäst på Stockholms gator. Phoenix Bussing från Storbritannien. :D

Vänsterstyrd! Det var ovanligt för bussar med brittiska regskyltar!

Men den tycks ha en extra dörr på vänster sida också.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Det finns en till syster med reg nr F4 PBS.

På vänstersidan finns förutom förardörr en nödutrymningsdörr framför boggin

Mussebuss

Den där tycker jag mig ha sett tidigare, och då var det mitt favvoband, Status Quo som hade den som turnébuss. Då, när jag såg den stod den parkerad på högfjällshotellet i Sälen.

Ersa

Har man regelbundna körningar nere på kontinenten är det ju fullt naturligt att köpa ett vänsterstyrt fordon till detta arbete. Även många brittiska lastbilsåkare som kör länge på utlandet brukar ha en hel del vänsterstyrda dragbilar.
Likaså om ett franskt bussföretag skulle få turistkörningar på heltid inom UK och Irland, så skulle de nog inköpa en högerstyrd buss.

Jag vet om en familj här i Sverige som köpte en begagnad högerstyrd bil här i landet inför en flytt till England. Där bodde de i ett år och körde runt med den högerstyrda bilen med svenska skyltar, innan de flyttade hem igen. :)

Åke Berggren

Den så kallade frimärksbussen ifrån Ramkvillabuss var vänsterstyrd då vi hade vänstertrafik  iSverige, den gick ju mest på utrikesresor.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2015, 13:10:07 PM
Har man regelbundna körningar nere på kontinenten är det ju fullt naturligt att köpa ett vänsterstyrt fordon till detta arbete. Även många brittiska lastbilsåkare som kör länge på utlandet brukar ha en hel del vänsterstyrda dragbilar.
Likaså om ett franskt bussföretag skulle få turistkörningar på heltid inom UK och Irland, så skulle de nog inköpa en högerstyrd buss.

Jag vet om en familj här i Sverige som köpte en begagnad högerstyrd bil här i landet inför en flytt till England. Där bodde de i ett år och körde runt med den högerstyrda bilen med svenska skyltar, innan de flyttade hem igen. :)

Kontinenten i brittiskt perspektiv är även Sverige. Det har framkommit när jag pratat med flera engelsmän. Och ska vi nu gå in på trafik, vilket ju är vad vi pratar om i det här forumet så stämmer det ju bra. Vi har ju högertrafik, även om vi fick det lite senare än de flesta andra och genom Öresundsbron är vägnätet en del i det kontinentala vägnätet och möjligt att nå helt utan färja :)

Jag kände till sedan en tid att det ibland förekom lastbilar som var vänsterstyrda i Storbritannien som främst var avsedda på utlandstrafik till "The Continent". Vid ett tillfälle träffade jag på en sådan lastbil vid rastplatsen Sillekrog på E4:an mellan Nyköping och Vagnhärad. Jag påpekade att lastbilen var vänsterstyrd men hade brittiska regskyltar. Jag fick då svaret att den i huvudsak mest rullar på kontinentala vägar. Föraren berättade att den i Storbritannien mest rullar mellan London och Kanaltunneln, men sedan rullar den mycket långa sträckor på kontinentala sträckor. Han menade på att den lilla sträckan i England är så försvinnande liten mot vad den rullar på kontinentala vägar så detta är det mest praktiska enligt honom.

Men bussar verkar faktiskt mindre vanligt att de löser på detta sätt. Istället har så gott som alla brittiska bussar jag sett som rullat utomlands vara just högerstyrda. Däremot brukar de istället ha en extra dörr även på höger sida som gör dessa lämpliga att släppa på och av folk på gator med högertrafik. Vänsterstyrda brittiska bussar verkar faktiskt väldigt ovanliga :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.