Björknäskaross från 1921, räddningsaktion

Startat av bilomnibussen, 08 juni 2015, 22:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

https://www.facebook.com/groups/603494083073826/

Räddningsaktion för karossen till Björknäsbuss nr 2 (företagets femte buss) från 1921 som riskerar att i morgon lyftas bort från platsen den står på. Markägaren ska bygga en maskinhall på platsen och har väntat i flera veckor på att karossen skulle tas omhand. Jag blev inbjuden att titta på den strax före första maj och tog sedan kontakter i Stockholm med förhoppning om att den vägen få karossen omhändertagen. Dessvärre har inget hänt och nu är det som sagt frågan om timmar innan den riskerar att köras iväg och skadas. Platsen är i sydnärke där den varit sommarstuga tidigare. Jag har nu tagit kontakter åt olika håll i kväll och hoppas det nappar någonstans.
Mvh Jan G

Lars-Håkan_E

Står den så till att man kan komma intill med en lastbilsmonterad kran?

Isf kan man ju hämta upp den och mellanlagra den i väntan på att någon intressent dyker upp, värre objekt har ju byggts upp.

Den tar ju inte så stor plats så det borde gå att lösa.

bilomnibussen

Jag tror det går bra. Det är lite trångt att komma in till gården men själva platsen borde räcka till. Dessutom har markägaren en traktor som det går att lyfta med. Om det går att lösa det här vore det väldigt bra. Jag själv har ju inget annat med det att göra än att jag fick tillfälle att se karossen och ta reda på vad det var för något. Det går nog knappast att hitta en äldre busskaross här i landet i dag, låt vara att den är omändrad. Om någon kan ställa upp då måste det ske inom ett par dagar, åtminstone besked, sedan får vi fortsätta tala med markägaren utifrån vad som kommer upp!
Mvh Jan G

bilomnibussen

Det går inte att komma in på gården med en normalstor lastbil men det spekuleras i att man skulle kunna ta karossen på en rejäl biltransportkärra. Tiden är väl nu i princip ute men om någon vill göra en insats för att rädda karossen, ring mig på 070-2093294, jag har inte tillgång till internet lördag-söndag 13-14 juni.
Mvh Jan G

Lars-Håkan_E

Lastbil med kran hade jag kanske kunnat ordna :-(, kärra blir svårare.  Finns det någon intresserad med lite plats att härbergera karossen?

Svempa

Monica Bellandi Hjälper någon till att transportera den så tar jag hand om den och fixar till den. Alla som vill är sedan välkomna att besöka den....Men jag har inte möjlighet att frakta hit den.......
den 9 juni kl. 16:51 ·
Från facebook mötet Bussar från 1900 talet.