SL 5077 vid Sveaplan 1974

Startat av Hasse L, 07 juni 2015, 16:06:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

K R

Hej!

Kul att se denna fina bild på denna unika vagn!
Bilden är från den relativt korta tid som linje 61 gick mellan Hornsberg och Norrtull (oktober -73 - september -75).

Snart är det även dags för en ny linje 61 att begå premiär som del av det nya linjenätet i innerstaden;
denna gång mellan Hornsberg och Ruddammen.

mvh K R

Svempa

Hägglunds och Vilma. ? kan någon presentera denna typ och brätta varför den har 2 karossörer. Tack.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 08 juni 2015, 14:02:31 PM
Hägglunds och Vilma. ? kan någon presentera denna typ och brätta varför den har 2 karossörer. Tack.

Hägglunds samarbetade i slutet av sin tid som bussbyggare med finska Wiima (inte Vilma). Wiima är en av de bussbyggare som sedan slogs samma i Carrus. De övriga var Ajokki och Deltaplan samt några mindre. Och Hägglunds i dag tillverkas bland annat stridsfordon och andra bandfordon. Samt statsministrar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

John

Hej kommer ihåg den vagnen. Kändes klart mycket trevligaren än dom H50 som sedan valdes.  :(

Lars-Håkan_E

Citat från: John skrivet 09 juni 2015, 07:49:20 AM
Hej kommer ihåg den vagnen. Kändes klart mycket trevligaren än dom H50 som sedan valdes.  :(

Karossmässigt så höll ju Wiimorna en högre kvalité än Säffle, dock hade ju chassiproblemen med B59 varit detsamma.

En av mina absoluta favoritbussar var B58 systern till denna, H52A 5076/4725.

Dem som åkte nattlinje 697 på vardagnätter under -80 talets mitt har säkert åkt med mig och den bussen :-)

Fredrik Klint

Härlig bild som sagt på en udda fågel. Det ter sig lite märkligt att den här blev kortlivad eller kanske tvärtom, att syskonet 5076 (senare 4725) blev kvar...  :)

Lars-Håkan_E

Antagligen var det enklare att ha en uddabuss ute på förortsgaragen än i Hornsberg dessutom har jag för mig att 5077 bara var ett lån från tillverkaren och skeppades tillbaka till Finland.

Bussmicke

Har du någon bild på den från dina turer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

SL i Wien

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2015, 08:30:26 AM
Karossmässigt så höll ju Wiimorna en högre kvalité än Säffle, dock hade ju chassiproblemen med B59 varit detsamma.

En av mina absoluta favoritbussar var B58 systern till denna, H52A 5076/4725.

Dem som åkte nattlinje 697 på vardagnätter under -80 talets mitt har säkert åkt med mig och den bussen :-)

Ja tack för all de näter du körde mig hem till Sätra Äng  :)