Kollision vid Roslags-Näsby trafikplats - Skyddsstopp

Startat av Ersa, 02 juni 2015, 22:15:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Igår, måndagen den 1 juni 2015, verkar en ytterligare kollision mellan två SL-bussar ha skett söder om Roslags-Näsby trafikplats, i södergående riktning. Förra gången var det väl två Arrivabussar om jag minns rätt, men igår verkar det ha varit en Arrivabuss som körde in i en blå VDL-dubbeldäckare på 676.
Idag tisdag har skyddstopp lagts, så inga bussar från Norrtälje trafikområde ska trafikera hållplatsen i södergående riktning.
Orsaken är samma som tidigare. Bussarna skall lämna företräde för bilister på påfarten till E18, men då dagens bussar (och dubbeldäckarna i synnerhet) har otroligt dålig sikt över höger axel, blir det gissningsvis fler kraftiga inbromsningar jämfört med för 5-10 år sedan.

En journalist på Teknikens värld åkte med i Arrivabussen igår, och har gott om åsikter om körtiderna samt avsaknaden av säkerhetsbälten:
http://teknikensvarld.se/vill-ni-ta-livet-av-folk-sl-185647-185647/

igel

Ja det stämmer, Förr var nästan alla bussar Volvo B10MA som nästan alltid var utrustade med vidvinkelspegel på höger sida, vilket inga av Norrorts bussar har i dag.
Men måndagens och även den förra (om jag inte minns fel) berodde på att en buss stannade vid väjningsplikten vid utfarten vid Roslags-Näsby och den bakomvarande bussen körde in i den. Det tycks i båda fallen bero på (precis som journalisten skriver) bussarna håller alldeles för kort avstånd till framförvarande fordon. För ingen kan väl hävda att det är svårt att se en av Norrtäljes dubbeldäckare om den är rakt framför en.

Mikey

Jag vet inte om jag är helt ensam om att tycka så här, men jag anser att moderna bussar har alldeles för dåliga bakljus vilket kan bidra till såna här olyckor som beskrivs i Teknikens Världs artikel. I synnerhet bromsljusen. Visst, man ska självklart hålla avståndet när man kör, men när jag tog körkortet fick jag lära mig att direktséendet bara utgör 1% av synfältet som man har, och övriga 99% är i periferin. Och i vissa miljöer, till exempel vid köbildning eller på påfarter så har man ofta blicken på trafiken runt om, och inte nödvändigtvis fokuserad rakt på bromsljuset på fordonet framför en.

När fordonet framför börjar bromsa så ska man se detta i periferin så man hinner reagera, och det är här jag tycker att det ofta brister. Ser man till exempel på Säffle 2000 så har de väl 6 bromsljus (3 på varje sida) och 6st Blinkerslampor bak. Det är ju perfekt, rena rama julgranen och man kan inte missa när det tänds upp, även om man råkar koncentrera sig på att titta i backspegeln just då. Sådana lysen syns även bra åt sidan, om man kör i filen bredvid. Men moderna fordon (Dessutom har väl VDL-dubbeldäckarna lamporna väldigt lågt ner?) har ofta ett litet runt bromsljus på varje sida, i vissa fall är lamporna väl knappt mer än 3-4cm i diameter. Ibland även ingrävda djupt in bland stora plastsjok, typ Volvo 8900...

Om man kör på en motorvägspåfart och koncentrerar sig på allt runt omkring så ser man helt enkelt inte när den lilla lysdioden på bussen/lastbilen framför tänds, och man märker inte att den bromsar in förrän man märker att man närmar sig den alldeles för snabbt. Ibland är det för sent då. Jag kör väldigt mycket personbil, och i de flesta fall där jag tvingats bromsa in hårt så är jag bakom en lastbil eller buss och helt enkelt inte upptäckte bromsljusen på den. På bussar är lamporna oftast alldeles för små och dåligt placerade, och på lastbilar är dom ofta så pass smutsiga och förkolnade att den stackars glödlampan knappt orkar lysa igenom plastkåpan.

Näe, tänk om tillverkarna kunde hänga på fler och större lampor bakpå fordonen. Då hade vi nog sluppit en hel del påkörningar...

Så, då har jag fått det ur mig. :)

igel

Har antalet olyckor som orsakats av Nobina vid Roslags-Näsby ökat sen de tog över efter Keolis eller är det bara antalet olyckor som orsakats av Arriva som har ökat efter att de tog över efter Keolis?

Olle

Det är nog Arriva som står för de flesta smällarna, många nya förare och stor personalomsättning.

ichessy

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2015, 22:15:02 PM
Igår, måndagen den 1 juni 2015, verkar en ytterligare kollision mellan två SL-bussar ha skett söder om Roslags-Näsby trafikplats, i södergående riktning. Förra gången var det väl två Arrivabussar om jag minns rätt, men igår verkar det ha varit en Arrivabuss som körde in i en blå VDL-dubbeldäckare på 676.
Idag tisdag har skyddstopp lagts, så inga bussar från Norrtälje trafikområde ska trafikera hållplatsen i södergående riktning.
Orsaken är samma som tidigare. Bussarna skall lämna företräde för bilister på påfarten till E18, men då dagens bussar (och dubbeldäckarna i synnerhet) har otroligt dålig sikt över höger axel, blir det gissningsvis fler kraftiga inbromsningar jämfört med för 5-10 år sedan.

En journalist på Teknikens värld åkte med i Arrivabussen igår, och har gott om åsikter om körtiderna samt avsaknaden av säkerhetsbälten:
http://teknikensvarld.se/vill-ni-ta-livet-av-folk-sl-185647-185647/


Nu har det gått för långt. Jag som själv varit med i en bilolycka i 90 KM, vet mycket väl att bältet räddar liv. Vad händer om det skulle var en buss i samma situation med passagerarsäten utan bälte. Då skulle nog det gå åt helsike... Finns vetenskap att bälte räddar liv, men SL och Arriva verkar ju inte direkt bry sig så mycket, förutom att det ska vara så billigt som möjligt med avtal och bussar osv. Men det äventyrar säkerheten rejält....
Software Developer

Ersa

Citat från: igel skrivet 03 juni 2015, 07:40:20 AM
Har antalet olyckor som orsakats av Nobina vid Roslags-Näsby ökat sen de tog över efter Keolis eller är det bara antalet olyckor som orsakats av Arriva som har ökat efter att de tog över efter Keolis?

Jag tycker att personal- och operatörsfrågorna är rätt irrelevanta. Trafiklösningen är felaktig och måste lösas oavsett. Det är minst lika obehagligt att köra ut på påfarten efter södergående hållplats med en högre turistbuss i Ålandstrafiken för Viking Line och Eckerö Linjen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 juni 2015, 10:23:49 AM
Jag tycker att personal- och operatörsfrågorna är rätt irrelevanta. Trafiklösningen är felaktig och måste lösas oavsett. Det är minst lika obehagligt att köra ut på påfarten efter södergående hållplats med en högre turistbuss i Ålandstrafiken för Viking Line och Eckerö Linjen.

Ja här har man inte följt med i utvecklingen, skulle det tillfälligt kunna hjälpa med skvallerspeglar eller får man för kort reaktionstid ändå?

Trafikljus eller ombyggnad är ju säkrast.

Vad gäller bälten så är detta i slutänden ett politiskt beslut och inget som resp operatör har speciellt stor möjlighet att påverka, det har vi debatterat många gånger.

Så länge som det beställs klass 1 bussar behöver det inte finnas bälten.

Merkostnaden för dyrare bussar hamnar hos slutkunden genom färre avgångar/högre biljettpris/högre landstingsskatt.

Ersa

Om du minns Brottby tpl södergående, så är den mycket smidigare. Där är samma slags påfart fast man är då placerad helt parallellt med påfarten och har därmed fri sikt i högerspegeln. Efter lilla macken i Roslags-Näsby står man i en illa planerad vinkel vilket är rätt i den döda vinkeln för dubbeldäckarna och många turistbussar. Vidvinkelspeglar på bussarna skulle hjälpa en bit på vägen, men känns lite som (ännu en) halvmesyr i de bägge nordliga trafikområdena.

Även i norrgående riktning är det ju förresten nästan lika illa, men där har det ju inte inträffat några större incidenter ännu.

yngrot

Såna här olyckor lär väl inte minska  när de som ritar vägar inte vet hur det ska se ut så vi som kör stora fordon kan se åt alla håll.   

Men som någon skriver om avstånd så tyvärr fungerar det inte heller då det alltid dyker upp någon som kör in i luckan du har framför dig och din marginal är borta..   däremot borde det ju göras bromsljus och blinkers som syns bättre särskilt Volvo 8500 har bromsljus som knappt syns
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 juni 2015, 10:37:00 AM
Ja här har man inte följt med i utvecklingen, skulle det tillfälligt kunna hjälpa med skvallerspeglar eller får man för kort reaktionstid ändå?

Trafikljus eller ombyggnad är ju säkrast.

Vad gäller bälten så är detta i slutänden ett politiskt beslut och inget som resp operatör har speciellt stor möjlighet att påverka, det har vi debatterat många gånger.

Så länge som det beställs klass 1 bussar behöver det inte finnas bälten.

Merkostnaden för dyrare bussar hamnar hos slutkunden genom färre avgångar/högre biljettpris/högre landstingsskatt.

Politikerna bestämmer ju vad som ska göras....

Men min uppfattning är följande:

Det enda man skulle nog behöva göra är att låta återgå till den nivå som landstingskatten var år 2006 samt låta trängselskatten fortsätta gå till det som den var tänkt att finansera, dvs kollektivtrafiken. Där ska fiansering för regionalvagnar (som förut), utbyggnad av tvärbana och tunnelbana ingå. Man skulle nog enbart behöva höja trängselskatten för att få bukt med SL rejäla underskott (vilket Stockholms Stad har föreslagit), vilket lönar sig för miljön och gör så fler åker kollektivt, vilket i sin tur gör så SL intäkter ökar  ;).

Man har även gjort en hel del omprioriteringar och satsningar sedan år 2006 kring nya tåg, utbyggd tvärbana, men som finansierats utifrån befintliga medel och på bekostnad för annat. Sedan planeras priset på SL kortet höjas, men som troligen kommer stoppas av oppositionen då det är minoritetstyre i landstinget. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20872796.ab
Software Developer

Frippe Fribas

#11
Påfarten vid Roslags Näsby södergående är inte rolig som sagt, jag har själv kört där många gånger på Keolis tid men då var det oftast B10:or som gällde och jag upplever på något vis att de var lite bättre än dagens bussar. Jag har ingen erfarenhet av att köra VDL, varken i Arrivas eller Nobinas varianter men helt klart är att de sannolikt inte har bättre sikt i döda vinkeln än de gamla B10:orna jag körde.

Jag ser två lösningar på det nuvarande problemet om man inte vill köra ut vid macken:
1. Ställa sig i kö på avfarten upp till Centralvägen och sedan köra via Lahällsvägen tillbaka ut på E18
2. Köra förbi hållplatsen utan att stanna.

När det gäller den norrgående påfarten är den aningen bättre eftersom man hinner se bilarna något tidigare när de passerat bakom macken.

Jag har dock för mig att det finns något slags planer på att bygga om hela trafikplatsen på sikt, men att Viggbyholm skulle byggas om först.
En del av problematiken sägs vara att trafikplatserna konstruerats för så länge sedan att trafiksituationen var helt annorlunda då det fortfarande rådde vänstertrafik då motorvägen mellan Danderyd och Ullna invigdes.
Edit: Jag läste just på Täby kommuns hemsida att Trafikverket nu lagt in ombyggnaden i sin trafikplan och de räknar med att sätta spaden i marken om knappt ett år för att vara färdiga under 2018.