SL linje 620X till Gregersboda

Startat av Daniel P, 30 maj 2015, 16:22:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Är det någon som kan förklara förlängningen av linje 620X från Svensboda till Gregersboda som gjordes för något år sedan? Varför just hållplatsen Gregersboda? Bussen borde ju rimligen passera en del andra hållplatser längs väg 276 efter Roslags Kulla?

Ersa

Först får man nog lov att förklara att 620X är en ren skollinje som man gett ett SL-nummer mest för att kommunen ska kunna flytta en hel del av sina kostnader till landstinget. De hållplatser som även passeras är Styrmyra och Munktorp. Gissningsvis stannar bussen även där vid behov, men man har nog inte lyckats få in den informationen i tidtabellen. Antagligen för att det är en kommungräns i närheten, och även om skolupptagningsområdena numera inte längre är slaviskt styrda av socken- och kommungränser, så finns det nog fortfarande kvar en hel del oförståelse/ointresse för att få med tryckt info om vad som sker på andra sidan "muren".

NITHRO

Några av resenärerna vill åka till Roo gård som ligger vid hållplats Gregersboda. (ridskola)

Ersa

Både 620X och 644 tomkörs ju hem norrut på 276:an efter avslutad tur, så att förlänga dylika linjer då behov uppstår är ju i teorin bara en enkel teknikalitet.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2015, 13:20:05 PM
Både 620X och 644 tomkörs ju hem norrut på 276:an efter avslutad tur, så att förlänga dylika linjer då behov uppstår är ju i teorin bara en enkel teknikalitet.
...och en chaufför som är tillmötesgående,men Nobina kanske har fått nys om dessa"extraresenärer".../Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 juni 2015, 15:35:24 PM
...och en chaufför som är tillmötesgående,men Nobina kanske har fått nys om dessa"extraresenärer".../Ulf

För att hitta en förare i berörd kommun som inte är tillmötesgående och som skulle neka någon att åka med längs 276:an får man nog leta oerhört länge! Här finns det fortfarande en grundtanke om att det för resenärernas skull vi kör. Inte huvudmannens eget nöje.
Om Nobina drivit på SL i just denna fråga vet jag inget om. Men rent personligt tycker jag gott att den enda 620X samt alla fyra 644 på vardagseftermiddagarna gott kan förlängas in till Norrtälje via 276:an. Så snart det bara är möjligt.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2015, 20:49:12 PM
För att hitta en förare i berörd kommun som inte är tillmötesgående och som skulle neka någon att åka med längs 276:an får man nog leta oerhört länge! Här finns det fortfarande en grundtanke om att det för resenärernas skull vi kör. Inte huvudmannens eget nöje.
Synd bara att ytterst få av de som skulle kunna ha nytta av detta läser här.

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2015, 20:49:12 PM
Om Nobina drivit på SL i just denna fråga vet jag inget om. Men rent personligt tycker jag gott att den enda 620X samt alla fyra 644 på vardagseftermiddagarna gott kan förlängas in till Norrtälje via 276:an. Så snart det bara är möjligt.
Och 620X borde förstås ha några hållplatser mellan Aspvägen och väg 276 samt stanna på alla hållplatser på väg 276, finns anledning att inte stanna där.
Finns ju näst intill oändligt med liknande fall runt om i landet där man kan skapa nya resmöjligheter till mycket låg kostnad.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 juni 2015, 21:30:19 PM
Finns ju näst intill oändligt med liknande fall runt om i landet där man kan skapa nya resmöjligheter till mycket låg kostnad.

Javisst. Med några billiga handgrepp skulle man till en låg kostnad kunna utöka vissa linjers sträckor och avgångar en hel del utan att en enda vagnkilometer behöver läggas till. På papperet samt i lokalmedia skulle det dessutom dylika "satsningar" se väldigt bra ut för både operatör och huvudman rent kampanjmässigt. Men kostnaden är ju något som huvudmännen ofta inte vill stå för.