Olika skolbussar på Färingsö (bilder)

Startat av Daniel T, 30 maj 2015, 13:39:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel T

Ellénius Buss har börjat köra skolbusstrafiken på Färingsö i år och den 13 mars begav jag mig till Stenhamra skola för att fotografera den nya skolbussen.
Till min förvåning var det inte den vanliga bussen, BPF033, som var i trafik.

Jag fick höra av föraren att bussen var på omlackering. Istället var det DUL568 som var i trafik.

Här är bussen vid Stenhamra skola.

En till bild på bussen i närheten av Sockarby utanför Stenhamra.

På måndag morgon veckan efter var det dags för en annan buss, som annars kör skolbusstrafiken från Munsö skola till Adelsö.

På eftermiddagen var den vanliga bussen i trafik igen och den 18 mars fotograferade jag bussen. Först vid Sockarby ...

... och sedan vid Stenhamra centrum.

Den 21 maj upptäckte jag att bussen har blivit utbytt igen och vad jag förstår är det denna som ska köra här ett tag framöver. F.d. Interbus 561.

Vid Solbacka ...

... och till sist en bild vid Fårhagen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Trevliga bilder!  :)

Finns en syster till BPF033 i Karlskrona (också en Tourino), hos Trossö Buss, BPF014. Tidigare StensöBuss / Dacke Buss.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Daniel T

Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2015, 14:47:29 PM
Mycket trevligt,.
Citat från: Sundås skrivet 01 juni 2015, 00:49:20 AM
Trevliga bilder!  :)

Tack så mycket! :)

Citat från: Sundås skrivet 01 juni 2015, 00:49:20 AM
Finns en syster till BPF033 i Karlskrona (också en Tourino), hos Trossö Buss, BPF031. Tidigare StensöBuss / Dacke Buss.

Trevligt, har du någon bild på den?

bisquit

Hur många bussar är det som Ellénius buss bytt med Strömma buss och vilka?

Sundås

Citat från: Dаniel skrivet 04 juni 2015, 23:49:16 PM
Trevligt, har du någon bild på den?

Jadå! Här är från när den var stationerad i Kalmar. Sista åren i företaget rullade den som skolbuss i Kalvsvik utanför Växjö innan den såldes till Trossö Buss under 2013.

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Daniel T

Citat från: bisquit skrivet 07 juni 2015, 10:28:32 AM
Hur många bussar är det som Ellénius buss bytt med Strömma buss och vilka?

Jag vet inte hur många bussar totalt, men de jag känner till är Ellénius Buss CJK247 som har blivit Strömma Buss 530, Strömma Buss 17 som har blivit Ellénius Buss BXH547 och AGK026 som visas ovan.

Citat från: Sundås skrivet 07 juni 2015, 12:10:22 PM
Jadå! Här är från när den var stationerad i Kalmar. Sista åren i företaget rullade den som skolbuss i Kalvsvik utanför Växjö innan den såldes till Trossö Buss under 2013.

Tack, fin bild! :)

Daniel T

Nu har en ny skolbuss kommit till Färingsö och denna ska vara här tillsvidare.

CCT830 (f.d. Ljungskilebuss) i närheten av Solbacka den 19 augusti 2015.

S Svensson

Citat från: Dаniel skrivet 20 augusti 2015, 17:44:44 PM
Nu har en ny skolbuss kommit till Färingsö och denna ska vara här tillsvidare.

CCT830 (f.d. Ljungskilebuss) i närheten av Solbacka den 19 augusti 2015.

Har Ljungskile Buss AB avvecklat sin linjetrafik för Buss i Väst AB ? Är linjefordonen borta ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 augusti 2015, 19:52:43 PM
Har Ljungskile Buss AB avvecklat sin linjetrafik för Buss i Väst AB ? Är linjefordonen borta ?

Ja, det är ett par år sedan som Ljungskilebuss lämnade delägareskapet i Buss i Väst och därmed också all linjetafik för Västtrafik.

Bussen på bilden är för övrigt inte lackerad i Västtrafiks färger utan i en blankare blå nyans.

Daniel T

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2015, 21:06:03 PM
Bussen på bilden är för övrigt inte lackerad i Västtrafiks färger utan i en blankare blå nyans.

Färger blev lite annorlunda av redigeringen, men den ska vara i Västtrafiks färger. Det syns väldigt dåligt på bilden, men den har Västtrafiks bildremsa på sidorna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dаniel skrivet 20 augusti 2015, 22:07:36 PM
Färger blev lite annorlunda av redigeringen, men den ska vara i Västtrafiks färger. Det syns väldigt dåligt på bilden, men den har Västtrafiks bildremsa på sidorna.

Enligt Ljungskilebuss var det inte exakt Västtrafiks färg på den här bussen vid leveransen. Man hade medvetet gjort en avvikelse för att få en snyggare lack. Det är inte färgnyanserna som skiljer utan typen av lack.

Daniel T

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 augusti 2015, 22:23:49 PM
Enligt Ljungskilebuss var det inte exakt Västtrafiks färg på den här bussen vid leveransen. Man hade medvetet gjort en avvikelse för att få en snyggare lack. Det är inte färgnyanserna som skiljer utan typen av lack.

Jaha, då förstår jag. La inte märke till det när jag fotograferade den.

Daniel T

Igår begav jag mig till Svartsjö för att fotografera CCT830, nu med bättre skyltning.

Bussmicke

En gammal bekant..

Har även en bild i Ljungskilebuss ägo i samma färg.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.