Elledbussen på plats i Umeå (Videolänk)

Startat av bussgrabben, 27 maj 2015, 16:58:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Den första av flera beställda ledbussar som drivs på el har nu levererats till Umeå. Sätts i trafik i augusti.

http://www.vk.se/1457980/jungfruresan-avklarad-for-nya-elbussen

igel

Vem är tillverkare av bussarna, utseendemässigt såsom dörrar och förarplats påminner de ju en del om VDL?

Greger Larsson

Tillverkningen sker i samarbete mellan AMZ-Kutno i Polen och Hybricon i Holmsund/Umeå. Karossmässigt motsvaras de av AMZ:s modell "City Smile"
Hybricon
Amz-kutno

Patrik

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 maj 2015, 20:56:23 PM
Tillverkningen sker i samarbete mellan AMZ-Kutno i Polen och Hybricon i Holmsund/Umeå. Karossmässigt motsvaras de av AMZ:s modell "City Smile"
Hybricon
Amz-kutno

City Smile är alltså en kopia på Solaris, MAN och eventuellt något mer?
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

AO

Visst ser det ut att vara lågentré och inte låggolv? Ser ut vara trappsteg mellan mittendörrarna och leden. Det kändes ju lite oväntat på en buss utvecklad för stadstrafik. Men det kommer ju naturligtvis att fungera utmärkt. Man kan ju dock fråga sig om man inte skulle ha haft dubbla dörrar i bak, dvs 2-2-2 istället för 2-2-1.

Greger Larsson

Citat från: Patrik skrivet 27 maj 2015, 22:19:37 PM
City Smile är alltså en kopia på Solaris, MAN och eventuellt något mer?

AMZ är väl en specialfordonstillverkare(typ Kiitokori och tidigare Helmark) som inte bygger större serier. Deras egen låggolvade City Smile har Cumminsmotor, Voithlåda och ZF-axlar och de komponenterna återfinns iofs även hos Solaris. Bussarna som tillverkas åt Hybricon innehåller av naturliga skäl andra fabrikat i drivlinan.

Citat från: AO skrivet 27 maj 2015, 23:08:06 PM
Visst ser det ut att vara lågentré och inte låggolv? Ser ut vara trappsteg mellan mittendörrarna och leden. Det kändes ju lite oväntat på en buss utvecklad för stadstrafik. Men det kommer ju naturligtvis att fungera utmärkt. Man kan ju dock fråga sig om man inte skulle ha haft dubbla dörrar i bak, dvs 2-2-2 istället för 2-2-1.

Bussarna har beteckningarna HAW12LE resp HAW18LE vilket indikerar lågentré.