Röd ledbuss på stomlinje 4 - 26 maj 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 26 maj 2015, 13:50:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Idag dök en röd MAN-ledbuss från Hornsberg upp på stomlinje 4.

Vi får se om alla Hornsberg röda ledbussar kommer att vara kvar i Hornsberg fr o m midsommar då innerstaden till stora delar får nytt linjenät.
I nuläget används ju merparten av Hornsbergs röda ledbussar på linjerna 70 och 77 och linje 70 försvinner ju till midsommar och ersätts av bl a linjerna 50 och 67. Dessa linjer trafikerar ju en del gator som i nuläget inte trafikeras av ledbussar. Men ledbusstillstånd kanske ges för dessa linjer.

Jag kan tänka mig att behov av ledbuss kan finnas på hela sträckningen för linje 67 (Frösundavik-Karlaplan-Skansen) men endast viss del av linje 50 (från Universitetet till Odenplan).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2015, 13:50:09 PM
---

Jag kan tänka mig att behov av ledbuss kan finnas på hela sträckningen för linje 67 (Frösundavik-Karlaplan-Skansen) men endast viss del av linje 50 (från Universitetet till Odenplan).

Linje 50 och 67 kommer att trafikeras med ledbuss, med något enstaka undantag kvällstid.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 26 maj 2015, 15:09:17 PM
Linje 50 och 67 kommer att trafikeras med ledbuss, med något enstaka undantag kvällstid.

Tack för uppgifterna! Det låter bra att sträckan Östra stn-Karlaplan-Skansen kommer att trafikeras med ledvagn då det ofta verkar vara trängsel vissa perioder. Senast ledvagnar trafikerade denna sträcka var väl på 1980-talet då Åkerby (Täby) var trafikutövare på linje 44(E) (som då bl a trafikerade denna sträcka).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Ted S skrivet 26 maj 2015, 15:09:17 PM

Kommer 67 gå med ledbuss även på vardagar? I den första informationen om nytt linjenät jag såg angavs att den skulle trafikeras med ledbussar på helger. Känns också som det blir lite ont om ledbussar om 50, 67 och 77 alla skall gå med ledbuss på vardagar, visserligen skall det väl komma 14 nya till Hornsberg men de 5 OmniCity-vagnarna skall väl slopas då?

/Måns

Ted Selander

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 maj 2015, 21:12:39 PM
Kommer 67 gå med ledbuss även på vardagar? I den första informationen om nytt linjenät jag såg angavs att den skulle trafikeras med ledbussar på helger. Känns också som det blir lite ont om ledbussar om 50, 67 och 77 alla skall gå med ledbuss på vardagar, visserligen skall det väl komma 14 nya till Hornsberg men de 5 OmniCity-vagnarna skall väl slopas då?

/Måns

Uppgifterna gäller sommartidtabellen, då linje 77 körs med kortvagn.

Ulf Berlin

Citat från: Ted S skrivet 26 maj 2015, 22:09:39 PM
Uppgifterna gäller sommartidtabellen, då linje 77 körs med kortvagn.
...och givetvis fler åker mot Djurgården./Ulf